رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

140

1398/5/27

11:36


سهراب کاشف رهبر مهمان ارکستر ملی ایران و بهرام دهقانیار آهنگساز از همکاری مشترک خود می‌گویند.

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

سرویس موسیقی هنرآنلاین: نام کنسرت جدید ارکستر ملی ایران "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین" است. در این کنسرت که با هدایت سهراب کاشف رهبر مهمان ارکستر ملی ایران روی صحنه می‌رود، آثاری از بهرام دهقانیار و محمدرضا علیقلی آهنگسازان مطرح و باسابقه که در حوزه موسیقی کودک آثاری ماندگار پدید آورده‌اند، اجرا می‌شود.

محمدرضا علیقلی، مصطفی رحماندوست و خود دهقانیار به‌عنوان مشاور با این پروژه همکاری کرده‌اند که به گفته کاشف با اجرای قطعه‌هایی همراه است که بر اساس آثار خاطره‌انگیز برای بچه‌های دیروز و مطابق با ذائقه بچه‌های امروز ساخته شده‌اند.

کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین" ششم و هفتم شهریورماه ساعت 21:30 در تالار وحدت اجرا می‌شود. به بهانه برگزاری این برنامه با کاشف و دهقانیار گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

قرار نیست فقط یک شب خاطره‌انگیز رقم بخورد

سهراب کاشف آهنگساز و رهبر مهمان ارکستر ملی ایران درباره این اجرا به هنرآنلاین گفت: ارکستر ملی ایران قرار است با برنامه‌ای متفاوت‌ به روی صحنه برود. مخاطبین این کنسرت کودکان و نوجوانان هستند و البته برای بزرگسالان نیز جذابیت دارد. مخاطبان برنامه پیش رو این شانس را دارند که از نزدیک با درون ارکستر ملی آشنا شوند.

او ادامه داد: این که ارکستر ملی ایران در این برنامه به کودکان و نوجوانان توجه ویژه داشته نکته بسیار مهمی است. قطعاتی که اجرا می‌شود بر اساس آثار خاطره‌انگیز برای بچه‌های دیروز و مطابق با ذائقه بچه‌های امروز، ساخته شده‌اند. از این رو برنامه هم تخیل کودکان و نوجوانان حاضر در سالن را به پرواز درمی‌آورد و در عین حال جذابیت‌های خاصی برای بزرگسالان خواهد داشت. در این اجرا آقای محمدرضا علیقلی و آقای بهرام دهقانیار که هر دو از آهنگسازان شناخته‌شده هستند و در حوزه موسیقی کودک نیز آثار ماندگار و خاطره‌انگیزی را پدید آورده‌اند، با ارکستر ملی همکاری دارند. در قطعاتی که برای این اجرا بازخلق شده‌اند، بجای کلام از همه سازهای ارکستر ملی استفاده شده است. ضمن این که در این کنسرت سورپرایزهایی نیز برای مخاطبان خواهیم داشت.

کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف در تالار وحدت

رهبر مهمان ارکستر ملی ایران اضافه کرد: روزی که پیشنهاد اجرای این پروژه از سوی بنیاد رودکی مطرح شد می‌دانستم برنامه‌ی پر مسئولیتی است و پیشنهاد کار با بهترین‌ها را به بنیاد رودکی دادم. از لحظه اولی که با آقایان علیقلی، دهقانیار و مصطفی رحماندوست که به‌عنوان مشاور در کنار ما هستند تماس گرفته شد، همکاری لذت بخشی در گروه شکل گرفت. همان انرژی که در سال‌های نه‌چندان دور در بین مردم و برنامه‌های تلویزیون وجود داشت در همه تیم احساس می‌کنم و جدیت در کار در تمام گروه ملموس است. همکاری با چنین تیم توانمند، پرانرژی و باتجربه‌ای برایم‌ لذت‌بخش است.

او تأکید کرد: رویکرد ما این نبود که فقط یک شب خاطره‌انگیز را رقم بزنیم اگرچه این اتفاق نیز خواهد افتاد. چرا که هرچند تمام قطعات جدید نوشته شده‌اند و برای اولین بار اجرا می‌شوند، رد پای بسیاری از موسیقی‌های خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در آن‌ها شنیده می‌شود. حتی ممکن است گاهی برخی اشعار در ذهن مخاطب یادآوری شوند بدون آن که خوانده شده باشند. به هر حال این تنها دغدغه ما نبوده است و به دنبال چیزی فراتر بوده‌ایم. مطمئناً مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان بعد از اجرا دریافت‌های بسیاری از ارکستر خواهند داشت و اطلاعات زیادی را درباره ارکستر کسب می‌کنند که برایشان ارزشمند خواهد بود. این موضوع است که این اجرا را متمایز و آن را برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جذاب می‌کند.

کاشف در پایان گفت: وضعیت ارکستر ملی در حال حاضر رو به رشد است. اقدامات خوبی در این جهت انجام شده و البته خیلی کارهای دیگر نیز باید انجام شود.

موسیقی کودک نیاز به روانشناسی دارد

بهرام دهقانیار آهنگساز درباره این اجرا گفت: این قطعات تم‌هایی از کارها و مجموعه‌هایی است که بنده و دکتر علیقلی در دهه‌‌های 1360، 1370 و حتی شاید 1390 کار کرده‌ایم. در حقیقت خوشه‌های این قطعات و جملاتی که بر ذهن‌ها نشسته است، به شکلی طراحی شده است که با سازهای ارکستر ملی و تمام امکانات سازهایی که در گستره‌ی چیدمان سازهای ارکستر ملی هستند، اجرا شوند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه فضای موسیقی کودک نوعی صدادهندگی دارد که در کارهای موسیقی بزرگسالان عملاً وجود ندارد، فکر می‌کنم آقای کاشف به خوبی این امر را در بخش اجرایی با نوازندگان انجام می‌دهند. به هر حال استفاده از سازهایی که در خانواده سازهایی هستند که برای موسیقی کودک در جهان استفاده می‌شود، اجتناب‌ناپذیر است و از آن‌ها نیز به شکلی استفاده خواهیم کرد. این کارها تکه‌هایی از مجموعه کارهایی است که در مجموعه‌ها و یا فیلم‌های سینمایی کار شده است و طبیعتاً هر فردی که این آثار را گوش دهد می‌تواند تشخیص دهد مربوط به کدام کار است یا این جمله از کدام ترانه وارد کار شده است و این‌ها در قالب قطعاتی حدوداً پنج دقیقه‌ای تنظیم و ارکستراسیون می‌شود.

بهرام دهقانیار

دهقانیار افزود: هدف من از این اجرا این است که هم بتوانیم به شکلی موسیقی کودک را مجدداً تعریف کنیم و هم بگوییم در سال‌های گذشته دو نفر از آهنگسازان نگاهشان به موسیقی کودک به چه شکل بوده است. به‌دفعات پیش می‌آید در جلسات با مراکز تولید موسیقی کودک که بنده به‌عنوان مشاور دعوت می‌شوم، وقتی کارهای تولیدشده را گوش می‌دهیم، فاصله خیلی زیادی در محتوای کار و مهارت‌های علمی موسیقی در این رشته می‌بینیم. به نظر من موسیقی کودک نیاز دارد به این که وقتی شخصی وارد این هنر می‌شود در امر روانشناسی بسیار مسلط باشد. در مورد اجرای پیش رو متأسفانه زمان کمی برای تمرین قطعات داشتیم. اگر زمان بیشتری در اختیار داشتیم حتماً قطعات بیشتری را برای اجرا انتخاب می‌کردیم، اما با همین محدودیت زمانی تمام تلاشمان را خواهیم کرد که مخاطبان اجرای بسیار خوبی را شاهد باشند.

او تأکید کرد: ما یکسری تم داریم که این تم‌ها می‌تواند به هزار شکل تنظیم و ارکستراسیون شود و ما سعی کردیم چارچوبی را ارائه دهیم که اگر افرادی هم می‌خواهند در قالب این سیستم برای کودکان موسیقی تولید کنند، بتوانند با استفاده از تجربیات ما و خروجی این صدا که طبیعتاً از ارکستر شنیده خواهد شد، برای خودشان نقطه شروع بگذارند.

این آهنگساز در پایان گفت: نکته‌ دیگر درباره کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین" این است که تمام قطعات انتخاب‌شده به ترتیب برای ارکستر است و خواننده‌ای در اجرا حضور ندارد. هدف این است که بچه‌ها سازها و ترکیب سازها را بشنوند و از این طریق بتوانند با سازها آشنا شوند و سلیقه آن‌ها ارتقا پیدا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو