زندگینامه حاج منصور ارضی مداح اهل بیت

منبع: ستاره

233

1398/5/25

07:14


حاج منصور ارضی از قدیمی ترین و فعال ترین مداحان اهل بیت از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحملی در کشور است. وی متولد سال ۱۳۳۲ در تهران بوده و شاگردان بسیار زیادی در زمینه مداحی و نوحه خوانی پرورش داده است.

زندگینامه حاج منصور ارضی مداح اهل بیت


ستاره |
سرویس چهره‌ها -
 حاج منصور ارضی یکی از به نام‌ترین و قدیمی‌ترین مداحان کشور ایران است و اکثر مداحان معروف و معاصر از شاگردان وی محسوب می‌شوند. او در سال‌های پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی فعالیت‌های بسیار زیاد و موثری تا کنون داشته است. در این مقاله درباره فعالیت‌ها و زندگی نامه این مداح بزرگ کشور مطالبی توضیح داده شده است.


تولد و شروع فعالیت‌های مذهبی

حاج منصور ارضی متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۲ در محله نازی آباد تهران بوده و مداحی را تحت نظر عموی خود حسن ارضی از سن پنج سالگی شروع کرده است. ارضی در همین سنین، در مجالسی که در جنوب شهر تهران برگزار می‌شد، همچون مراسم دعای کمیل در امام زاده قاسم و مراسمات مسجد جمکران و حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) شرکت می‌کرد. نام اصلی او محمد ارضی است، اما به دلایلی مادربزرگ او در سنین کودکی نام منصور را بر وی گذاشت و خود او نیز به این نام بیشتر علاقه دارد.


مداحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

بیشترین معروفیت منصور ارضی مربوط به سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی است. بی شک او یکی از تاثیرگذارترین افراد در زمینه نوحه خوانی و مداحی برای اهل بیت و پا برجا ماندن این محافل پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. در این دوران او با برپایی مراسمات هدفمند در زمینه ارزش‌های اسلامی و انقلاب به ایجاد شور و انگیزه در میان مردم می‌پرداخت.


مداحی در زمان جنگ

ارضی در اوایل دهه ۶۰ و همزمان با شروع جنگ تحمیلی، به دنبال اختلافاتی که با دیگر مداحان پیدا کرد، هیئتی را در "مسجد شهدا" واقع در خیابان آهنگ تشکیل داد. همچنین وی در بسیاری از جبهه‌های غربی جنگ مانند مریوان، مهاباد، سقز، غرب سنندج، مهران و ارومیه و همچنین جبهه‌های جنوب مانند اهواز، دوکوهه خرمشهر و دزفول حضور داشته و مراسماتی برپا کرده است. یکی از معروف‌ترین آن مراسمات برگزاری دعای کمیل در منطقه دوکوهه به شمار می‌آید. همچنین او پس از به پایان رسیدن جنگ، گروهی را با نام نوسازی معنوی حزب الله به رهبری خود و مشارکت حسین الله کرم که اکنون رئیس شورای هماهنگی حزب الله است، تشکیل داد.


مراسمات و محافل حاج منصور ارضی

از جمله معروف‌ترین محافل منصور ارضی برگزاری مرثیه خوانی در اواخر تابستان در حرم امام رضا علیه السلام است. همچنین از دیگر مراسمات وی می‌توان به برگزاری دعای کمیل در آرامگاه شاه عبدالعظیم حسنی (ع) و نیز برگزاری زیارت عاشورا در "حسینیه صنف لباس فروشان تهران" در روز‌های سه شنبه اشاره کرد. از دهه ۸۰ تا کنون اجرای مراسمات هفتگی در "حسینیه چمنی" و "حسینیه بیت الزهرا" نیز از دیگر فعالیت‌های ثابت او محسوب می‌شود.

زندگینامه حاج منصور ارضی مداح اهل بیت

زندگی سیاسی منصور ارضی

اظهار نظر‌های سیاسی منصور ارضی از اواخر دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی شروع شد. اعتراضات و انتقادات صریح او به شخصیت‌های سیاسی از جمله محمدباقر قالیباف، سید محمد خاتمی، آقای هاشمی رفسنجانی، عطاالله مهاجرانی و هاشم آقاجری بوده است. نحوه انتقادات سیاسی تند ارضی بسیار مورد اعتراض قرار گرفته به نوعی که برخی مخالفان از آن به عنوان ناسزا توصیف کرده‌اند. همچنین او یکی از حامیان اصولگرا‌یان از آقای احمدی‌نژاد تا آقای رئیسی است.


ازدواج و فرزندان حاج منصور ارضی

حاج منصور ارضی متاهل بوده و ۴ فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد. یکی از دختران او به نام رقیه به علت سرطان فوت شده است.


مشاغل و امرار معاش

اگرچه شایعات زیادی درباره برخورداری از یک حجره بزرگ در بازار پارچه فروشان مربوط به منصور ارضی وجود دارد، اما خود او این خبر را تکذیب کرده است. او بیان می‌کند که حقوقش از سازمان تامین اجتماعی و یک موسسه خیریه مربوط به پرداخت مردمی خمس تامین می‌شود.


اساتید حاج منصور ارضی

حاج منصور ارضی از شاگردان اساتیدی همچون سید علی میرهادی، حاج شیخ محمود نجفی، آیت الله شاه آبادی و حاج محمود تحریری است.

سخن آخر

حاج منصور ارضی با بیش از سال‌ها فعالیت در زمینه مداحی و روضه خوانی، توانسته است شاگردان بسیار زیادی را از جمله سعید حدادیان، محمود کریمی، حسین ساروج، محمدرضا طاهری و عبدالرضا هلالی تربیت کند. یکی دیگر از مداحان به نام ایرانی، سید مهدی میرداماد است. برای آشنایی با این مداح مشهور، مطالعه بیوگرافی سید مهدی میرداماد را از دست ندهید. اگر درباره نحوه زندگی و نوحه خوانی این مداح بزرگ نظری دارید، لطفاً آن را با ما و دیگر مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو