هنرنمایی نوازندگان ویولنسل و کنترباس در آخرین سئانس اجراهای جشنواره ملی موسیقی جوان

161

1398/6/5

18:18


محسن تویسرکانی، داوود جعفری ‌امید، صنم قراچه‌داغی، کریم قربانی و نادر مرتضی‌پور داوران بخش ویولنسل و کنترباس بودند.

هنرنمایی نوازندگان ویولنسل و کنترباس در آخرین سئانس اجراهای جشنواره ملی موسیقی جوان

سرویس موسیقی هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجراهای نوازندگان پیانو، ویولنسل و کنترباس در بخش موسیقی کلاسیک به پایان راه رسید.

در بخش اول از ساعت 9 صبح روز دوشنبه چهارم شهریور، نوازندگان پیانو روی صحنه رفتند (اینجا) و در بخش دوم از ساعت 17، نفرات راه‌یافته به بخش ویولنسل و کنترباس مقابل هیئت داوران شامل محسن تویسرکانی، داوود جعفری‌امید، صنم قراچه‌داغی، کریم قربانی و نادر مرتضی‌پور قرار گرفتند.

در بخش ویولنسل، هستی علیزاده از رده سنی الف روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، آوا محرابی، روژین خائف، کیمیا کوچکی کورکاء، آروین معینی نژاد، آیدا رجبی، گندم نگارش و پریا مولایی از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده‌های سنی ب و ج رسید. پارسا هادی، رومینا بردبار، عبدالحسین زارعی، شاهین گیوه‌چیان، عرفان فیجان و نیلوفر تبیانی از رده سنی ب و همچنین امین شناسا، سامرند فقیه زاده، مسعود فیروزی نژاد، هادی میسمی، سینا آذرآباد و نیما صدیق برازنده از رده سنی ج به نوبت مقابل هیئت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.

کم‌توجهی به دینامیک قطعات توسط نوازندگان

نادر مرتضی‌پور نوازنده کنترباس، رهبر ارکستر و آهنگساز و عضو هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس در مورد اجراها گفت: اجراها با توجه به نوازندگانی که اکثر آن‌ها از شهرستان‌ها در جشنواره حضور داشتند، بسیار خوب و غیرقابل‌پیش‌بینی بود. این موضوع نشان می‌دهد چه استعدادها و نوازندگان خوبی در شهرستان‌ها وجود دارند. تمام رده‌های سنی در نوع اجراها کیفیت بالایی داشتند، ضمن این که در ساز کنترباس تنها یک شرکت‌کننده حضور داشت. با توجه با این که امسال برای نخستین بار است این ساز به جدول جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شد، بسیار جالب توجه بود و او اجرای بسیار زیبایی نیز داشت.

وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان بیان کرد: به نظر من کم‌توجهی به دینامیک قطعات و همچنین سبک موسیقی‌ که اجرا می‌کردند، نقاط ضعف نوازندگان بود، اما در بقیه موارد ازجمله کوک بودن سازها و همچنین کیفیت اجراها و تکنیک بالای نوازندگی، خوب و قابل قبول بود.

مرتضی‌پور در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان با توجه به اینکه سیزدهمین دوره‌ای است که برگزار می‌شود، امسال بیشترین شرکت‌کننده را داشت و به لحاظ این که نوازندگانی از شهرستان‌ها و استان‌های مختلف در این جشنواره شرکت کردند، به نظر من می‌شود پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده نیز نوازندگان و جوانان بااستعداد بیشتری در این جشنواره حضور داشته باشند. امیدوارم این جشنواره تداوم داشته باشد.

حضور پررنگ نوازندگان شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی جوان

داوود جعفری امید نوازنده ویولنسل و عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس در مورد اجراها گفت: اجراها به نسبت سال‌های گذشته بسیار خوب بود و نوازندگان پیشرفت چشمگیری داشتند. عده‌ای از آن‌ها از شهرستان‌ها در این جشنواره شرکت کردند و بنده از این موضوع تعجب کردم که در شهرستان‌ها چه نوازندگان بااستعدادی هستند و چقدر به موسیقی و نواختن ساز علاقه دارند.

وی ادامه داد: بنده از نوازندگان تمام رده‌های سنی رضایت دارم، اما رده سنی ج به نسبت سایر نوازندگان و با وجود این که قطعاتشان نیز مشکل بود به‌خوبی توانستند از عهده کار بربیایند و در کل اجراهای بهتری داشتند.

جعفری امید در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم و بزرگ است. برگزاری این جشنواره باعث شده است جوانان فعالیت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشند و با شرکت در این جشنواره خودشان را محک بزنند. بنده از این موضوع بسیار خوشحال هستم و امیدوارم این جشنواره در سال‌های آینده نیز برگزار شود و اجراهای بهتری را شاهد باشیم.

جشنواره ملی موسیقی جوان موقعیت بسیار خوبی برای نوازندگان جوان است

صنم قراچه‌‌داغی نوازنده ویولنسل و دیگر عضو هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولنسل و کنترباس در مورد اجراهای روز پایانی جشنواره گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم. در تمام رده‌های سنی به نسبت سال‌های گذشته تعداد نوازندگان افزایش داشت و کیفیت اجراها نیز بهتر شده است. شرکت‌کنندگان قطعات بسیار دشواری اجرا کردند. جشنواره موسیقی جوان موقعیت خوبی برای آن‌ها فراهم کرده تا این قطعات به روی صحنه اجرا کنند. تعدادی از نوازندگان برای نخستین بار روی صحنه حاضر شدند و مقابل جمعیت و اعضای هیئت داوران به اجرا پرداختند. تمام رده‌های سنی بسیار خوب اجرا کردند، اما رده سنی ج هرچند قطعاتشان دشوارتر بود، کار سخت‌تری داشتند، اما درمجموع هر سه گروه سنی تمام سعی خودشان را کردند تا اجرای خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته‌ قابل توجه این که تعداد زیادی از نوازندگان از شهرهای مختلف کشور در جشنواره شرکت کردند که این موضوع باعث خوشحالی است. امیدوارم حضور نوازندگان شهرهای مختلف در این جشنواره در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

این نوازنده در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: برای اینکه یک قطعه بسیار خوب اجرا شود، بخشی از آن مربوط به تکنیک و تمیز اجرا کردن، ریتم و... است و بخش دیگر شناختی است که نوازندگان باید از آن قطعه داشته باشند.

قراچه‌داغی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد فوق‌العاده است. واقعاً به تمام مسئولان و برگزارکنندگان این جشنواره خسته نباشید می‌گویم، به دلیل این که یک موقعیت بسیار استثنایی برای نوازندگان جوان فراهم کرده‌اند که آن‌ها بتوانند بر روی صحنه اجرا کنند. بسیاری از نوازندگان امکان اجرا روی صحنه را ندارند و در نتیجه این جشنواره موقعیت بسیار خوبی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و باعث ایجاد انگیزه در بین جوانان علاقه‌مند به نوازندگی می‌شود.

سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور 776 نوازنده و خواننده در سه بخش موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک از پنجم مرداد تا چهارم شهریور در تالار رودکی برگزار شد. هومان اسعدی دبیر این رویداد هنری است که توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی برگزار شد.

مراسم اختتامیه و اعطای جوایز سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان سه‌شنبه پنجم شهریور از ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو