بهترین استودیو در تهران

منبع: آسمونی

348

1398/5/27

13:49


استودیو ضبط یکی از تاثیرگذار ترین عوامل در کیفیت موسیقی است. در این مطلب آسمونی در تلاشیم تا ویژگی های یک استودیوی خوب را معرفی کنیم.

استودیو موسیقی

استودیو موسیقی

استودیوهای زیادی برای ضبط موسیقی در تهران وجود دارد، همچنین تعداد استدیو ها در ایران روز به روز در حال افزایش است. اما بعضی از آن‌ها ویژگی هایی دارند که باعث تفاوت آن‌ها می‌شود.

ویژگی‌های یک استودیو خوب

ممکن است شما هم به دنبال استودیو گشته باشید اما با وجود تعداد بیشماری استودیو تنها به سردرگمیتان اضافه شده باشد. ما در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که ممکن است در انتخاب شما تاثیر گذار باشد.

  1. تجهیزات استودیویی به روز و کامل: داشتن ست کامل میکروفون های مختلف برای ضبط صدای خانم ها، ضبط صدای آقایان، گویندگی و دوبلاژ، ساز های بادی، سازهای زهی و… . دارا بودن سیستم های کامپیوتری برای ضبط، مانیتور باندهای حرفه ای برای آنالیز صدا، اینترفیس با داینامیک رنج بالا و…
  2. آکوستیک مطلوب: آکوستیک یعنی مدیریت اصوات زائدی که از صدای اصلی ایجاد می‌شود. برای مثال محیطی مانند حمام به هیچ وجه آکوستیک نیست چون انعکاس‌های زیادی ایجاد می‌شود. فضای آکوستیک این صداهای اضافی یا به اصطلاح نویز ها را ندارد. در استودیو نیز باید تا حد امکان باید از اشیایی را که باعث انعکاس نامطلوب می‌شوند استفاده نکرد.
  3. عایق صوتی یا ایزولاسیون: یعنی بیرون نرفتن صدا از اتاق ضبط (دد روم) و همچنین وارد نشدن صداهای اضافی به داخل دد روم (Dead Room). به دلیل حساسیت بالای میکروفن های استودیویی، این میکروفون ها می‌توانند اصوات بسیار ضعیف بیرونی را هم ضبط کنند که باعث افت کیفیت موسیقی می‌شود.
  4. کادر آشنا با موسیقی: افرادی که در استودیوهای موسیقی کار می‌کنند باید با مبانی موسیقی آشنا باشند و اطلاعاتی حداقلی داشته باشند و تنها آشنایی با نرم افزار ضبط صدا کافی نیست. اطلاعات دقیق در موردصدا و آستانه های صوتی می‌تواند هنگام ضبط خیلی کمک کننده باشد و کیفیت را بالا ببرد.
  5. فضای مناسب استودیو: مطمئناً افرادی که در زمینه های هنری فعالیت دارند نیازمند آرامش هستند. ضبط یک دکلمه، نریشن، نوازندگی و همچنین آواز و خوانندگی نیازمند آرامش است. معمولاً استودیوهایی که فضایی تنگ و تاریک و دلگیر دارند کمی کار هنرمند را سخت می‌کنند.
  6. دسترسی و موقعیت شهری مناسب: استودیو ها در تهران و دیگر شهرهای ایران باید در مناطقی واقع شده باشند که از شلوغی به دور باشند و دسترسی مناسبی داشته باشند مخصوصاً برای نوازنده ای که با ساز به استدیو می‌رود. معمولاً برای رفتن به استودیو هایی که در مرکز شهر هستند باید از حمل نقل عمومی استفاده کرد که جابجایی ساز را سخت می‌کند.

خدمات استودیو ها

  1. تهیه شعر و ملودی
  2. تنظیم آهنگ
  3. میکس و مسترینگ
  4. مشاوره و تست صدا
  5. اخذ مجوز پخش آهنگ
  6. استعداد یابی
  7. حمایت و اسپانسرینگ
  8. آموزش تنظیم آهنگ
  9. ضبط وکال (صدای خواننده)
  10. ضبط صدای ساز (اینسترومنتال / Instrumental)
  11. خدمات طراحی و انتشار آلبوم
  12. تشکیل گروه موسیقی
  13. اجرای زنده و برگزاری کنسرت
  14. طراحی و تهیه موزیک ویدیو

لازم به ذکر است که بعضی استودیو ها دوره های آموزشی نیز برگزار می‌کنند. این دوره ها شامل: آموزش ساز، آواز ایرانی، خوانندگی پاپ، تنظیم، میکس و مستر و… است.

اگر شما هم تجربه‌ای از ضبط در استودیو و یا نظری دارید در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو