بارداری در چهل سالگی، ممکن یا غیرممکن؟

منبع: نی نی بان

126

1398/5/23

21:41


ممکن است متعجب شوید که نه تنها می شود در این دهه تجربه یک بارداری موفق داشت، بلکه از نظر آماری میزان بارداری در زنان چهل ساله نسبت به دیگر سنین بالاتر است. سال گذشته بر اساس آماری که منتشر شد، از هر ١٠٠٠ زن در محدوده ی سنی ٤٠ تا ٤٥ یازده کودک متولد شده است و تعدادی هم بالای ٤٥ سال، که بیشترین آمار را به خود اختصاص داد.

بارداری در 40 سالگی
یکی از موانعی که برای بارداری در این رنج سنی وجود دارد، باروری شما خواهد بود. هرچند زنان زیادی هستند که هیچ مشکلی در باروری در این دوره ندارند. اما به طور آماری احتمال بارورشدن شما کمتر شده و نیازتان برای تحت نظربودن بیشتر است. بعد از ٣٥ سالگی بیشتر زنان به دنبال متخصصین باروری هستند و هر چه سن بالاتر می رود این نیاز نیز افزایش پیدا میکند.

شانس بارداری دوقلو در دهه چهل
یکی از موضوعاتی که در بارداری در این دهه رایج بوده، بارداری چند قلو است که شامل دوقلو ها نیز می شود. بنابراین اگر به فکر بارداری در این دهه از زندگیتان هستید، باید برای یک جفت نوزاد نیز برنامه ریزی کنید و این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

بارداری کامل
در هر بارداری خطر سقط جنین وجود دارد. با افزایش سن، خطر سقط جنین نیز افزایش می یابد. اما در دهه چهل این خطر به علت ابتلا به بیماری های خاص مثل: دیابت، فشار خون و یا تروئید نیز بیشتر میشود.

تغییرات فیزیکی در دوران بارداری
بارداری در هر دوره ای با تغییرات فیزیکی همراه بوده، اما این تغییرات در دهه چهل بیشتر از دهه های ٣٠ و ٢٠ است. اگر فرد پر تحرکی هستید و ورزش میکنید بارداری در این دوره از زندگی برایتان بسیار راحت خواهد بود، اما اگر میزان تحرکتان کم است و گاهی دچار درد مفاصل و یا دیگر بخش های بدن می شوید، تغییرات بدنی شما در دوران بارداری می تواند بسیار پیچیده و برجسته تر باشد.
با این حال خبر خوب این است که اگر اهل ورزش هستید، نگران نباشید و به کار خود ادامه دهید، چرا که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

تغییرات روحی و عاطفی
باتوجه به هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند، خلق و خوی شما نیز دست خوش تغییراتی می شود. اما این تغییر احساسات و رفتار با افزایش سن تغییر نمی کند. اما به جرعت می توان گفت چیزی که باعث می شود تا شما نسبت به دیگر زنان باردار در سنین پایین تر داشته باشید، توانایی مقابله و کنترل این تغییرات خواهد بود.

ثبات مالی
یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا زنان اغلب مایل باشند تا در این دوره باردار شوند، ثبات مالی است. این موضوع می تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. ممکن است شغل شخصی به گونه ای باشد که نیازمند سفر های طولانی باشد یا شخصی دوست دارد به جایگاه خاصی در شرکت برسد. یا الویت بندی هایی از قبیل خرید خانه، شغل ثابت، درآمد کافی، تحصلات و غیره باشد.

خطرات بارداری
بارداری در این دهه ممکن است بسیار موضوع پیچیده ای باشد. هرچقدر از نظر فیزیکی سالم تر و جوانتر باشید، یک تجربه ی بارداری راحت تر خواهید داشت. اما اگر همیشه زندگی سالمی هم داشته باشید، بارداری در این دوران کمی سخت خواهد بود.
عوارض ناشی از بارداری در این دوران می تواند: زایمان زودرس، تولد زودرس، پراکلامپسی، دیابت بارداری، کم وزنی نوزاد در زمان تولد و سزارین باشد.

سخن آخر
با آنکه بارداری در دهه چهل چالش های فراوانی دارد، اما گفتنی است شما تنها نیستید و تعداد زنانی که در این سن باردار می شوند رو به افزایش است. با مراقت های درست در دوران بارداری، احتمال داشتن فرزندی سالم بسیار بالا است. در نتیجه این موارد را در ذهن خود نگه دارید و از بارداری خود نهایت لذت را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو