نوازندگان فلوت به تالار رودکی رفتند / در بخش کلاسیک جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت؟

146

1398/6/5

18:18


بیست و چهارمین روز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سئانس دوم در تالار رودکی به نوازندگان جوان و نوجوان ساز فلوت اختصاص داشت.

نوازندگان فلوت به تالار رودکی رفتند / در بخش کلاسیک جشنواره ملی موسیقی جوان چه گذشت؟

سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار رودکی یکشنبه سوم شهریور در بخش موسیقی کلاسیک از نوازندگان سازهای بادی میزبانی کرد که این قسمت خود در دو بخش "فلوت" و "کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت" (اینجا) برگزار شد.

در بخش اول این اجراها، نوازندگان فلوت در سه رده سنی الف، ب و ج مقابل هیئت داوران شامل مجید سینکی، آذین موحد و فیروزه نوایی رقابت کردند.

ابتدا پانته آ یکتا فرید از رده سنی الف روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، ساغر بهادرانی، سروین سیدآقا یزدی، آرمین حسن زاده و سعید آوار از این رده سنی و فرید شاهسار، گلبرگ گیوقصاب و نیوشا شاکری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

در پایان اجراها داوران این بخش نظر خود را بیان کردند که در ادامه می‌خوانید.

سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است

فیروزه نوایی نوازنده فلوت و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز فلوت در مورد اجراها گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود. سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است و امیدوارم در سال‌های آینده بهتر نیز شود. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. اما متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود، شاید به این دلیل که تعدادی از نوازندگان احساس می‌کنند وقتی مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند، اما در موسیقی به این صورت نیست و حتماً باید تمرین و تلاش زیاد داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگان خصوصاً در گروه سنی ب سازشان را به‌خوبی کوک نکرده بودند و همین موضوع باعث شد اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل هیچ جایزه‌ای به نوازندگان این رده سنی داده نشد. هر کدام از آن‌ها اشکالات خودشان را داشتند که ازنظر تکنیک فلوت عیب‌های بسیار بزرگی است.

نوایی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است. تمام مسئولین و برگزارکنندگان این جشنواره خصوصاً جناب آقای هومان اسعدی زحمات زیادی کشیدند و به همه این عزیزان خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. ضمن این که برگزاری این جشنواره قطعاً می‌تواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

سال‌های آینده نوازندگان بسیار خوبی خواهیم داشت

مجید سینکی نوازنده فلوت و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز فلوت در مورد اجراها گفت: اجراها فوق‌العاده خوب و کیفیت آن بسیار امیدوارکننده بود. به نسبت سال‌های گذشته اجراهای بهتری را شاهد بودیم. از هر دو رده سنی رضایت کامل دارم، اما در گروه سنی ب به دلیل سنینی که دارند، این امیدواری وجود دارد که در سال‌های آینده نوازندگان فلوت بسیار خوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه در رده سنی ج هیچ‌کدام از نوازندگانی که در مرحله مقدماتی حضور داشتند، به مراحل پایانی راه پیدا نکردند و کیفیت لازم برای حضور در این مرحله را نداشتند. احساس می‌کنم نوازندگان این رده سنی انگیزه کار کردن را از دست داده‌اند و متأسفانه استانداردهای لازم را نیز نداشتند.

این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف نوازندگان در کم‌تجربگی آن‌ها است که این مشکل با تمرین و تلاش بیشتر به‌راحتی حل می‌شود.

سینکی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان در طی سال‌های گذشته یک اسباب خیر شده که نوازندگان از سراسر کشور دیده شوند و این امیدواری را به وجود می‌آورد که در سال‌های آینده در سراسر کشور نوازندگان فلوت فوق‌العاده خوبی خواهیم داشت. تداوم این جشنواره قطعاً می‌تواند به پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.

سطح اجراها بالاتر رفته است

آذین موحد نوازنده فلوت، پژوهشگر، استاد دانشگاه و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز فلوت در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی که در بخش فلوت افتاده است این است که سطح اجراها بالاتر رفته است. ما در سال‌های گذشته افرادی را داشتیم که به‌هیچ‌عنوان حائز شرایط برای حضور در جشنواره نبودند، اما به هر حال ورود پیدا می‌کردند، اما در حال حاضر کیفیت بالاتر رفته و نوازندگان کم‌کم به سطح آمادگی برای حضور در یک رقابت می‌رسند. به هر حال زمانی که رقابت پیش می‌آید، افراد باید یک درخشندگی و قابلیت‌هایی مضاعف بر دیگران داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر سطح اجراها نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته اما لزوماً نمی‌توانم بگویم که اجراها به سطح حضور در یک رقابت ملی رسیده است. بنابراین ما سختگیری‌هایی در اهدای جوایز داشتیم و به‌راحتی به نوازنده‌ای جایزه ندادیم. به دلیل این که ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی‌های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند. از این جهت خوشحالم اکثر نوازندگانی که در این جشنواره حضور پیدا کردند، در سطح خوبی بودند. ضمن اینکه بنده به‌شخصه در مقایسه با قابلیت‌ها و سنین آن‌ها، نوازندگانی را در رده سنی الف مشاهده کردیم که برای سنشان برجستگی‌هایی داشتند.

موحد در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان از این جهت که به‌عنوان یک جریان ملی نقش بسیار مهمی در فرآیند تبیین استانداردها، معیارها و همچنین اصول موسیقی خصوصاً نوازندگی ایفا می‌کند، جایگاه بسیار مهمی دارد. جشنواره ملی موسیقی جوان در سال‌های اخیر با دبیری آقای هومان اسعدی، رفته‌رفته به سمت معیارهای جدی‌تر و تبیین پارامترها و استانداردهایی رفته است که نشان‌دهنده اندیشه در هنر، تلفیق اندیشه با فرهنگ و مدیریت مهارت‌های جوانان در یک جریان مهارتی و عمق اجرا و همچنین کیفیت معنادار فرهنگی است.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور 776 نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک در تالار رودکی در حال برگزاری است. بخش موسیقی نواحی از پنجم تا 17 مرداد و بخش موسیقی دستگاهی از 19 مرداد تا اول شهریور برگزار شد. بخش موسیقی کلاسیک از دوم تا چهارم شهریور برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو