بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما


655

1398/3/6

14:34


با مشهورترین جنایتکاران تاریخ سینما همراه می شویم و بهترین فیلم های جنایی را مرور می کنیم.

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

۴ ساعت پیش
با مشهورترین جنایتکاران تاریخ سینما همراه می شویم و بهترین فیلم های جنایی را مرور می کنیم.

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

اختصاصی سلام سینما-در این مطلب بنا داریم تا بهترین های ژانر محبوب جنایی را معرفی کنیم. فیلم هایی که زندگی تبهکاران و جنایتکاران را به تصویر می کشند. در این فیلم ها یا جنایتی صورت گرفته و پلیس به دنبال فرد خاطی است یا بیننده همراه با خلافکار وارد زندگی اش می شود و از جزئیات زندگی اش سر در می آورد. از آنجا که این جنایتکاران در نقشه کشیدن و پنهان کاری خبره هستند؛ در بسیاری از این فیلم ها می توان لذت حل یک معما را تجربه کرد.

فیلم های این فهرست از بهترین، پرامتیازترین و محبوبترین های ژانر جنایی هستند.

 

1-پدرخوانده/ The Godfather 1972

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما-پدر خوانده

امتیاز: 9.2              امتیاز در سلام سینما: 8.9                ژانر: جنایی، درام

شاهکار «فرانسیس فورد کوپولا» که بر اساس رمانی بی نظیر و خواندنی با همین نام و به قلم «ماریو پوزو» ساخته شده است. در این فیلم قدرت مافیای سیسیل در خارج از ایتالیا به تصویر کشیده شده است. تبدیل شدن به قدرت مطلق، بهای سنگینی دارد؛ برای یک نفر به بهای از دست دادن مال و ثروت و برای دیگری از دست دادن عزیزان و خانواده و حتی جان خودش.

بازی قدرت و تمام اعمالی که برای رسیدن به آن انجام می شود در این فیلم نمونه اعلای یک داستان جنایی است. فیلم پدرخوانده در 11 رشته در اسکار نامزد شد و توانست برنده 3 جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد شود. همچنین در 7 بخش در گلدن گلوب نامزد شد و برنده 5 جایزه شد.

 

2-شوالیه تاریکی/ The Dark Knight 2008

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما-شوالیه تاریکی

امتیاز: 9             امتیاز در سلام سینما: 8.6               ژانر: اکشن، جنایی، درام

یکی از موفق ترین و دیده شده ترین فیلم های ژانر ابرقهرمانی که در اکران قسمت های بعدش هم مردم جلوی سینما صف کشیدند. ابرقهرمان و حتی شرور داستان «شوالیه تاریکی»، با فیلمنامه برادران نولان به یک از ماندگارترین شخصیت های سینما تبدیل شدند. در شهری که درگیر آشوب و خرابکاری فردی روانی شده و دیگر از دست نیروی پلیس هم کاری ساخته نیست فقط یک ابرقهرمان می تواند به داد مردم شهر برسد.

فیلم «شوالیه تاریکی»، نامزد 8 جایزه اسکار و برنده 2 جایزه شد.

 

3-پدرخوانده2 / The Godfather: Part II 1974

بهترین فیلم های تاریخ سینما-پدرخوانده قسمت دوم

امتیاز: 9             امتیاز در سلام سینما: 8.8               ژانر: جنایی، درام

حالا که ماجرای خانواده کورلئونه را در قسمت اول دیدیم بد نیست کمی از پیشینه «ویتو کورلئونه» یا همان پدرخوانده بدانیم. در قسمت دوم، در کنار پیشینه «ویتو» از پسربچه ای بی پناه تا تبدیل شدن به پدرخوانده و پناهِ ایتالیایی های ساکن آمریکا، شاهد رشد «مایکل» پسر کوچک خانواده کورلئونه هستیم؛ پسر آرام خانواده که پدرش آرزو داشت از جنایت های مافیا بیرون بماند؛ حالا خودش پدرخوانده و جانشین شده و در نظر دارد تا تمام دشمانش را از بین ببرد.

قسمت دوم پدرخوانده را به اندازه قسمت اول، فیلمی موفق و گیرا می دانند. این فیلم، نامزد 11 جایزه اسکار و برنده 6 جایزه از جمه بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای کوپولا و بهترین فلیمنامه شد. همچنین، این فلیم نامزد 6 جایزه گلدن گلوب شد.

 

4-داستان عامه پسند/ Pulp Fiction 1994

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما-داستان عامه پسند

امتیاز: 8.9             امتیاز در سلام سینما: 8               ژانر: جنایی، درام

یکی از ماندگارترین فیلم های «کوئنتین تارنتینو» که با روایتی دوار و غیر خطی، چند داستان را روایت می کند که بعضی از آنها در قسمت هایی هم پوشانی دارند. از لحظات به یادماندنی این فیلم می توان به رقص وینسنت و میا در رستوران و شستن خون از اتومبیل وینسنت و جولز در پارکینگ اشاره کرد.

این فیلم کم بودجه بود و بیش از 20 برابر هزینه اش در گیشه فروخت و این موفقیتی بزرگ برای کارگردانی تازه کار و بدون پیشینه تخصصی بود. همچنین «داستان عامه پسند»، در 7 رشته در اسکار نامزد شد و در نهایت، «تارنتینو» جایزه بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

 

5-رفقای خوب/ Goodfellas 1990

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما-رفقای خوب

امتیاز: 8.7             امتیاز در سلام سینما: 7.7               ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام

داستان واقعی زندگی «هنری هیل» از کودکی و چگونگی وارد شدن به باند خلافکارها و تبدیل شدن به خلافکاری مخوف را روایت می کند. «هیل» از کودکی آرزو داشت تا وارد دار و دسته گنگسترها شود و از اول این کار برایش جذاب بود اما بعد از گذشت سال ها و زمانی که دیگر برای خودش کسی شده بود دستگیر شد و از آن موقع، برای FBI خبرچینی کرد. داستان زندگی او را خبرنگار بخش جنایی نیویورک در قالب کتابی با عنوان « Wiseguy» نوشت و این فلیم بر اساس نوشته های او است. 

«رفقای خوب»، نامزد 6 جایزه اسکار و برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «جو پسکی» شد.

 

6-لئون: حرفه ای/ Léon: The Professional  1994

بهترین فیلم های جنایی-حرفه ای

امتیاز: 8.6             امتیاز در سلام سینما: 8.6               ژانر: اکشن، جنایی، درام

لئون، داستان آدمکشی کار بلد است که ناخواسته وارد ماجرای دختر بچه ای می شود که خانواده اش را از دست داده است. تغییر رفتار لئون از فردی که تنهایی را ترجیح می دهد به مردی که حالا می خواهد از «ماتیلدا»  که انگار عضو خانواده اش شده محافظت کند؛ همچنین شکل گیری رابطه دوستانه این دو نفر به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

با اینکه این فیلم، جایزه مهم سینمایی به دست نیاورده و هالیوودی ساز نیست؛ از فیلم های به یاد ماندنی در ژانر جنایی و اکشن محسوب می شود.

 

7-هفت/ Se7en 1995

بهترین فیلم های جنایی-هفت

امتیاز: 8.6             امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید                ژانر: جنایی، درام، اسرارآمیز

«دیوید فینچر»، در دومین اثر سینمایی اش، یک درام جنایی نئونوآر درباره 7 گناه کبیره ساخته است. از 2 کارآگاهی که درگیر حل این پرونده می شوند؛ یک نفر درگیر اتفاقات و جزئی از نقشه قاتل زنجیره ای ماجرا می شود که تا پایان اسمش را نمی دانیم و با عنوان «جان دو» خطاب می شود. «فینچر»، در این فیلم با همان رویکرد همیشگی اش، بیننده را با معما درگیر می کند و فضا را رازآلود نگه می دارد تا انتهای فیلم که ضربه نهایی را می زند و ماجر برملا می شود.

این فیلم، نامزد یک جایزه اسکار و یک بفتا شده است.

 

8-مسیر سبز/ The Green Mile 1999

بهترین فیلم های جنایی-مسیر سبز

امتیاز: 8.6             امتیاز در سلام سینما:                ژانر: جنایی، درام، فانتزی

«فرانک دارابونت» این فیلم را بر اساس رمانی از «استیون کینگ» ساخته است. در این فیلم، ماجرای دربند بودن و اعدام شدن مردی به نام «جان کافی» نشان داده می شود که درابتدا گمان می رود قاتلی بی رحم است اما به مرور مشخص می شود که او نه تنها به افراد آسیبی نمی رساند بلکه قدرت شفابخشی هم دارد.

این فیلم در اسکار نامزد 4 جایزه شد اما دست خالی مراسم را ترک کرد. به عقیده بسیاری از منتقدان در آن زمان، آکادمی اسکار در حق این فیلم کم لطفی کرده بود. با این حال، فیلم «مسیر سبز» به فیلم محبوب مردم و منتقدان تبدیل شد.

 

9-مظنونین همیشگی/ The Usual Suspects1995

بهترین فیلم های جنایی-مظنونین همیشگی

امتیاز: 8.6             امتیاز در سلام سینما: 7.9                ژانر: جنایی، اسرارآمیز، مهیج

در این اثر از «برایان سینگر»، غیر پیش بینی ترین فرد فیلم، تبدیل به همان کسی می شود که دست شیطان را از پشت می بندد. در تمام طول فیلم همه به دنبال مظنونین همیشگی هستند و غافل از اینکه، تحت تعقیب ترین فرد دقیقا زیر گوششان نشسته است.

این فیلم، برنده 2 جایزه اسکار برای فیلمنامه و بازیگر مکمل مرد شده است.

 

10-شهر خدا/  City of God 2002

بهترین فیلم های جنایی-شهر خدا

امتیاز: 8.6              امتیاز در سلام سینما: 7.3               ژانر: جنایی، درام

این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است؛ بیننده را به حومه های ریو می برد؛ جایی که جرم و جنایت از کودکی در افراد نهادینه می شود. وقایع شهر خدا پیرامون این شعار است که: «اگر فرار کنی، هیولا تو را می گیرد و اگر بمانی تو را می بلعد» سعی در توصیف شرایط اسفبار این کودکان و نوجوانان دارد.

فیلم «شهر خدا» نامزد 4 جایزه اسکار و 1 جایزه گلدن گلوب شد.

 

11-رفتگان/ The Departed 2006

بهترین های ژانر جنایی-رفتگان

امتیاز: 8.5             امتیاز در سلام سینما: 7.6               ژانر: جنایی، درام، مهیج

این فیلم در ایران با نام «رفتگان» یا «جدا افتاده» معروف شده است. در این فیلم «مارتین اسکورسیزی» بیننده را به سرک کشیدن در کسب و کار خلافکارها می برد؛ جایی که گنگسترها هم مثل نیروی پلیس نفوذی خودشان را دارند و خبرچین ها باید تا پای جان در نقش خودشان بمانند.

این فیلم، نامزد 5 جایزه اسکار و برنده 4 جایزه برای بهترین فیلم، کارگردان، فلیمنامه و تدوین شد. همچنین، نامزد 6 گلدن گلوب و برنده 1 جایزه شد.

 

12-روزی روزگاری در آمریکا/ Once Upon a Time in America 1984

بهترین های ژانر جنایی-روزی روزگاری در آمریکا

امتیاز: 8.4              امتیاز در سلام سینما: امتیاز دهید                ژانر: جنایی، درام

سرجو لئونه، این فیلم را بر اساس رمانی از «هری گری» ساخته است و در آن سه مقطع از زندگی شخصیت اول را روایت می کند و فلش بک و فلش فورواردهای بسیاری دارد. بسیاری از منتقدان، این فیلم حدودا 4 ساعته را بهترین فیلم دهه 80 میلادی می دانند.

این فیلم، نامزد 2 جایزه گلدن گلوب شده است.

 

13-راننده تاکسی/ Taxi Driver 1976

بهترین فیلم هایجنایی-راننده تاکسی

امتیاز: 8.3             امتیاز در سلام سینما: 7.7               ژانر: جنایی، درام

این فیلم به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و نویسندگی «پل شریدر»، از مهمترین و جنجالی ترین فیلم های تاریخ سینما است؛ حضور «جودی فاستر» 12 ساله در نقش یک روسپی، انتقادات بسیاری را به دنبال داشت اما این بازی درخشان او را نامزد جایزه اسکار کرد. این فیلم همچنین، نامزد بهترین فیلم، بازیگر نقش اول مرد و موسیقی متن در جوایز اسکار شد.

 

14-سگ های انباری/  Reservoir Dogs 1992

بهترین های جنایی-سگ های انباری

امتیاز: 8.3                            ژانر: جنایی، درام، مهیج

«کوئنتین تارنتینو» با این فیلم رسما خودش را به دنیای سینما معرفی کرد. «سگ های انباری»، ماجرای های قبل و بعد یک سرقت را نشان می دهد. در این فیلم شخصیت ها اسم ندارند و با نام های مستعار آقای سفید، آقای طلایی، آقای صورتی، آقای نارنجی، آقای آبی و آقای قهوه‌ای از آنها یاد می شود.

«استیو بوشمی» برای این فیلم برنده جایزه فیلم مستقل اسپریت شده است.

 

15-قاپ زنی/ Snatch 2000

بهترین فیلم های جنایی-قاپ زنی

امتیاز: 8.3             امتیاز در سلام سینما: 7.2               ژانر: کمدی، جنایی

«گای ریچی»، در این فیلم از همان ایده کلی فیلم قبلی خود یعنی « ضامن، قنداق و دو لوله تفنگ شلیک شده » استفاده کرده است؛ حتی این 2 فیلم، چند بازیگر مشترک دارند. ماجرا از آنجا شروع می شود که گاوبندی در مسابقه بوکس، طبق نقشه پیش نمی رود.

 

16-پرتقال کوکی/ A Clockwork Orange 1971

بهترین فیلم های جنایی-پرتقال کوکی

امتیاز: 8.3                             ژانر: جنایی، درام، علمی-تخیلی

«استنلی کوبریک» این فیلم را بر اساس داستان کوتاهی با همین نام ساخته است. این فیلم، داستان پسری به نام «الکس» را روایت می کند که هنجارشکن است و با زورگویی روزگارش را می گذراند اما بعد از ارتکاب چندین فقره تجاوز و جنایت، درگیر ماجرایی می شود که برایش گران تمام می شود.

بعد از اکران این فیلم از آنجا که بعضی از جوانان از «الکس» تقلید می کردند و او را الگوی خودشان قرار داده بودند؛ اکران این فیلم در چند کشور ممنوع شد.

«پرتقال کوکی»، نامزد 4 جایزه اسکار از جمله: بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه و تدوین و نامزد 3 جایزه گلدن گلوب شد.

 

17-صورت زخمی/ Scarface 1983

بهترین فیلم های جنایی-صورت زخمی

امتیاز: 8.3             امتیاز در سلام سینما: 7.9               ژانر: جنایی، درام

«صورت زخمی» که بازسازی فیلمی با همین نام و محصول سال 1932 است؛ سیر خلافکار شدن «تونی مونتانا» از ابتدای ورودش به آمریکا به عنوان یک مهاجر کوبایی تا تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر را نشان می دهد.

این فیلم، نامزد 3 جایزه گلدن گلوب شده است.

 

18-محرمانه لس آنجلس/ L.A. Confidential 1997

بهترین فیلم های جنایی-محرمانه لس آنجلس

امتیاز: 8.3             امتیاز در سلام سینما: 7.1                ژانر: جنایی، درام، اسرارآمیز

این فیلم جنایی نئونوآر، بر اساس رمانی با همین نام از «جیمز الروی» ساخته شده است. در این فیلم، ماجرای قتل در کافه ای برای چند افسر پلیس که عدالت را با میل خودشان اجرا می کنند؛ دردسر ساز می شود و آنها را به جان هم می اندازد.

این فیلم، نامزد 9 جایزه اسکار و برنده 2 جایزه شده است. همچنین، نامزد 5 گلدن گلوب شده و 1 جایزه به دست آورده است.

 

19-گرگ وال استریت/ The Wolf of Wall Street 2013

بهترین فیلم های جنایی-گرگ وال استریت

امتیاز: 8.2             امتیاز در سلام سینما: 7.9               ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام

این فیلم بر اساس زندگی «جردن بلفورت»، میلیونری که از هیچ شروع کرد و با پولشویی به یکی از قدرتمندترین افراد وال استریت تبدیل شد. بعضی وقایع این فیلم که ممکن است عجیب و گاهی خنده دار به نظر برسند؛ همگی واقعی هستند. این فیلم، نامزد 5 جایزه اسکار و برنده 1 جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «لئوناردو دی کاپریو» شد.

 

20-مخمصه/ Heat 1995

بهترین فیلم های جنایی-مخمصه

امتیاز: 8.2                            ژانر: جنایی، درام، مهیج

«رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» 21 سال بعد از همبازی بودن در فیلم «پدرخوانده» یک بار دیگر با هم جلوی دوربین رفتند تا یکی دیگر از بهترین های ژانر جنایی را رقم بزنند. در این فیلم، یک کارآگاه کارکشته قرار است به دنبال سرنخ هایی برای دستگیر کردن یک دزد حرفه ای باشد که معمولا از پلیس یک قدم جلوتر است.

فیلم «مخمصه»، علی رغم محبوبتی که بین مردم و منتقدان پیدا کرده بود؛ نتوانست جایزه مهم سینمایی دریافت کند.


زهرا توللی

زهرا توللی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو