سقط مکرر جنین، دلایل وقوع و راه ­های پیشگیری

منبع: نی نی بان

103

1398/5/24

23:23


خبر آمدن یک کوچولوی دوست داشتنی برای پدرها و مادرها بسیار هیجان انگیز است. ولی گاهی با وجود اینکه آزمایشات اولیه بارداری همه چیز را مرتب نشان می دهد، اما به ناگهان به دلایل نامشخصی، اوضاع تغییر می­ کند و بارداری از دست می رود. البته در بارداری اول معمولاً سقط جنین پدیدۀ غیرمنتظره­ای نیست اما وقتی بیش از یک بار رخ می­ دهد، مادر باید دلایل وقوع و راه­های پیشگیری از آن را بداند.

سقط­ مکرر

اگر سقط بیش از یکبار رخ دهد، باید مورد بررسی قرار بگیرد
عامل سقط جنین معمولاً بروز یک مشکل ژنتیکی تصادفی در جنین است و راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال، اگر بیش از یک بار اتفاق بیفتد دیگر نمی­ توان علت آن را در اختلالات کروموزومی نسبت داد، بلکه باید برای یافتن دلایل سقط جنین آزمایش­های مربوط با نظر پزشک انجام گیرند.

به طور معمول، برای بانوانی که سقط مکرر دارند آزمایش­ های مختلف و متعددی انجام می­شود. برای درمان سقط مکرر اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و جامعه پزشکی در خصوص ریشه یابی و درمان این مشکل تاکنون به نظر قطعی و نهایی دست نیافته است.

 

آزمایشات مربوط به رحم
برای بررسی مشکلات رحم از روش تصویربرداری رنگی هیستروسالپینگوگرافی (HSG) استفاده می کنند. در این نوع تصویربرداری یک مادۀ رنگی به رحم تزریق می شود و با استفاده از اشعه ایکس عکس ­برداری انجام می­شود. پزشک بوسیله این عکسبرداری رنگی می تواند ناهنجاری های رحم، عوامل بیماری زا، فرم غیرطبیعی رحم مانند رحم دوشاخ را مشاهده کند.

در روش هیستروسکوپی یک تلسکوپ میله­ ای و باریک را که در انتهای خود یک دوربین دارد، وارد رحم می کنند، سپس پزشک می تواند روی مانیتور کامپیوتر خود، تمام اجزای رحم را بررسی و مشاهده کند. پزشک می تواند در حین انجام این آزمایش مشکلات جزئی مانند برداشتن کیست یا ضایعه کوچک را انجام دهد.

 

تست خون
برای بررسی دلایل سقط مکرر از آزمایش­ خونی استفاده می شود که با آزمایش های معمول بارداری تفاوت دارد. سندروم آنتی فسفولیپید (APS) یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مواد خاصی که به طور معمول در خون وجود دارند، واکنش نشان می ­دهد. گرایش نسبت به لخته شدن خون در خانم مبتلا به این سندروم نسبت به یک خانم سالم بیشتر است. در مواردی سقط به این نوع سندروم نسبت داده می­شود.

برآوردها نشان می­دهند بیش از 25 درصد از بانوانی که سقط مکرر دارند، مبتلا به سندروم APS هستند. این سندروم علامت خاصی ندارد و فقط با آزمایش شناخته می­شود. دو آزمایش خون لازم برای تشخیص APS عبارتند از: آنتی بادی های علیه کوآگولانت لوپوس و آنتی بادی های علیه کاردیولیپین که هر دو نشانگر با استفاده از آزمایش خون ویژه ای قابل مشاهده هستند.

برای لخته شدن خون دو آزمایش رایج بر روی مادرانی که تجربه سقط مکرر دارند، صورت می گیرد: آزمایش زمان پروترومبین با نام PT که سرعت لخته شدن خون را اندازه ­گیری می کند، آزمایش مدت زمان پروترومبین نسبی با نام PTT که به فرایند لخته شدن خون در بدن مربوط است.

هرگونه نتیجه غیر طبیعی در هر کدام از این آزمایش­ها، می­تواند نشان دهندۀ ترومبوفیلی یا پرانعقادی ارثی باشد، ترمبوفیلی مجموعه ای است از اختلالات سیستم انعقادی خون که فرآیند لخته شدن خون را تسریع می­کند، در این بیماری به علت غلظت بالای پروتئین های خاص با مسئولیت لخته کنندگی و یا کمبود پروتئین ضد لخته با مسئولیت ضد انعقادی، خون به راحتی لخته می­ شود. بیماری ترومبوفیلی یا پر انعقادی خون می تواند خطرات خاصی در دوران بارداری ایجاد کند. به این ترتیب پس از سقط اول یا دوم باید چندین آزمایش انجام دهید تا در بارداری های بعدی تمام مشکلات ریشه کن شده باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو