آیا می‌دانید بیرون خوابیدن چه مزیت‌هایی دارد؟

آیا می‌دانید بیرون خوابیدن چه مزیت‌هایی دارد؟


منبع: روزیاتو

106

1398/5/25

12:59


بیرون خوابیدن

اغلب انسان‌ها وقتی کودک هستند از خوابیدن بیزارند و تصور می‌کنند اگر پلک‌هایشان روی هم برود، چیز مهمی را در زندگی را از دست می‌دهند. اما در بزرگسالی این طرز فکر درست برعکس می‌شود. همه عاشق خواب راحت و طولانی هستند که با این میزان از استرس و نگرانی‌های دنیای مدرن، تقریبا ناممکن است.

اما جدیدترین مطالعات دانشگاه کلرادو نشان داده افرادی که شب را در چادر به صبح می‌رسانند به طور متوسط ۱۰ ساعت می‌خوابند و حدودا دو ساعت زودتر از زمانی که در خانه هستند به خواب می‌روند.

بر همین اساس ما در زیر ۶ دلیل برای خوابیدن در هوای آزاد را برایتان برشمرده‌ایم تا دفعه بعدی که قصد سفر دارید به جای هتل و اقامتگاه، چادر بزنید و از طبیعت لذت ببرید.

همراهمان باشید.

۱- خوابیدن در هوای آزاد باعث می‌شود در معرض نور طبیعی قرار داشته باشید

خوابیدن در فضای باز

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه کلرادو، قرار داشتن در معرض نور مستقیم آفتاب باعث می‌شود ساعت بدن شما تنظیم شود. بنابراین اگر قصد دارید به بی‌خوابی‌های خود پایان دهید، توصیه می‌کنیم در فضای باز و دور از تکنولوژی بخوابید.

شاید ایده خوابیدن در پشت‌بام‌ها در گذشته نیز برای همین بوده!

۲- میزان ملاتونین بدن تغییر می‌کند

خوابیدن در فضای باز

یافته‌های موردبحث ثابت کرده‌اند که نورهای مصنوعی اسمارت‌فون‌ها و وسایل الکترونیک سبب کم شدن میزان ملاتونین می‌شود. ملاتونین هورمونی است که در غده کوچکی در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای داشتن خواب بهتر، فضای باز را انتخاب کنید. به این خاطر که میزان ترشح ملاتونین زیر نور ماه بیشتر از فضای بسته و در اتاق خواب است.

۳- سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود

خوابیدن در فضای باز

یک تحقیق علمی در ژاپن ثابت کرده، هر روز خوابیدن در جنگل به مدت ۲ ساعت مزایای فراوانی برای بدن انسان دارد. از جمله می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش غلظت کورتیزول، کاهش سرعت ضربان قلب و افزایش گلبول‌های سفید خون اشاره کرد.

شاید جالب باشد بدانید فقط یک شب بیرون از خانه خوابیدن به اندازه یک هفته سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۴- خوابیدن در چادر باعث تقویت عملکرد مغز و بدن می‌شود

خوابیدن در فضای باز

مغز برای انجام کارهای خود و همچنین برای کمک به ماهیچه‌های بدن اکسیژن بسیار زیادی مصرف می‌کند. همه می‌دانیم که هر چه اکسیژن بیشتری برای تنفس وجود داشته باشد، همان‌اندازه برای بدن و سلامتی انسان مفیدتر است.

بنابراین، خوابیدن در چادر در هوای آزاد و به دور از تکنولوژی باعث می‌شود تا مغز اکسیژن موردنیاز خود را به مقدار کافی دریافت کند و در نتیجه عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

۵- خوابیدن در طبیعت میزان استرس را کاهش می‌دهد

خوابیدن در فضای باز

زندگی این روزهای همه ما باعث می‌شود تا استرس و سراسیمگی زیادی را تجربه کنیم. اما مطالعات علمی جدید ثابت کرده‌اند با نگاه کردن به «عکس» درختان می‌توان تا حد زیادی از میزان استرس خود کاست. حالا تصور کنید نگاه کردن به درختان واقعی و حضور در میان آن همه زیبایی چه اثری می‌تواند داشته باشد!

حضور در طبیعت نه تنها هیجان‌انگیز و جذاب است، خاصیت آرامش‌بخش نیز دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یک بار بیرون از شهر در یک فضای جنگلی و سرسبز کمپ کنید تا استرس‌هایتان از بین بروند.

۶- در طبیعت هوای کثیف و تهویه نشده وجود ندارد

خوابیدن در فضای باز

بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه کلرادو، اگر محیط کار شما اداره و شرکت است، یعنی زمان زیادی از وقت خود را در محیطی مملو از برق سپری می‌کنید که تهویه درستی ندارد و در نتیجه میزان دی‌اکسیدکربن موجود در هوا زیاد است.

CO2 هاله‌ای از ابر روی مغز انسان می‌گذارد و باعث می‌شود تا کارکرد ضعیفی داشته باشد. این مساله همچنین در تنفس مشکل ایجاد می‌کند و سردرد بدنبال دارد.

اگر نمی‌توانید خارج از شرکت کار کنید، دست کم شب‌ها را در فضای آزاد بخوابید تا هوای سالم تنفس کنید و عملکرد عمومی بدنتان بهبود بیابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو