قرص سفیکسیم؛ نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن

منبع: اوما

304

1398/5/19

02:16


قرص سفیکسیم؛ نحوه مصرف، عوارض  و تداخل دارویی آن

نام علمی دارو:  سفیکسیم-Cefixim

گروه دارویی: داروهای آنتی باکتریال


سفیکسیم برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک سفالوسپورین شناخته می شود که با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) اثربخش نیست. مصرف هر گونه آنتی بیوتیکی در زمانی که نیازی به آن نیست، باعث می شود این آنتی بیوتیک در هنگام عفونت اثر نداشته باشد.

نحوه مصرف قرص سفیکسیم 

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. در کودکان، این دارو نیز دو بار در روز (هر 12 ساعت) تجویز می شود. اگر قرص های جویدنی مصرف می کنید، ابتدا قرص را کاملا بجوید و سپس قورت بدهید.

  • دوز دارو براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ بدن به درمان تعیین می شود. در کودکان، دوز دارو بر اساس وزن کودک تجویز می شود.
  • برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب مصرف کنید. برای به یاد داشتن مصرف دارو، هر روز این دارو را در زمانی خاص مصرف کنید.

استفاده از این دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده به پایان رسید ادامه دهید؛ حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شدند. متوقف کردن زودهنگام این دارو باعث می شود باکتریها به رشد خود ادامه دهند که ممکن است باعث عود بیماری شود [1].


عوارض قرص سفیکسیم

عوارض قرص سفیکسیم

ناراحتی معده / درد معده، اسهال، حالت تهوع، گاز، سردرد یا سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا می داند مزایای این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی ایجاد شده می باشد. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی بعید، اما جدی رخ داد، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • درد شدید معده/ درد شکم
  • تهوع و استفراغ مداوم
  • زردی چشم / پوست
  • ادرار تیره، خستگی غیرمعمول
  • علائم جدید عفونت (به عنوان مثال گلودرد، تب)
  • کبودی/ خونریزی آسان
  • علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)
  • تغییرات ذهنی / خلق و خو (مانند سردرگمی)

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسل) به علت نوع باکتری مقاوم می شود. این وضعیت ممکن است هفته ها یا ماهها پس از توقف درمان رخ دهد. اگر علائم زیر را داشتید، از مصرف داروهای ضد اسهال یا داروهای مخدر بپرهیزید زیرا ممکن است این محصولات مشکل شما را بدتر کند. در صورت افزایش علائم زیر، به پزشک خود بگویید:

  • اسهال مداوم
  • درد شکم یا گرفتگی شکم
  • خون / مخاط در مدفوع شما

مصرف این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب بثورات دهانی و یا عفونت قارچی واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر بثورات سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش بسیار حساس آلرژیک به این دارو بعید است، اما در صورت بروز این واکنش، از مصرف این دارو اجتناب کنید [2]. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

احتیاط و هشدارها قرص سفیکسیم

قبل از مصرف سفکسیم، اگر به این دارو یا پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیکهای سفالوسپورین (به عنوان مثال، سفالکسین) یا سایر مواد حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

  • قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: بیماری کلیوی، بیماری خاص روده (کولیت).
  • ممکن است سفکسیم باعث شود واکسن زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) اثر نکند. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.
  • قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در خصوص تمام محصولاتی که مصرف می کنید بگویید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی).

ممکن است شکل جویدنی این دارو حاوی آسپارتام باشد. اگر مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگر که نیاز به محدود کردن / اجتناب از آسپارتام (یا فنیل آلانین) در رژیم غذایی می باشد، هستید از پزشک یا داروساز خود در مورد مصرف ایمن این دارو بپرسید.

مصرف سفیکسیم در بارداری

بارداری رده ب. مطالعات تجربی در موش و موش صحرایی در دوزهای تا 40 برابر دوز انسانی انجام شده و شواهدی از آسیب به جنین ناشی از مصرف سفکسیم مشاهده نشد. با این حال، مطالعات کافی و کنترل شده در زنان باردار وجود ندارد. از آنجاییکه مطالعات بر روی حیوانات همیشه مطابق واکنش بدن انسان نیست، هنگام بارداری باید سفکسیم را فقط در صورت نیاز مصرف کرد [3].

درد زایمان و زایمان

مطالعه ای در خصوص مصرف سفکسیم در طول درد زایمان و زایمان انجام نشده است. درمان با این دارو فقط باید در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف سفیکسیم در شیردهی

معلوم نیست آیا سفکسیم وارد شیر مادر می شود یا خیر. در هنگام درمان با این دارو باید شیردهی به صورت موقت متوقف شود.

استفاده برای کودکان

ایمنی و کارآیی سفکسیم در کودکان زیر 6 ماهه تأیید نشده است [4]. 


مقدار مصرف قرص سفیکسیم

 

مقدار مصرف قرص سفیکسیم

اشکال دارویی

  •  قرص
  • کپسول ها
  • قرص های جویدنی
  • سوسپانسیون خوراکی

بزرگسالان

دوز توصیه شده سفکسیم 400 میلی گرم در روز است. این دارو ممکن است به صورت یک قرص یا کپسول 400 میلیگرم به صورت روزانه تجویز شود یا ممکن است 400 میلی گرم قرص نصف شود و هر نیمه قرص در هر 12 ساعت مصرف شود. برای درمان عفونت های گنوکوک دهانه رحم/ مجرا، یک دوز خوراکی 400 میلی گرم توصیه می شود. کپسول و قرص ممکن است بدون توجه به غذا مصرف شود. در درمان عفونت ناشی از استرپتوکوکوس پیوژنز، یک دوز درمان سفکسیم باید حداقل برای 10 روز تجویز شود.

کودکان بیمار (6 ماه یا بیشتر)

دوز توصیه شده 8 میلیگرم بر کیلوگرم در روز برای سوسپانسیون است. این دارو ممکن است به صورت یک دوز و روزانه تجویز شود یا ممکن است در دو دوز تقسیم شده و به صورت mg / kg 4 هر 12 ساعت مصرف شود.

نکته

کودکان با وزن بیش از 45 کیلوگرم یا بالاتر از 12 سال باید با دوز توصیه شده برای افراد بالغ درمان شوند. قرص های جویدنی (سفکسیم) SUPRAX باید قبل از قورت دادن جویده یا خرد شوند. التهاب گوش میانی باید با قرص های جویدنی یا سوسپانسیون درمان شوند. آزمایشات بالینی درمورد التهاب گوش میانی با استفاده از قرص های قابل جویدن یا سوسپانسیون انجام شد و قرص های جویدنی یا سوسپانسیون  نسبت به قرص های دیگر با دوز مشابه به مقدار بیشتری در خون مشاهده شدند[5].

بنابراین، قرص یا کپسول نباید جایگزین قرص های قابل جویدن یا سوسپانسیون در درمان التهاب گوش میانی شود. در درمان عفونت ناشی از استرپتوکوکوس پیوژنز، یک دوز درمان سفکسیم باید حداقل برای 10 روز تجویز شود.


تداخلات دارویی قرص سفیکسیم

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر تاثیر داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که مصرف میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون اجازه پزشک خود قرصی را شروع، متوقف و یا تغییر دوز ندهید. محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: "رقیق کننده های خون" (به عنوان مثال، وارفارین).

اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بر روش های کنترل بارداری هورمونی مانند قرص ها، پچ ها و حلقه ها تاثیر نمی گذارند، چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. این مسئله می تواند منجر به حاملگی شود. اگر از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید [6].

این دارو ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب در برخی از آزمایشات ادرار دیابتی (نوع سولفات مس) شود. این دارو همچنین ممکن است بر نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

1- Brogden RN, Campoli-Richards DM. Cefixime. A review of its antibacterial activity. Pharmacokinetic properties and therapeutic potential. Drugs. 1989 Oct;38(4):524-50.

2- Dreshaj Sh, Doda-Ejupi T, Tolaj IQ, Mustafa A, Kabashi S, Shala N, Geca Nj, Aliu A, Daka A, Basha N. Clinical role of Cefixime in community-acquired infections. Prilozi. 2011;32(2):143-55.

3-Leggett NJ, Caravaggio C, Rybak MJ. Cefixime. DICP. 1990 May;24(5):489-95.

4- Wu DH. A review of the safety profile of cefixime. Clin Ther. 1993 Nov-Dec;15(6):1108-19.

5-Adam D. Overview of the clinical features of cefixime. hemotherapy. 1998 Sep;44 Suppl 1:1-5.

6- Kersten W, Müsken H. Clinical experiences with cefixime in the treatment of bacterial infections of the lower respiratory trac. Infection. 1990;18 Suppl 3:S119-21.

 

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو