نقاط قوت و ضعف نوازندگان ترکمن و کتول از منظر داوران جشنواره ملی موسیقی جوان

142

1398/5/19

02:13


مجید تکه، ابراهیم جرجانی، اراز محمد شیرمحمدلی، محمدرضا برزگر و سید احمد حسینی داوران روز دهم سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

نقاط قوت و ضعف نوازندگان ترکمن و کتول از منظر داوران جشنواره ملی موسیقی جوان

سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار رودکی در دهمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از نوازندگان ترکمن و کتول در بخش‌های دوتار، آواز و دوتار، کمانچه و شمشاد میزبانی کرد و نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی در مقابل هیئت داوران متشکل از مجید تکه، ابراهیم جرجانی و آرازمحمد شیرمحمدلی در بخش موسیقی ترکمن و محمدرضا برزگر و سید احمد حسینی در بخش کتول قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

باید کاری کنیم عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود

محمدرضا برزگر نوازنده دوتار کتولی، پژوهشگر حوزه موسیقی مقامی کتولی و عضو هیئت داوران این بخش، در مورد اجراهای روز چهارشنبه جشنواره گفت: نخستین باری بود که در جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی کتولی نماینده داشتیم. در این رقابت ده نفر از نونهالان، نوجوانان و جوانان کتول در رشته‌های دوتار، آواز و شمشاد به دور نهایی راه پیدا کردند. در مجموع اجراهای خوبی را شاهد بودیم، اما نوازندگان باید تلاش بیشتری کنند تا نتایج قابل قبول‌تری بگیریم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز بیان کرد: به دلیل اینکه نوازندگان در سنین پایین ساز می‌نوازند، باید روی آن‌ها علمی‌تر و اصولی‌تر کار کنیم تا نقاط ضعفشان برطرف شود. در حال حاضر نوازندگان کمی به سمت موسیقی غربی و کلاسیک رفته‌اند و این موضوع به موسیقی اصیل و بومی ایران لطمه خواهد زد. ما به‌عنوان بانیان این موسیقی باید کاری کنیم تا عملکرد نوازندگان جوان در آینده بهتر شود.

برزگر در مورد آموزش نوازندگان زیر نظر اساتید برجسته کشور نیز گفت: در هر ناحیه از ایران اساتید بزرگسال و دارای رزومه به‌عنوان پیشکسوت مشغول به تدریس هستند و جوانان و نوجوانان باید از این عزیزان استفاده کنند تا به نتیجه برسند. در تمام رده‌های سنی نوازندگان خوبی حضور داشتند، اما در هر رده یک یا دو نفر از نوازندگان در حد عالی بودند و کارشان بسیار چشمگیر بود.

محمدرضا برزگر در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است. رویکرد مسئولین خوب است و باید حمایت‌های بیشتر و جدی‌تر شود و راهکارهای جدیدی اعمال شود تا نقاط ضعف برطرف شود. مطمئناً جشنواره موسیقی جوان مشوق و مروج خوبی برای خانواده‌ها مخصوصاً در بخش موسیقی نواحی است.

عده زیادی از نوازندگان هنوز مقام‌ها را نمی‌دانند

سید احمد حسینی نوازنده دوتار کتولی، پژوهشگر حوزه موسیقی مقامی کتولی و دیگر عضو هیئت داوران در بخش موسیقی کتولی در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان، گفت: کیفیت اجراها به نسبت گروه‌های سنی که در این جشنواره شرکت کردند و مدت زمانی که موسیقی کار کرده‌اند، خوب و قابل قبول بود. همین موضوع باعث می‌شود تلنگر جدی به موسیقی کتولی وارد شده و نوازندگان جوان در چنین جشنواره‌هایی شرکت کنند و موسیقی خودشان را ارائه دهند. همچنین باعث می‌شود در سال‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری از منطقه کتول در این جشنواره حضور داشته باشند. ضمن این که بنده به‌شخصه از نوازندگان رده سنی ج نسبت به مابقی رده‌ها رضایت داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در تکنیک‌های نوازندگی بود. هر سازی در هر منطقه در قسمت دست راست و چپ تکنیک‌های خاصی دارد. در این دوره از جشنواره در بخش دوتار، در ریتم و تکنیک‌ها عده زیادی از نوازندگان در قسمت دست راستشان ضعیف بودند و انگشت گذاری‌هایشان خوب نبود. همچنین اشاره‌ها و ویبره‌هایی که توسط دست چپ بر روی دسته ساز اجرا می‌شود، خوب نبود. ضمن اینکه عده زیادی از نوازندگان هنوز مقام‌ها را نمی‌دانند و امیدواریم که این نواقص در دوره‌های آینده برطرف شود.

حسینی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان بسیار خوب است و قطعاً می‌تواند به پیشرفت نوازنده‌ها کمک کند. متأسفانه در چند سال گذشته نوازنده‌ها به موسیقی غربی روی آورده‌اند و برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود که نوازندگان جوان به سمت موسیقی نواحی و اصیل ایرانی بروند. امیدواریم که این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

سطح کیفی شرکت‌کننده‌ها همانند سال‌های گذشته بود

مجید تکه دوتارنواز ترکمن و عضو هیئت داوران این جشنواره در بخش موسیقی ترکمن در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال به نظر من چندان دلچسب نبود. انتظار خیلی بیشتری از نوازندگان داشتم، در حالی که سطح کیفی شرکت‌کننده‌ها همانند سال‌های گذشته بود. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان نیز چندان زیاد نبود. ضمن این که نقاط ضعف نوازندگان بیشتر در مسائل تکنیکی بود.

تکه در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است. تداوم چنین جشنواره‌ای می‌تواند بسیار خوب باشد و از تمامی مسئولین جشنواره بابت برگزاری این رویداد مهم تقدیر و تشکر می‌کنم. بنده از سال ۱۳۶۴ در جشنواره‌های مختلف حضور داشتم و به‌خوبی می‌دانم که برگزاری یک جشنواره چه کار طاقت‌فرسایی است و انرژی زیادی صرف می‌شود.

نوازندگان رقابت خوبی داشتند

ابراهیم جرجانی دوتارنواز ترکمن و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراهای امسال قابل قبول بود. نوازندگان رقابت خوبی داشتند و انگیزه بالایی نیز برای شرکت در این جشنواره داشتند، اما در کل اجراها می‌توانست بهتر باشد. بنده به‌شخصه از اجراهای شرکت‌کنندگان رده سنی ج رضایت بیشتری داشتم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز تصریح کرد: نوازندگانی که برای نخستین بار در این جشنواره شرکت کردند، مقداری استرس داشتند و نتوانستند اجراهای بهتری داشته باشند.

ابراهیم جرجانی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و امیدوارم که این رویداد مهم تداوم داشته باشد. به مسئولان جشنواره پیشنهاد داده‌ام که بخش‌های مختلف جشنواره را در مناطق خودشان برگزار کنند تا نوازندگان از نظر مسافت راحت‌تر باشند. در این صورت کیفیت اجراها نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن این که یک نفر نیز به‌عنوان نماینده از انجمن موسیقی در آن شهر حضور داشته باشد تا به برگزاری جشنواره اشراف بیشتری داشته باشند.

تعدادی از نوازندگان روی صحنه استرس داشتند

اراز محمد شیرمحمدلی دوتارنواز ترکمن و دیگر عضو هیئت در بخش موسیقی ترکمن نیز در مورد اجراهای روز دهم جشنواره موسیقی جوان گفت: اجراهای امسال خوب بود و به دلیل اینکه نوازندگان جوان هستند، مقداری زمان می‌خواهند تا به پختگی لازم برسند. تعدادی دیگر از نوازندگان نیز بسیار خوب اجرا کردند. تمام رده‌های سنی اجراهای خوبی داشتند اما از رده سنی ج و همچنین از نوازندگان ساز کمانچه رضایت بیشتری داشتم. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان موسیقی ترکمن کم بود و این در حالی است که نوازندگان بااستعداد زیادی علاقه‌مند به حضور در چنین جشنواره‌هایی هستند. امیدواریم که در دوره‌های آینده شاهد حضور بیشتر نوازندگان ترکمن در این جشنواره باشیم.

وی در مورد نقاط ضعف نوازندگان نیز افزود: تعدادی از نوازندگان روی صحنه استرس داشتند، چون تا به حال روی صحنه نرفته بودند و در مقابل هیئت داوران و تماشاگران اجرا نداشتند. طبیعی است که در این شرایط دچار استرس می‌شوند. ضمن این که تعدادی از نوازندگان نیز سازهایشان را به‌خوبی کوک نکرده بودند.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو