طبع چای سبز گرم است یا سرد؟

منبع: اوما

179

1398/5/30

19:18


طبع چای سبز گرم است یا سرد؟

چای سبز سالمترین نوشیدنی روی کره زمین است. این ماده غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که اثرات قدرتمندی بر روی بدن می گذارد. این اثرات شامل بهبود عملکرد مغز ، کاهش چربی ، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بسیاری از مزایای چشمگیر دیگر است.

طبع چای سبز گرم است یا سرد؟

طبع چای سبز سرد و خشک است. این نوع طبع باعث می‌شود که فعل و انفعالات سلولی کاهش یابد و همچنین روی پمپ سدیمی و پتاسیمی تاثیر می‌گذارد و در نتیجه با توجه به سرد بودن طبع چای سبز، مصرف آن برای برخی از افراد مضر است. همچنین اگر طبع شما نیز سرد و خشک است نوشیدن چای سبز چندان برای شما مفید نیست و سردی و خشکی مزاج شما را افزایش خواهد داد.

خواص چای سبز

در ادامه 10 مزیت چای سبز برای سلامتی ذکر شده است.

1. چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی است که باعث بهبود سلامتی می شود:

چای سبز چیزی غیر از یک نوشیدنی است. بسیاری از ترکیبات گیاهی موجود در برگهای چای سبز باعث میشوند این ماده حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم باشد. چای سبز سرشار از پلی فنول است که تأثیراتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان دارد.

چای سبز حدود 30 درصد پلی فنول دارد که حاوی مقادیر زیادی کاتچین به نام EGCG است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند. این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و سلول ها و مولکول ها را از آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در کاهش روند پیری و انواع بیماری ها نقش دارند. EGCG  (اپی‌گالوستاچین گالت (یکی از ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز است. 

چای سبز مقادیر کمی از مواد معدنی دارد که برای سلامتی مفید هستند.

خلاصه: چای سبز دارای آنتی اکسیدان های پلی فنول از جمله کاتچین به نام EGCG می باشد. این آنتی اکسیدان ها می توانند اثرات مفیدی بر سلامتی داشته باشند.

2. ترکیبات موجود در چای سبز می توانند عملکرد مغز را بهبود بدهند و شما را زرنگ تر کنند:

چای سبز بیشتر از این که شما را بیدار نگه دارد می تواند شما را باهوش کند. ماده فعال اصلی موجود در چای سبز کافئین است که یک محرک شناخته شده است. کافئین موجود در چای سبز به اندازه قهوه نیست ، اما کافئین به اندازه ای است که بر روی بدن تاثیر بگذارد. آنچه کافئین در مغز انجام می دهد مسدود کردن انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین است. بنابراین نورون ها و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین افزایش می یابد.

کافئین منجر به بهبود در جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خو ، هوشیاری ، زمان واکنش و حافظه می شود. با این حال ، چای سبز حاوی مواد دیگری غیر از کافئین است. همچنین دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از سد خونی مغز می شود.

L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهاری GABA را افزایش می دهد که دارای اثرات ضد اضطرابی است. همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثر هم افزایی داشته باشند. ترکیبی از این دو به ویژه در بهبود عملکرد مغز موثر هستند.

خلاصه : چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است ، اما این مقدار کافئین برای ایجاد اثر کافی است. همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است ، که می تواند همراه با کافئین به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

3. چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد بدنی می شود:

اگر لیست مواد تشکیل دهنده مکمل چربی سوز را مشاهده کنید، چای سبز جزو این لیست خواهد بود. دلیل این امر آنست که چای سبز باعث افزایش چربی سوزی و افزایش میزان متابولیسم در آزمایشات کنترل شده توسط انسان می شود.

در یک مطالعه بر روی 10 مرد سالم ، چای سبز 4٪ انرژی را افزایش داد. یک مطالعه دیگر نشان داد اکسیداسیون چربی 17 درصد افزایش یافته است و این امر نشان می دهد چای سبز به طور انتخابی می تواند باعث افزایش چربی سوزی می شود. با این حال ، برخی از مطالعات در مورد چای سبز هیچ افزایش متابولیکی را نشان نمی دهند. در دو مطالعه مروری مجزا ، نشان داده شده است که کافئین به طور متوسط 11 تا 12 درصد عملکرد بدنی را افزایش می دهد.

خلاصه: نشان داده شده است که چای سبز باعث افزایش سرعت متابولیک و افزایش چربی سوزی در کوتاه مدت می شود.

4- آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد:

سرطان در اثر رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از مهمترین دلایل مرگ در جهان است. شناخته شده است که آسیب اکسیداتیو به پیشرفت سرطان کمک می کند و آنتی اکسیدان ها ممکن است اثر محافظتی داشته باشند. چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدانهای قدرتمند است ، بنابراین منطقی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین چای سبز اثرات زیر را نیز دارد:

سرطان سینه:

متاآنالیزها نشان داد زنانی که چای سبز می خورند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه (20 تا 30 درصد)، شایع ترین سرطان در زنان، هستند.

سرطان پروستات:

در یک مطالعه مشخص شد مردانی که چای سبز می نوشند، 48٪ کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات (شایع ترین سرطان در مردان) نشان دادند.

سرطان کولورکتال:

تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد افرادی که چای سبز می نوشند 42٪ کاهش احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را نشان دادند. بسیاری از مطالعات نشان دادند چای سبز باعث ابتلا به سرطان های مختلف نمی شود. با این حال ، برای تأیید این تأثیرات نیاز به تحقیقات با کیفیت بیشتر است.

خلاصه: چای سبز دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که از بدن در برابر سرطان محافظت می کند. 

5- چای سبز می تواند از مغز شما در برابر پیری محافظت کند و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد:

خواص چای سبز

 

نه تنها چای سبز می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد بلکه ممکن است در برابر روند پیری شما محافظت کند. بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی در انسان و عامل اصلی زوال عقل است.
بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است و شامل مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز است. مطالعات متعدد نشان می دهد ترکیبات کاتچین در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی بر روی نورون ها داشته باشند و به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

خلاصه: ترکیبات فعال زیستی موجود در چای سبز می توانند اثرات محافظتی زیادی روی مغز داشته باشند. آنها ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را ،که دو اختلال شایع عصبی هستند، کاهش دهند.

6. چای سبز می تواند باکتری ها را بکشد ، که باعث بهبود سلامت دندان ها می شود و خطر عفونت را کاهش می دهد:

کاتچین موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری نیز دارد. برخی از مطالعات نشان می دهد آنها می توانند باکتری ها را از بین برده و ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا را مهار کنند بنابراین به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش می دهند. استرپتوکوک موتانس باکتری اصلی مضر در دهان است که باعث ایجاد پلاک می شود و در پیشگیری از حفره ها و پوسیدگی دندان نقش اصلی را ایفا می کند.

مطالعات نشان می دهد کاتچین موجود در چای سبز می تواند رشد استرپتوکوک موتانس را مهار کند. مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندان و ریسک پایین پوسیدگی همراه است. مطالعات متعدد همچنین نشان می دهد چای سبز می تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.

خلاصه: کاتچین موجود در چای سبز ممکن است رشد باکتریها و برخی ویروس ها را مهار کند. این ماده می تواند خطر عفونت ها را کاهش داده و منجر به بهبود سلامت دندان ها ، خطر پوسیدگی کمتر و کاهش بوی بد دهان می شود.

7. چای سبز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد:

دیابت نوع 2 بیماری است که در چند دهه گذشته همه گیر شده است و اکنون حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می برند. این بیماری شامل بالا رفتن سطح قند خون در زمینه مقاومت به انسولین یا عدم توانایی در تولید انسولین است. مطالعات نشان می دهد چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

یک مطالعه در مورد افراد ژاپنی نشان داد افرادی که چای سبز به مقدار زیاد می نوشند، 42٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. طبق مرور 7 مطالعه بر روی 286،701 نفر ، مصرف کنندگان چای سبز 18٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.

خلاصه : برخی از مطالعات نشان می دهد چای سبز می تواند باعث کاهش خفیف قند خون شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

8. چای سبز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد:

بیماری های قلبی و عروقی از جمله بیماری های قلبی و سکته مغزی بزرگترین دلایل مرگ در جهان هستند. مطالعات نشان می دهد چای سبز می تواند برخی از عوامل اصلی خطر این بیماری ها را بهبود بخشد. این عوامل شامل کلسترول تام ، کلسترول LDL و تری گلیسیریدها می باشند. چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را به طرز چشمگیری افزایش می دهد که باعث محافظت از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون، که بخشی از مسیر بیماری های قلبی است، می شود. بررسی ها نشان میدهد مصرف چای سبز تا 31٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

خلاصه: نشان داده شده است که چای سبز باعث کاهش کلسترول کل و LDL می شود و همچنین از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. 

9. چای سبز می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و احتمال چاقی را کاهش می دهد:

با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت میزان متابولیسم را تقویت کند ، منطقی است که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. مطالعات متعدد نشان می دهد چای سبز منجر به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم می شود.

یکی از این مطالعات به مدت 12 هفته بر روی 240 زن و مرد انجام شد. در این مطالعه، گروه چای سبز از نظر درصد چربی بدن ، وزن بدن ، دور کمر و چربی شکم کاهش چشمگیری نشان دادند. با این حال ، برخی از مطالعات از نظر آماری افزایش معنی داری در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی دهند.

خلاصه: برخی از مطالعات نشان می دهد چای سبز منجر به کاهش وزن می شود. این امر به ویژه در کاهش چربی های خطرناک شکم مؤثر است.

10. چای سبز ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید:

با توجه به اینکه نوشیدنی چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد باعث می شود به مدت طولانی تر زندگی کنید. در مطالعه ای بر روی 404030 بزرگسال ژاپنی، کسانی که به مقدار زیاد چای سبز (5 فنجان یا بیشتر در روز) می نوشند، به طور قابل توجهی بیشتر زندگی می کنند.

  • مرگ و میر با تمام دلایل: در زنان 23٪ كمتر ، در مردان 12٪ كمتر.
  • مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی: در زنان 31٪ کمتر ، در مردان 22٪ کمتر.
  • مرگ ناشی از سكته مغزی: در زنان 42٪ كمتر ، در مردان 35٪ كمتر.

مطالعه دیگری بر روی 14001 فرد سالمند ژاپنی نشان داد افرادی که به مقدار زیاد چای سبز می نوشند، در طول 6 سال مطالعه، به میزان 76 درصد کمتر دچار مرگ و میر شدند.

خلاصه: مطالعات نشان می دهد نوشیدن چای سبز به احتمال زیاد باعث افزایش طول عمر می شود.

Kris Gunnars .10 Proven Benefits of Green Tea. on January 17, 2018

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو