مردم گوشت گرم تازه و جگر نیم‌پز نخورند

منبع: برترین ها

60

1398/6/5

23:47


رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تداوم حضور بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما در کشور اظهار کرد: مردم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از مصرف گوشت تازه یخ نزده و جگر نیم‌پز خودداری کنند.

خبرگزاری تسنیم: علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید اظهار کرد: مردم برای حفظ سلامت خود به توصیه‌های سازمان دامپزشکی عمل کنند و از نزدیکی به کنه یا کشتار دام و مصرف گوشت گرم و جگر نیم‌پز خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به فصل بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور حتما لازم است که گوشت قرمز به مدت 24 ساعت قبل از مصرف در یخچال بماند، همچنین از مصرف جگری که کامل پخته نشده خودداری شود و حتی الامکان مردم به محل نگهداری دام زنده نزدیک نشوند زیرا احتمال گزش توسط کنه آلوده و انتقال بیماری وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تعداد ابتلاء و تلفات ناشی از تب کریمه کنگو در 10 سال گذشته تقریبا ثابت بوده است به طوری که در این مدت هر ساله 5 تا 10 نفر به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و 50 تا 100 نفر به این بیماری مبتلا و درمان شدند.

رفیعی پور درباره آمار آخرین مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو گفت: 54 نفر در سالجاری به این بیماری مبتلا شدند و با درمان بهبود یافته‌اند اما متاسفانه 6 نفر جان خود را براثر ابتلا به این بیماری جان خود از دست دادند.

وی افزود: هر ساله با شروع فصل گرما بیماری خونریزی دهند تب کریمه کنگو بروز کرده و پس از پایان یافتن فصل گرما نیز انتقال این بیماری نیز فروکش می‌کند؛ بیماری تب کریمه کنگو از بیمارهای مشترک میان انسان و دام است.

رفیعی پور در ادامه صحبت‌‌های خود با اشاره به اینکه واکسیناسیون نیوکاسل شروع شده است گفت: برای واکسیناسیون دامهای کشور 3 مرحله اقدام می‌شود و در هر مرحله 45 دوز واکسن نیوکاسل به دامها تزر یق می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد در سال آینده امیدواریم دیگر شاهد بیماری نیوکاسل در کشور نباشیم.

وی همچنین در ارتباط با صادرات گوشت قرمز و دام زنده گفت: دو سال است که مجوز صادرات دام زنده داده نشده است و تنها اجازه صادرات دامهای مولد داده شده است.

رفیعی پور گفت: در مجموع حدود 1000 راس دام مولد صادر شده است که عددی نیست که در بازار داخلی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: هر ساله شاهد بروز بیماری مشه‌مشه در کشور هستیم که در سالجاری کانونهای آن کاهش یافته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو