دلایل خارش واژن، اصلی ­ترین عوامل آن

منبع: نی نی بان

147

1398/5/19

01:54


آیا در ناحیه تناسلی خود احساس درد دارید؟ سوزش و خارش واژن علائمی هستند که نشان دهنده وجود مشکل در واژن و نیاز به معاینه است.
چندین نوع بیماری واژینال وجود دارند که می­توانند سبب سوزش، عفونت و خارش واژن شوند. در ادامه برخی از اصلی ­ترین عوامل آن مطرح شده­اند.

عفونت قارچی
سوزش و خارش واژن از نشانه­ های رایج عفونت مخمری هستند (که با نام کاندیدیازیس نیز شناخته می­شود)، و خود این عفونت نیز بیماری بسیار رایجی است. از دیگر علائم عفونت مخمری واژن می­توان به ترشحات سنگین سفید و پنیری واژن (اگرچه اغلب ترشحی وجود ندارد یا بسیار رقیق و آبکی است) و ورم لابیاها (لبه­ های بیرونی واژن) اشاره کرد.
این عفونت­ های مخمری معمولاً از طریق رابطه جنسی انتقال می­یابند، هرچند که خود آن جزو عفونت ­های جنسی مسری به شمار نمی­ آید. با توجه به این نکته، عفونت مخمری در زنانی که از لحاظ جنسی فعال­ تر هستند بسیار رایج ­تر است.
- استرس
- بارداری
- سیستم ایمنی ضعیف
- دیابت
- مصرف آنتی بیوتیک
- مصرف قرص­ های هورمونی پیشگیری از بارداری
می­توانند احتمال بروز عفونت مخمری را بالا ببرند.
اگر درمورد ابتلا به عفونت مخمری مشکوک هستید اما پیشتر هرگز آن را تجربه نکرده ­اید، به پزشک مراجعه کنید تا به درستی معاینه شوید.

درمان عفونت مخمری
افرادی که مرتباً دچار عفونت مخمری واژن می­شوند ممکن است از داروهای شیاف واژن یا کرم­های ضد عفونت قارچی بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کنند. اگر در صورت استفاده از این قبیل داروها باز هم علائم بیماری باقی ماندند، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

سایر عفونت ها
دیگر عفونت­ های واژینال شامل عفونت باکتریایی واژن، زگیل تناسلی می­شوند و ممکن است گاهی اوقات با عفونت مخمری واژن اشتباه گرفته شوند ( به ویژه عفونت باکتریایی واژن).
علاوه بر خارش، عفونت باکتریایی واژن معمولاً با ترشح شدید واژینال و بوی نامطبوع پس از رابطه جنسی همراه است. یک انگل تک سلولی به نام تریکومونیازیس می­تواند سبب ترشح ماده سبز-زرد رنگ و کف مانند و خارش واژن شود.
نه عفونت باکتریایی و نه تریکومونیازیس با داروهای بدون نسخه پزشک درمان نمی­ شوند (گونه خاصی آنتی بیوتیک برای درمان آن لازم است)، بنابراین اگر به وجود چنین عفونت­ هایی در بدن خود شک کرده ­اید، به پزشک مراجعه کنید.
یکی دیگر از عفونت­ هایی که ممکن است سبب خارش واژن شود، شپش واژن است. این حشرات کوچک در موهای زائد واژن زندگی می­کنند و هم با داروهای بدون نسخه و هم داروهای تجویز شده توسط پزشک از بین می­ روند.
در نهایت، زگیل تناسلی که مانند شپش تناسلی و ترکومونیازیس از جمله عفونت­هایی است، از طریق رابطه جنسی منتقل می­شود و می­تواند منجر به خارش و سوزش ناحیه تناسلی و ایجاد یک یا چند زخم چرکی روی پوست شود.

واژینیتیس و سوزش پوست واژن
واژینیتیس یک عبارت غیرتخصصی است که به التهاب واژن اشاره دارد و ممکن است در نتیجه رابطه جنسی یا دیگر عواملی ایجاد شود که موجب به هم خوردن تعادل طبیعی واژن می­شوند. واژن در حالت تعادل دارای تعدادی باکتری مفید است که به پاکسازی محیط واژن و مرطوب نگه داشتن آن کمک می­کنند.
عوامل مربوط به نقش رابطه جنسی در التهاب، سوزش و خارش واژن، عبارتند از استفاده از کرم­ و ژل­های اسپرم­ کش، یا دیگر وسیله­ های پیشگیری از بارداری که داخل واژن قرار می­گیرند؛ از جمله اسفنج ضدبارداری. صابون حمام، دئودرانت­ها، پماد، کرم، لوسیون و دوش­های واژینال دیگر عوامل احتمالی التهاب واژن هستند.
همچنین، زنان یائسه که سطح پایین استروژن در آن­ها می­تواند منجر به حساسیت و خشکی واژن شود نیز ممکن است در هنگام رابطه جنسی در ناحیه تناسلی خود احساس سوزش کنند. این وضعیت آتروفی واژن نام دارد. کرم­ های واژینالی که در رابطه جنسی خاصیت روان­ کنندگی دارند ممکن است در این زمینه مفید باشند.

واکنش­ های آلرژیک بدن
آلرژی ­ها نیز می­توانند سبب خارش واژن و احساس سوزش پس از رابطه جنسی شوند، اما نه به اندازه عفونت. گاهی اوقات ممکن است خانم ­ها به مایع منی آلرژی داشته باشند. البته این آلرژی با تغییر شریک جنسی ممکن است تغییر کند چرا که پروتئین موجود در مایع منی هر فرد متفاوت است.
نخستین بار در سال 1958 در آلمان اثبات شد که تشخیص آلرژی به مایع منی امری دشوار است چرا که علائم آن شخصی هستند و ممکن است خانم­ ها آن ها را به پزشک اطلاع ندهند. پس از کنار گذاشتن احتمال عفونت،خانم­ هایی که احساس می­کنند به مایع منی همسرشان حساسیت دارند می­توانند در هنگام دخول از کاندوم استفاده کنند. اگر پس از استفاده از کاندوم علائم بیماری رفع شدند، فرد به مایع منی آلرژی دارد.
هرچند که کاندوم­ ها هم خود می­توانند در زنانی که به لاتکس (ماده استفاده شده در تولید اکثر کاندوم ­ها) حساسیت دارند عامل خارش و سوزش پس از دخول باشند. افرادی که به لاتکس حساسیت دارند معمولاً هنگام استفاده از دیگر محصولات تولید شده از لاتکس مانند دستکش به آلرژی خود پی می­برند. از آنجایی که حساسیت به لاتکس می­تواند امری جدی باشد و ممکن است سبب بروز بیماری­ های خطرناکی مانند تنگی نفس شود، بهتر است خانم­هایی که این آلرژی را دارند، از کاندوم­های بدون لاتکس یا دیگر روش­ های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

تشخیص علت خارش واژن
درست است که برخی خانم­ ها می­توانند خودشان عفونت مخمری را تشخیص دهند، برای مثال افرادی که پیشتر به آن مبتلا شده­ اند این عفونت را تشخیص می دهند.
افراد معمولاً می ­توانند عفونت خود را با داروهای بدون نسخه درمان کنند. با این حال بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید چرا که گاهی اوقات بیماری که به نظر یک عفونت ساده می­ آید، می­تواند موردی خطرناک باشد.
برای مثال، در موارد نادر، بیماری پوستی گل سنگ می­تواند علائم شبیه به عفونت مخمری واژن را داشته باشد که سبب خارش و ایجاد زخم­های سر سفید روی ناحیه بیرونی واژن شود.
با توجه به احتمال­ های مختلفی که وجود دارند اگر احساس سوزش یا خارش واژن داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه کرده، بیماری را به درستی تشخیص داده و درمان مناسب آن را تجویز کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو