آسیب‌هایی استخوانی که تکنولوژی برای انسان به دنبال دارد

64

1398/6/5

18:06


عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: استفاده بیش از حد از تلفن همراه فشاری زیاد را به دیسک‌های گردن وارد می‌کند و آرتروز به همراه دارد.

آسیب‌هایی استخوانی که تکنولوژی برای انسان به دنبال دارد

به گزارش بهداشت نیوز: عارف سعیدی مدرس دانشگاه و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران درباره تعداد مهره‌های گردن اظهار کرد: تعداد مهره‌های گردن هفت عدد است و در انسان بیشترین تحرک در مهره‌های گردنی اتفاق می‌افتد، بین مهره‌های گردن دیسک‌هایی وجود دارد که این دیسک‌ها از ساییدگی مهره‌ها به هم و آرتروز جلوگیری می‌کند، بنابراین به ریشه‌های عصبی فشار وارد نمی‌شود.

او بیان کرد: اگر گردن به مدت طولانی خم باشد، فشاری زیاد بر دیسک‌های گردن وارد می‌شود در نتیجه فتق و بیرون زدگی دیسک بروز پیدا می‌کند، همچنین به ریشه‌های عصبی که به دست‌ها می‌آیند، فشار وارد می‌شود، بنابراین در شانه‌ها، بازوها، ساعد و انگشتان گزگز یا مور مور شدن، بی‌حسی و درد را احساس می‌کنیم.

 وضعیت سر و گردن هنگام مطالعه یا کار با گوشی‌های تلفن همراه

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: ما هنگام کار کردن با گوشی تلفن همراه یا مطالعه کتاب نباید سر خود را به مدت طولانی خم کنیم بلکه باید کتاب یا گوشی را روبه‌روی خود قرار دهیم و تا حد امکان از میز‌های مهندسی شیب‌دار استفاده کنیم، در صورت در دسترس نبودن میز‌های مهندسی شیب‌دار می‌توانیم میز‌های معمولی را با قرار دادن پایه‌هایی در زیر آنها در ارتفاعی بالاتر قرار دهیم و از صندلی‌های کوتاه‌تر استفاده کنیم تا گردن ما کمتر خم شود.

سعیدی تأکید کرد: وزن سر یک دهم وزن بدن است، به طور مثال فردی که ۸۰ کیلوگرم وزن دارد، وزن سرش هشت کیلو می‌شود، درنتیجه اگر سر شخص به مدت طولانی خم باشد، به دیسک‌ها فشار وارد و در مهره‌های گردن آرتروز ایجاد می‌شود.

او تصریح کرد: امروزه با پیشرفت علم، تکنولوژی و استفاده بیش از حد از  گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها فشاری زیاد به دیسک‌های گردن وارد و آرتروز زودرس ایجاد می‌شود، بنابراین به افراد به ویژه کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم که از گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها کمتر استفاده کنند یا اینکه پس از مدتی کار کردن با گوشی‌های تلفن همراه یا تبلت‌ها کمی استراحت کنند سپس فعالیت خود را دوباره ادامه دهند.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران درباره چند تمرین درمانی برای بهبود دیسک گردن گفت: در تمرین نخست فرد باید در گردن غبغب ایجاد کند به این صورت که چانه را به سینه بچسباند و گردن را به عقب ببرد ، پنج ثانیه مکث سپس رها کند، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود.

سعیدی اظهار کرد: در تمرین دوم فرد باید به پشت خوابیده و زیر گردنش حوله‌ای یا بالشتکی را قرار دهد سپس به مدت پنج ثانیه سر خود را به حوله زیر سر یا بالشتک فشار دهد، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود.

او بیان کرد: در تمرین سوم فرد باید بایستد سپس در حالی که گردن صاف بوده و دست‌ها کنار بدن هستند، شانه‌ها را به سمت بالا کشیده و پنج ثانیه نگه دارید سپس آرام پایین بیاورید، این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود.

سعیدی یادآوری کرد: برای بهبود دیسک گردن فرد باید بایستد و گردن خود را به سمت عقب خم کند و آن را  پنج ثانیه در این وضعیت نگه دارد این تمرین باید روزانه سه بار و هر بار ۲۰ مرتبه انجام شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو