خط وسط در بی‌بی‌چک نشانه‌ی چیست؟

846

1398/5/24

11:06


خط وسط بی بی چک : انجام تست های بارداری خانگی همواره پر از ابهام برای بانوان بوده است. در این بخش از سایت ایران بانو با مطلبی درباره ابهامات نتایج بارداری ، خط کم رنگ وسط بی بی چک که شاید یکی از نشانه های حاملگی باشد و بررسی نتایج آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

یک خط وسط بی بی چک

 بارداری دوقلو 

تست بارداری با نمک

 

نکته جالب درباره بی بی چک

بی بی چک (baby chek) واژه آشنا برای همه خانم هاست. هر خانمی ممکنه تجربه استفاده از بی بی چک را داشته باشد. این وسیله آسان ترین، ارزان ترین و قابل دسترس ترین روش تست بارداری است، سوالات زیادی درباره بی بی چک می شود و مشخص هست که هنوز ابهاماتی درباره تفسیر و نحوه استفاده از بی بی چک وجود دارد، در هرصورت امیدورام نتیجه بی بی چک همیشه چیزی باشد که انتظارش رو می کشید، چه مثبت و چه منفی!! در این مقاله سعی شده هر آنچه که در ذهن شما درباره بی بی چک و تفسیر آن است، توضیح داده شود:

 

بی بی چک چگونه کار می کند؟

تست بارداری خانگی یا همان بی بی چک معمولا ادرار را برای تعیین هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی آزمایش می کند. HCG فقط در صورت حاملگی در ادرار وجود دارد. هورمون زمانی آزاد می شود که تخمک بارور به خارج از رحم یا دیواره رحم شما متصل شده باشد. بی بی چک ها عملکرد و نتیجه یکسانی دارند اما نحوه استفاده از آنها متفاوت خواهد بود.

 بی بی چک نواری

در این نوع بی بی چک ادرار در یک ظرف جمع آوری میشود و سپس نوار کاغذی را داخل ظرف ادرار قرار دهید:
– بی بی چک را می توان در هر زمان از روز انجام داد.
– با این حال، آزمایش اول صبح ادرار بهتر است.
– در یک فنجان تمیز و خشک ادرار کنید.
– دستگاه تست را از کیسه فویل خارج کنید و در فنجان قرار دهید. نوار را از انتهای رنگی نگه دارید.

 

– نوار را به صورت عمودی نگه دارید، انتهای نوار را با فلش در داخل نمونه قرار دهید. نوار قبل از خط MAX داخل نمونه نباشد.
– پس از 5 ثانیه نوار را از نمونه خارج کنید. نوار را روی سطح تمیز، خشک و غیر جذبی قرار دهید.

 

خواندن نتایج

در حالی که منتظر نتایج هستید، ممکن است یک محلول رنگی در نوار تست در حال حرکت باشد. این حالت طبیعی است. باید 10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه را تایید کنید. تست نباید بعد از 30 دقیقه ارزیابی شود. رنگ خط مهم نیست.

 

1 خط = باردار نیستید

اگر فقط یک خط رنگی به عنوان خط کنترل ظاهر شود، آزمون منفی است و شما باردار نیستید.

 

2 خط = باردار هستید

اگر 2 خط رنگی ظاهر شود، 1 خط به عنوان خط تست (T) و 1 به عنوان خط کنترل (C) می باشد که نشان میدهد آزمون مثبت است و حامله هستید. حتی اگر خطوط خیلی کم رنگ باشند، هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد.

 

نتایج نامعتبر:

اگر خط کنترل ظاهر نشود، آزمون نامعتبر است. نتایج نامعتبر ممکن است نشان دهنده این باشد که نوار تست در ادرار به طور کامل اشباع نشده است. در این مورد تست را حداقل 5 ثانیه از مایع خارج کنید و 2 تا 10 دقیقه منتظر بمانید. اگر هنوز هیچ خط کنترلی وجود نداشته باشد، آزمون نامعتبر است و باید روز بعد آزمون را مجددا انجام دهید. هر تست برای یک استفاده واحد طراحی شده و نباید دوباره استفاده شود.

توجه: بی بی چک باید بین 2 تا 10 دقیقه نتیجه را ظاهر کنه، اما بیشتر از 10 دقیقه نتیجه معتبر نیست.

 

چه عواملی روی نتیجه بیبی چک اثرگذار است؟

نتیجه ممکن است مثبت کاذب باشد در کسانی که تحت درمان ناباروری هستند و از داروهای حاوی hcg استفاده می کنند. اگر شما بفاصله کمی بعد از مصرف دارو بیبی چک استفاده کنید ممکن است نتیجه کاذب را نشان دهد.

همچنین بعد از سقط جنین میزان هورمون بارداری تا چند وقت ( در حدود یک هفته) بالا است و در این مدت ممکن است نتیجه مثبت کاذب را نشان دهد. گاهی هم ممکن است در برخی دوره ها بدن هورمون hcg را تولید کنند.

 

در موارد زیر هم ممکن است که نتیجه بیبی چک درست نباشد:

از دستودالعمل بیبی چک پیروی نکرده است

از تست خیلی زود استفاده کرده اید

تولید hcg ناشی از وجود یک تومور در بدن است

در زمان نقص عملکرد تخمدانها

 

اگر شما نمی دانید که لقاح در چه روزی رخ داده است بیبی چک تنها برای 28 تا 35 روز بعد از لقاح قابلیت اعلام بارداری را دارد.و جواب مطمعن تر را در 10 تا 14 روز بعد از لقاح نشان میدهد. استفاده خیلی زود و یا خیلی دیر پیشنهاد نمی شود.

تست خانگی بیبی چک برای نشان دادن باردار بودن و یا نبودن شما استفاده می شود. تقریبا در همه موارد دو خط نشان دهنده بارداری شما است. اگر خط دوم بلافاصله ناپدید شد، دو روز بعد دوباره تست را تکرار کنید.

در بارداری خارج رحمی بیبی چک مثبت خواهد بود. شما بیبی چک را می توانید از هر داروخانه ای تهیه کنید.

 

خط کم رنگ بی بی چک، نشانه چیست؟

بیشتر خانم ها بخصوص خانم های جوان که برای اولین بار قصد بارداری دارند با هیجان و شاید اضطراب زیاد ای تستهای بارداری در منزل استفاده می کنند. هر نتیجه مثبت یا منفی می تواند به هیجان و استرس آنها اضافه کند و یا شاید باعث نا امیدی و نگرانی شود. قبل از هر چیز به موارد زیر دقت کنید.

– تست های بارداری وقتی جواب درست را نشان می دهند که اولا معیوب نباشند و دوما در زمان مناسب استفاده شوند. ( هرچقدر زمان تست را به اولین روز تاخیر قاعدگی نزدیک کنید احتمال خطا بیشتر می شود. بهترین زمان برای تست بارداری در خانه یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی است )
– همیشه جواب منفی در تست بارداری به معنی عدم بارداری شما نیست. باید چند روز صبر کنید و مجدد تست را انجام دهید.
– جواب منفی پایان کار نیست. حتی اگر چندین بار اتفاق بیافتد.

 

نمایان شدن خط کم رنگ در بی بی چک :

به عنوان یک خانم جوان به یاد داشته باشید که نمایان شدن یکی از خط های رنگی به صورت ضعیف بر روی بی بی چک، نشان دهنده کم بودن میزان هورمون بارداری (هورمون hCG) در جریان ادرار شخص استفاده کننده است، چون همان طور که قبلا هم گفته شد، میزان ترشح هورمون HCG که هورمون خاص بارداری در بدن زنان است، معمولا هنگامی که تخمک بارور شده به رحم متصل گردد، در ادرار فرد افزایش می یابد. اما به دلیل این که در اوایل دوران بارداری سطح ترشح این هورمون کم است، بی بی چک نمی توانند به راحتی وجود این هورمون را در ادرار فرد تشخیص دهند. از این رو، اگر تست بارداری به کمک کیت های خانگی زودتر از موعد مقرر انجام شود، یکی از خط های رنگی ایجاد شده بر روی صفحه نمایش بی بی چک کم نور و ضعیف خواهد بود.

 

دلایل ایجاد خط کم رنگ در بی بی چک:

دلایل متعددی وجود دارد که در زمان استفاده از بی بی چک باعث ضعیف نشان داده شدن خطوط می شود. اما در ادامه این مقاله، در مورد برخی از دلایل رایج این موضوع بحث خواهیم کرد که ممکن است سبب ضعیف نشان داده شدن یکی از خط های بارداری بر روی صفحه نمایش بی بی چک گردد. مهم ترین این موارد عبارتند از:

 

عدم استفاده صحیح از بی بی چک:

یادتان باشد هنگامی که فرد استفاده کننده موفق به پیروی درست از دستورالعمل های ذکر شده بر روی برچسب بی بی چک نشود، نتیجه آزمایش وضعیت بارداری او هم نادرست خواهد بود. همچنین، اگر شما به عنوان فرد استفاده کننده از بی بی چک اجازه ندهید که وقت کافی برای خواندن نتیجه آزمایش بگذرد و نتایج را خیلی زود و بلافاصله بعد از قرار دادن نوار در داخل ادرار خود بخوانید، این حالت می تواند سبب ضعیف نشان دادن خطوط بر روی صفحه نمایش شود. پس، فراموش نکنید که در انجام تست های بارداری خانگی بسیار مهم است که زمان کافی برای به دست آوردن جواب مطمئن اختصاص داده شده و سپس، به بررسی نتایج نمایان شده بر روی صفحه نمایش بی بی چک پرداخته شود.

بی بی چک بدون خط

,علائم بارداری

در نهایت، می توان نتیجه گرفت که خواندن نتایج آزمایش قبل و یا بعد از زمان درج شده بر روی برچسب تست بارداری باعث ضعیف و کم رنگ شدن خطوط رنگی ایجاد شده بر روی صفحه نمایش بی بی چک خواهد شد.

 

کم رنگی خط بی بی چک باانجام تست بارداری خانگی خیلی زودتر از موعد مقرر:

امروزه، تصور می شود که استفاده زود هنگام از بی بی چک در مراحل اولیه از دوران بارداری، یکی از شایع ترین دلایل کم نور و ضعیف شدن خطوط ظاهر شده بر روی صغحه نمایش این کیت ها به شمار می آید، چون بی بی چک ابتدا باید میزان ترشح سطح هورمون hCG در جریان ادرار فرد استفاده کننده را تشخیص دهند، تا بتوانند نتایج درستی در مورد وضعیت بارداری فرد ارائه کنند. یادتان باشد از آن جایی که در طول هفته اول از دوران بارداری، سطح هورمون HCG در بدن مادر باردار بسیار پایین می باشد، به همین دلیل، وجود آن هم غیر قابل کشف بوده و بر روی بی بی چک هم خطوط کم رنگی ظاهر خواهد شد.

 

به همین دلیل، بهتر است زنان برای انجام تست حاملگی خانگی خود زودتر از ده روز پس از تخمک گذاری و یا زودتر از یک هفته پس از حذف دوره ماهانه خود اقدام نکنند، چون معمولا در طی ده روز پس از تخمک گذاری، میزان هورمون بارداری در بدن افراد باردار به شدت افزایش خواهد یافت. در نتیجه، پس از این مدت بی بی چک به راحتی خواهند توانست هورمون موجود در ادرار فرد استفاده کننده را تشخیص داده و نتیجه دقیق تری به او نشان دهد.

 

چگونه این تستها می توانند ادعای دقت در همان روزهای اول باردار شدن را داشته باشند؟

در واقع آنها چنین ادعایی ندارند. آنها صرفا ادعا می کنند که در مجموع “بیش از 99% دقت دارند”، سپس به طور جداگانه می گویند که می توانید در اولین روز از موعد پریود بعدی، از این تستها استفاده کنید. در صورتی که تهیه کنندگان یک تست بخواهند از برچسب “دقت بیش از 99%” بر روی تست حاملگی خانگی خود استفاده کنند باید نشان دهند که نتیجه این تست در آزمایشگاه، مشابه با نتیجه سایر تستهای موجود یا حتی بهتر از آنها است.

 

از آنجا که تستهای موجود دقیق تر از تستهای قدیمی هستند، تعجبی ندارد که بتوانند به این ادعاهای خود جامه عمل بپوشانند؛ اما توجه داشته باشید که این تستها ممکن است نتوانند حاملگی را در اولین روز از موعد پریود بعدی تشخیص دهند در حالیکه با گذشت زمان این امکان وجود دارد.

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که کدام تستها بهتر و دقیق تر هستند؟

به سادگی نمی توان به این سوال پاسخ داد. هر روزه محصولات جدیدی به بازار می آیند و تستهای فعلی نیز پیشرفته تر می شوند.

به همراه برخی از این تستها، اطلاعاتی نیز در مورد میزان “حساسیت” و “دقت” تست ارائه شده است. میزان حساسیت تست بدین صورت ارائه می شود: حداقل میزان غلظت hCG (بر حسب میلی واحد در یک میلی لیتر از ادرار) که تست قادر به تشخیص دادن آن است.

 

به عنوان مثال، تست حاملگی که ادعا می کند می تواند میزان 20 mIU/ml از hCG را تشخیص دهد، باید دقیق تر از تستی باشد که می گوید می تواند میزان 50 mIU/ml را تشخیص دهد. متأسفانه باید گفت که نمی توان به این اطلاعات چندان اعتماد کرد، زیرا انواع مختلفی از hCG وجود دارد و این اعداد لزوما بیانگر توانایی تشخیص نوعی از hCG نیست که در اوائل بارداری در ادرار دیده می شود.

آیا ممکن است نتیجه تست منفی باشد، اما باردار باشید (یعنی نتیجه منفی کاذب به دست بیاید)؟

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد و در صورتی که هنوز پریود نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنید. شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می کرده اید انجام شده باشد و در نتیجه هنوز برای انجام تست حاملگی بسیار زود باشد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از اولین ادرار خود در صبح استفاده کنید، زیرا ادرار در آن زمان بیشترین غلظت را دارد.

 

توجه داشته باشید که نتیجه منفی لزوما به معنای حامله نبودن نیست. در صورتی که در موعد مقرر پریود نشدید، ممکن است حامله شده باشید؛ پس بهتر است از مصرف دارو و سایر کارهایی که در دوران حاملگی خطرناک است خودداری کنید. در صورتی که تا یک هفته بعد پریود نشدید و نتیجه تست هم هنوز منفی بود، بهتر است به ملاقات پزشک خود بروید تا علت این امر مشخص شود.

 

آیا ممکن است نتیجه تست مثبت باشد، اما باردار نباشید (یعنی نتیجه مثبت کاذب به دست بیاید)؟

بله؛ نتیجه مثبت کاذب هم ممکن است مشاهده شود و این یعنی نتیجه تست مثبت باشد، اما شما حامله نباشید.
در صورتی که شما نتیجه مثبت زودهنگام از تست بگیرید و کمی بعد هم پریود شوید، ممکن است دچار عارضه “حاملگی شیمیایی” شده باشید. این بدان معناست که یک تخمک بارور شده به رحم منتقل شده و سپس به اندازه ای رشد کرده است که هورمون hCG تولید کند؛ اما پس از آن، رشد تخمک بنا به دلایلی متوقف شده است.

 

این اتفاق برای 20 تا 50 درصد از تخمکهای بارورشده می افتد، که دلیل آن ممکن است غیرطبیعی یا ناسالم بودن تخمک یا عدم توانایی آن برای رشد و تبدیل شدن به جنین، باشد. در این حالت، شما دوباره پریود خواهید شد، هرچند این دوره پریود ممکن است کمی دیرتر شروع شده و خونریزی شما نیز بیشتر از حد معمول باشد.

در گذشته که تستهای حاملگی به اندازه امروز دقیق نبودند، این حاملگیهای شیمیایی هیچ وقت تشخیص داده نمی شدند.
به همین دلیل، برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است تا یک هفته پس از موعد مقرر پریود بعدی خود نیز صبر کنید و سپس تست حاملگی را انجام دهید تا نتیجه دقیق تری به دست بیاورید.

 

توجه داشته باشید که در “بارداری خارج رحمی” (یعنی زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم قرار گرفته باشد)، ممکن است نتیجه مثبت یا منفی از تستهای حاملگی به دست بیاید. در صورتی که درد در ناحیه شکم یا خونریزی غیرطبیعی مشاهده کرده اید (صرف نظر از نتیجه تست حاملگی)، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

پخش شدن رنگ بی بی چک

علائم بارداری پسر

 

خط وسط در بی‌بی‌چک نشانه‌ی چیست؟

منبع : ناز وب / بیتوته / نمناک / نی نی بان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو