چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟ + تمرینات درمانی

91

1398/5/26

23:15


عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: مبتلایان به شانه یخ زده به کمک تمرین درمانی در کنار تمرینات فیزیوتراپی و مصرف داروها می‌توانند درد خود را التیام ببخشند.

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟ + تمرینات درمانی

به گزارش بهداشت نیوز پرهام پارسانژاد عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران درباره شانه یخ زده  اظهار کرد: در این عارضه کپسول مفصلی شانه بر اثر بروز التهاب به چسبندگی دچار و بنابراین در ابتدا چرخش‌های شانه‌ها و در نهایت بالا رفتن شانه‌ها محدود می‌شود، این اختلال می‌تواند ناشی از آسیب‌های ستون فقرات گردنی، گرفتگی و اسپاسم عضله‌های اطراف گردن، کشیدگی تاندون‌های سر شانه و بروز هر نوع ضربه یا آسیب به ناحیه شانه و گردن باشد.

چند درصد از افراد به شانه یخ زده گرفتار می‌شوند؟

وی گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد جامعه دچار مشکلات شانه هستند که از این میان ۱۰ درصد به شانه یخ زده مبتلا می‌شوند.

پارسانژاد بیان کرد: مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به شانه یخ زده هستند، این عارضه به سه مرحله حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود که در مرحله حاد بیمار از درد شدید به ویژه شب‌ها هنگام خواب رنج می‌برد، در مرحله تحت حاد درد مقداری کاهش و محدودیت حرکتی بروز پیدا می‌کند و در مرحله مزمن (مرحله سوم) مشکل اصلی بیمار محدودیت شدید حرکتی و ناتوانی در انجام کار‌های روزمره است.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: علاوه بر تمرینات فیزیوتراپی و مصرف دارو‌های ضد التهاب، تمرین درمانی در درمان شانه یخ زده جایگاهی ویژه دارد که این ورزش‌ها تحت نظر فیزیوتراپی است در کلینیک و خانه به بیمار آموزش داده می‌شود.
تمرینات درمانی برای بهبود شانه یخ زده

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تأکید کرد: تمرین برای درمان شانه یخ زده تنها در مرحله تحت حاد و مزمن انجام پذیر است، زیرا وقتی بیمار در مرحله حاد این عارضه قرار دارد، این تمرینات را انجام دهد، این ورزش‌ها درد و التهاب فرد را افزایش می‌دهد، یکی از این تمرینات تمرین به کمک طناب و قرقره است، برای این منظور بیمار باید قرقره را به بالای در اتاق متصل کند و به کمک دست سالم، دست مبتلا را بالا بکشد، به این نوع تمرین‌ها تمرین‌های کمکی گفته می‌شود، زیرا از اِعمال فشار وزن فرد بر روی دست مبتلا جلوگیری می‌کند.

پارسانژاد گرفتن عصا با هر دو درد و بالا بردن آن در حالت به پشت خوابیده را از جمله ورزش‌های با عصا برای بهبود شانه یخ زده دانست و افزود: بیمار همچنین می‌تواند در حالت ایستاده قرار بگیرد و در این وضعیت عصا را به کمک هر دو دست در پشت خود نگه دارد و از خود به سمت عقب دور کند، یکی از تمرینات درمانی برای رفع شانه یخ زده این است که بیمار در حالت ایستاده قرار بگیرد، سپس عصا را با هر دو دست در پشت خود نگه داشته و آن را به کمک خم کردن آرنج‌ها از ناحیه نشیمن‌گاه تا روی کمر بالا بکشد.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران درباره تمرینات پاندولی تصریح کرد: در این تمرین بیمار باید کمی به سمت جلو خم شود و دست مبتلا را به شکل آویزان، آرام و شل به طرفین حرکت دهد.

پارسانژاد یادآوری کرد: مبتلایان به شانه یخ زده باید برای رفع مشکلشان هر یک از این تمرینات درمانی را سه بار در روز و هر بار ۲۰ مرتبه انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو