کاهش اسید معده با روشهای خانگی که معجره می کنند

کاهش اسید معده با روشهای خانگی که معجره می کنند


منبع: آرگا

167

1398/5/27

14:44


بسیاری از افرد بازگشت اسید معده به سمت بالا را تجربه کرده اند که رفلاکس معده نام دارد و با استفاده از روش های خانگی به منظور کاهش اسید معده می توانید این مشکل را درمان کنید.

معده به طور طبیعی به منظور تجزیه غذا اسید تولید می کند و همچنین به حفاظت دستگاه گوارش از عفونت نیز کمک می کند اما ترشح بیش از حد اسید سبب می شود معده حالت اسیدی پیدا کند که در واقع افزایش اسید معده رفلاکس اسید معده نامیده می شود و سبب بروز مشکلاتی مانند نفخ، بوی بد دهان، درد معده و سایر مشکلات می شود در ادامه این بخش از مطلب سعی داریم شما را با روش های خانگی به منظور کاهش اسید معده آشنا کنیم.

در مطالب قبلی شما عزیزان را با درمان زخم معده و درمان سوزش معده آشنا کرده ایم در این مقاله قصد داریم شما را روش های کاهش اسید معده آشنا کنیم.

کاهش اسیده معده با استفاده از روش های خانگی

کاهش اسید معده با روش های خانگی

یکی از شایع ترین علایم اسید معده سوزش سر دل می باشد که در نتیجه می تواند سبب آسیب به مری و گلو شود که در واقع بهترین راه جلوگیری از این مشکل کنترل اسید معده می باشد که در ادامه شما را با روش های خانگی کاهش اسید معده آشنا خواهیم کرد.

برگ ریحان

برگ ریحان به دلیل داشتن خواص آرامش بخش و ضد نفخ به بر طرف شدن مشکل اسید معده پس از مدت زمان کوتاهی کمک می کند بنابراین با مشاهده نشانه های نفخ معده چند برگ ریحان بخورید همچنین می توانید سه یا چهار برگ ریحان را داخل یک فنجان آب بجوشانید و بعد از زمان چند دقیقه که دم کشید این جوشانده را به طور مرتب مصرف کنید.

کاهش اسید معده با روش خانگی

رازیانه

از دیگر روش های کاهش اسید معده استفاده از چای رازیانه می باشد این چای به دلیل روغن های موجود در رازیانه به سوء هاضمه و نفخ معده کمک زیادی می کند همچنین به گفته متخصص تغذیه آنشول جیبارات می توانید بعد از صرف غذا تخم رازیانه بجوید تا باعث جلوگیری از اسیدی شدن معده شود.

بهبود رفلاکس اسید معده

 سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به کاهش اسید معده کمک می کند بنابراین یک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب فیلتر نشده به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید سپس مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید، این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز قبل از هر وعده غذایی استفاده کنید.

کاهش اسید معده

 جوش شیرین

یکی دیگر از روش هایی که سبب کاهش اسید معده می شود جوش شیرین می باشد بنابراین یک تا دو قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید سپس هم بزنید و مقداری عسل یا لیمو به منظور طعم دادن به آن اضافه کنید و بلافاصله بنوشید به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز یک یا دو ساعت بعد از هر وعده غذایی بنوشید.

نکته : این نوشیدنی را با شکم پر استفاده نکنید و بیش تر از یک هفته از این نوشیدنی مصرف نکنید.

آب نارگیل

از دیگر روش هایی که به کاهش اسید معده کمک می کند آب نارگیل می باشد، این نوشیدنی سبب تولید موکوس یا مخاط در معده می شود در نتیجه این مخاط از معده در مقابل اثرات تولید بیش از حد اسید محافظت می کند و به دلیل اینکه آب نارگیل غنی از فیبر می باشد به بهبود هضم غذا کمک می کند.

کنترل اسید معده با روش های خانگی

بابونه

دمنوش بابونه نیز از دیگر روش های کاهش اسید معده می باشد بنابراین یک تا دو قاشق چای خوری گل بابونه خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید سپس روی آن را با در پوش ببندید و بعد از زمان پنج دقیقه کمی عسل به آن اضافه کنید، این دمنوش را می توانید سه یا چهار بار در روز بنوشید.

نکته : از جوشاندن این گیاه خودداری کنید زیرا سبب از بین رفتن ترکیبات فعال آن می شود.

زیره‌ سبز

استفاده از دانه های زیره سبز به خنثی شدن اسید معده کمک می کند و در نتیجه سبب هضم غذا و کاهش درد معده می شود بنابراین مقداری زیره سبز بو داده را پودر کنید و به یک لیوان آب اضافه کنید همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دانه ی زیره سبز را داخل یک فنجان آب جوش خیس کنید سپس بعد از هر وعده غذایی بنوشید.

تسکین رفلاکس اسید معده

دارچین

خواص چای دارچین بسیار زیاد است دارچین به دلیل داشتن خواص آرامش بخش به بهبود هضم غذا و تسکین معده درد کمک می کند بنابراین به منظور درمان اسیدی شدن معده می توانید از چای دارچین استفاده کنید.

موز

استفاده از موز نیز برای درمان رفلاکس اسید معده گزینه بسیار مناسبی می باشد همچنین می توانید اسموتی موز را با ماست یا شیر سرد تهیه کنید، می توانید به منظور کاهش اسید معده از سیب، پاپایا و هندوانه نیز کمک بگیرید.

علائم و نشانه های رفلاکس اسید معده

  • سوزش در گلو یا سینه
  • مزه ی ترشی در دهان
  • مشکل در بلع
  • گلو درد
  • درد قفسه ی سینه
  • صدای خشن
  • حس داشتن توده ای در گلو
  • بالا آوردن و قی کردن غذا یا اسید
  • سرفه خشک

نشانه های افزایش ترشح اسید معده

عوملی که رفلاکس اسید معده را افزایش می دهد

  • بارداری
  • چاقی
  • خشکی دهان
  • دیابت
  • مصرف نیکوتین
  • برخی اختلالات بافت همبند

اقدامات مراقبتی دیگر

اقداماتی که به کنترل رفلاکس اسید معده کمک می کند عبارتند از :

  • خودداری از پوشیدن لباس های تنگ
  • کنترل وزن بدن
  • ترک سیگار
  • بالا بردن قسمت فوقانی تخت در زمان خواب

خوراکی هایی که باید از آن اجتناب کرد

الکل : مصرف الکل باعث ضعیف و سست شدن دریچه ی متصل کننده معده و مری می شود در نتیجه سبب تحریک معده می شود تا اسید بیشتر تولید کند.

نوشیدنی ها گازدار : حباب هایی که در نوشیدنی های گازدار وجود دارند در معده به هم متصل می شوند و گسترش پیدا می کنند در نتیجه سبب بازگشت اسیده معده و محتویات آن به مری می شوند.

شکلات :  شکلات به دلیل اینکه دارای کاکائو و کافئین می باشد سبب افزایش علائم رفلاکس اسید معده می شوند، از این رو شیر کاکائو یا کاکائوی داغ سبب این بیماری می شوند.

نوشیدنی های کافئین دار : کافئین موجود در قهوه، چای و آب گازدار سبب افزایش رفلاکس اسید معده می شود.

آب مرکبات : آب مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت به دلیل اینکه اسیدی هستند سبب افزایش رفلاکس اسید معده می شوند.

بهبود رفلاکس اسید معده

 اگر شخصی به طور شدید و مرتب دچار رفلاکس اسیده معده می شود باید حتما به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است سبب ایجاد مشکلات جدی تری شود امیدواریم در مورد مطلب گفته شده اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید اگر تمایل دارید در زمینه درمان خانگی و طب سنتی اطلاعاتی کسب کنید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو