روش استفاده از آی یو دی، چه خطرات و عوارضی دارد؟

منبع: نی نی بان

66

1398/5/29

15:43


آی یو دی وسیله ای است که در رحم قرار می‌گیرد و یک روش بسیار موثر در جلوگیری از بارداری محسوب می شود. آی یو دی وسیله T شکل کوچکی است که در رحم شما قرار می گیرد. این وسیله باید توسط پزشک تجویز و طی یک عمل سرپایی در رحم قرار گیرد.

قیمت آی یو دی چقدر است؟
بسته به نوع آی یو دی قیمت آن متفاوت است. اما خبر خوب اینکه می توانید آن را در برخی مراکز یا با بیمه به صورت رایگان تهیه کنید.
قیمت آن بسته به نوعی که انتخاب می کنید، آزمایش هایی که قبل از قرار دادن آن باید انجام دهید، ویزیت پزشک و معاینه های بعدی متفاوت است.
حتی در صورت گران تر بودن آی یو دی نسبت به روش های دیگر بهتر است بدانید آی یو دی در دراز مدت مقرون به صرفه تر است زیرا می توانید چند سال از آن استفاده کنید.
اگر نگران قیمت آن هستید می توانید با مراجعه به مراکز بهداشتی یا مراکز کنترل و پیشگیری از بارداری محل سکونت خود با توجه به بودجه ایی که در نظر گرفته اید نوع آن را انتخاب کنید.

چگونه می توانم آی یو دی رایگان یا با قیمت پایین تهیه کنم؟
بیمه و مراکز بهداشتی درمانی امکان بسیار خوبی برای شما فراهم می کند تا بتوانید آن را به صورت رایگان یا با قیمت بسیار پایین تهیه کنید زیرا بسیاری از بیمه ها روش های پیشگیری و کنترل بارداری از جمله آی یو دی را پوشش می دهند.
با این حال برخی از شرکت های بیمه انواع آی یو دی ها را پوشش نمی دهند. می توانید از کارگزار بیمه خود در باره نحوه پرداخت و انتخاب آی یو دی رایگان سئوال کنید. پزشک نیز می تواند به شما کمک کند تا از روشهای کنترل بارداری تحت پوشش بیمه استفاده کنید.
اگر تحت پوشش بیمه نیستید انتخاب های دیگری نیز وجود دارد. بسته به درآمد و موقعیت اجتماعی خود می توانید از روش های دیگر کنترل و پیشگیری بارداری استفاده کنید.

برای تهیه و استفاده از آی یو دی به کجا مراجعه کنم؟
آی یو دی باید توسط ماما و یا متخصص زنان در جای خود قرار گیرد. شما می توانید با پزشک متخصص زنان و زایمان، کلینیک های سلامت خانواده یا مراکز بهداشتی محلی برای گرفتن اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

آیا آی یو دی از شما در برابر عفونت های منتقله آمیزشی (STD) محافظت می کند؟
خیر آی یو دی از شما در برابر عفونت های منتقله آمیزشی محافظت نمی‌کند. خوشبختانه استفاده از کاندوم یا کاندوم زنانه در رابطه جنسی احتمال ابتلا یا انتقال برخی از بیماری ها و عفونت ها را کاهش می دهد. بنابراین بهترین راه، استفاده از کاندوم همزمان با آی یو دی برای جلوگیری از انتقال برخی از بیماری ها و عفونت ها است. می توانید آی یو دی را از مراکز بهداشتی، یا مراکز کنترل و پیشگیری از بارداری تهیه کنید. همچنین پزشک نیز می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. در برخی مراکز آی یو دی به صورت رایگان یا قیمت پایین عرضه می شود.

چه مدت پس از گذاشتن آی یو دی می توان رابطه جنسی داشت؟
در پاسخ می توان گفت پس از قرار دادن آی یو دی در رحم و پایان پیدا کردن خون ریزی، می توان رابطه جنسی برقرار کرد. البته بهتر است تا قبل از آغاز عملکرد آی یو دی به مدت یک ماه از کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. با این حال استفاده از روش های دیگر جلوگیری بستگی به نوع آی یو دی و زمان قرار دادن آن دارد.
آی یو دی های هورمونی (میرنا، کایلینا، لیلتا و اسکایلا) در صورتی که در 7 روز اول عادت ماهیانه گذاشته شوند بلافاصله از بارداری جلوگیری می کنند. در صورتی که آی یو دی های هورمونی در مدت زمان دیگری در رحم قرار گیرند پس از هفت روز از بارداری پیشگیری می کنند. بنابراینبرای اطمینان کامل باید در طول یک ماه از کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

آیا می توانم در دوران شیردهی از آی یو دی استفاده کرد؟
بله، استفاده از آی یو دی هنگام شیردهی کاملا بی خطر است. آی یو دی تاثیری روی میزان شیر ندارد و به نوزاد آسیب نمی رساند. بنابراین در صورتی که قصد بارداری در دوران شیردهی ندارید آی یو دی بهترین روش برای جلوگیری از بارداری است.
استفاده از انواع آی یو دی یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بارداری است که چند سال می توانید از این روش استفاده کنید. با آی یو دی می توانید همه چیز را فراموش کنید و نگران باردار شدن نباشید.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از آی یو دی
می توان به برخی خطرات احتمالی استفاده از آی یو دی اشاره کرد. اما به ندرت مشکل خطرناکی فرد را تهدید می کند.
ممکن است آی یو دی به طور کامل یا قسمت کوچکی از آن به سمت خارج رحم جابجا شود. در این صورت ممکن است باردار شوید در صورت خارج یا جابجا شدن شدن آی یو دی باید آن را خارج کرد.
این احتمال بسیار نادر نیز وجود دارد که حتی در صورت قرار گرفتن ای یو دی در جای درست باردار شوید. در صورت با توجه به سن بارداری پزشک باید درمورد خارج کردن و یا نکردن آن تصمیم گیری کند. در صورت باردار شدن و وجود آی یو دی در رحم خطر احتمال بارداری اکتوپیک و سایر مشکلات و بیماری های جدی و خطرناک افزایش می یابد. بارداری اکتوپیک و یا خارج رحمی یکی از مهمترین خطرات استفاده از آی یو دی است که احتمال آن نیز بسیار کم است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که همزمان با وجود آی یو دی در رحم بارداری رخ دهد. البته لازم به ذکر است که خطر بارداری اکتوپیک، زمانی که از آی یو دی استفاده نمی‌ کنید نیز وجود دارد.
علاوه بر این ممکن است به نوعی عفونت مبتلا شوید. اگر باکتری هنگام قرار دادن آی یو دی وارد رحم شود و عفونت درمان نشود، این مسئله روی احتمال باردار شدن شما در آینده تاثیر می گذارد.
هنگامی که آیودی در رحم قرار می گیرد ممکن است به دیواره رحم فشار وارد کرده یا آن را زخم کند که با احساس درد همراه است اما اغلب اوقات آسیب جدی وارد نمی کند. در این صورت باید با عمل جراحی آن را خارج کنید، البته این اتفاق بسیار به ندرت رخ می دهد. با پزشک خود مشورت کنید.
دو نوع آی یو دی هورمونی و آی یو دی مسی یکی از موثرترین روش های جلوگیری از بارداری به شما می به شمار می‌آیند. تفاوت کلیدی بین میرنا، اسکایلا و پاراگارد در مواد تشکیل دهنده، نحوه عملکرد، مدت زمان استفاده و عوارض جانبی احتمالی آنها است.
به عنوان مثال میرنا و اسکایلا مقداری هورمون در بدن آزاد می کنند بنابراین اگر ترجیح می دهید یا نباید از روش های هومونی استفاده کنید می توانید پاراگارد را به عنوان یک روش غیر هورمونی انتخاب کنید. گرچه هورمون هایی که از میرنا و اسکایلا آزاد می شوند تنها یک قسمت از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و مانند سایر روش های هورمونی از قبیل قرص های هورمونی در جریان خون وارد نمی شوند و همه بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. به عبارت دیگر اگر در عادت ماهیانه خود خونریزی شدید دارید یا احساس درد و گرفتگی می کنید بهتر است از پاراگارد استفاده نکنید زیرا ممکن است مشکلات شما تشدید شود.
برای گرفتن اطلاعات بیشتر درباره آی یو دی با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند به شما اطلاعات بیشتری درباره این وسیله دهد. همچنین می تواند به شما متذکر شود کدام نوع آی یو دی برای شما مناسب تر است. می توانید در جلسه ایی که با پزشک خود دارید سوالات زیر را مطرح کنید.
- آیا فواید استفاده از آی یو دی های هورمونی لیلتا یا کایلینا بیشتر از میرنا و اسکایلا است؟
- آیا دلیل خاصی وجود دارد که آی یو دی هورمونی استفاده نکنم؟
- درباره سایر روش های طولانی مدت جلوگیری از بارداری سوال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو