تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در چیست؟ + روش تشخیص و درمان

منبع: ستاره

221

1398/6/6

03:45


در حالی که بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شبیه بوده، اما دارای تفاوت‌های فاحشی نیز می‌باشند. در این مقاله به بررسی تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی می‌پردازیم.

فرق آنفولانزا و سرماخوردگی


ستاره |
 سرویس سلامت -
با شروع فصل سرما بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی ویروسی و آنفولانزا شیوع پیدا می‌کنند. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده که صبح خود را با عطسه، سرفه و احساس تب شروع کنید. اما از کجا باید فهمید که بیماری ما سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟ این دو بیماری دارای علائم و نشانه های مشترکی بوده که اغلب افراد را در تشخیص آن گمراه می‌کنند. پس از مطالعه این مطلب با تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی آشنا شده و از این پس راحت‌تر خواهید توانست نسبت به درمان آن اقدام نمائید.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.


علائم بیماری آنفولانزا

علائم آنفولانزا بسیار شبیه به سرماخوردگی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به گلودرد، تب، سردرد، سرفه، گرفتگی گلو و درد عضلانی اشاره کرد؛ با این تفاوت که این علائم در آنفولانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی هستند. معمولا این نشانه‌ها پس از گذشت دو الی پنج روز بهبود می‌یابند؛ اما بیمار تا حدود یک هفته بعد نیز با ضعف و خستگی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر این، بروز بیماری ذات‌الریه نیز در افراد مبتلا به آنفولانزا به خصوص سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های ریوی (مانند بیماری برونشیت و آسم) قلبی بسیار شایع است.


آنفولانزا و سرماخوردگی


بیشتر بدانید: درمان سرفه خشک با بهترین روش‌های ممکن


علائم سرماخوردگی

اغلب اوقات سرماخوردگی با یک گلودرد ساده شروع می‌شود. از جمله نشانه‌های بعدی این بیماری می‌توان به آبریزش و گرفتگی بینی اشاره کرد. پس از آن نیز سرفه ظاهر شده و معمولا با گذشت چهار یا پنج روز رفته رفته از بین می‌روند. در سرماخوردگی احتمال بروز تب نیز وجود داشته که البته در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است. بعد از این که آبریزش بینی شروع شد، ترشحات سبزرنگ و غلیظی ایجاد شده که با گذشت چند روز به ترشحات مخاطی تبدیل می‌شوند. سپس وضعیت بیمار مبتلا به سرماخوردگی رو به بهبود رفته و خبری از ضعف و خستگی پس از آن نخواهد بود.


بیشتر بدانید: درمان خانگی گلو درد


تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا با هم متفاوت بوده و برای درمان آن لازم است تشخیص دهیم به کدامیک مبتلا شده‌ایم. این بیماری‌ها که ما را برای تشخیص به اشتباه می‌اندازند، دارای تفاوت‌هایی بوده که در جدول زیر به آن پرداخته شده‌است.

 

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی
سرماخوردگی آنفولانزا
سرعت بهبودی در بیماری سرماخوردگی بالاتر است آنفولانزا ممکن است فرد بیمار را تا چند هفته درگیر کند
احتمال تبدیل این بیماری به ذات الریه بسیار کم است در صورتی که درمان نشود امکان دارد به بیماری ذات الریه تبدیل شود
احتمال تب در سرماخوردگی ناچیز است معمولا فرد بیمار به تب شدید دچار می شود
احتمال سردرد بسیار کم است معمولا فرد از سردرد شدید شکایت می کند
معمولا افراد مبتلا به سرماخوردگی دچار گرفتگی و آبریزش بینی می‌شوند گرفتگی و آبریزش بینی در این بیماری کم است
احتمال ابتلا به عطسه و گلودرد در افراد سرماخورده زیاد است معمولا عطسه و گلودرد ندارند
سرفه و گرفتگی سینه معمولا به صورت ملایم و خشک وجود دارد بیمار دچار سرفه و گرفتگی شدید سینه می‌شود


درمان آنفولانزا

یکی از موثرترین درمان‌های آنفولانزا، استراحت در منزل است. معمولا به تشخیص و تجویز پزشک، آنتی بیوتیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد، داروهای ضد ویروس جهت کاهش علائم بیماری به خصوص در افراد مسن نیز تجویز می‌گردد. معمولا مصرف این داروها دو روز بعد از اولین علائم آنفولانزا شروع می‌شوند. همچنین مصرف مرکبات به درمان آنفولانزا کمک بسیاری می‌کند؛ از این رو بهتر است میوه‌هایی همچون پرتقال، لیمو و نارنگی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. سعی کنید هر شب قبل از خواب، محلول آب نمک قرقره کنید؛ انجام این کار به ضدعفونی کردن مجاری تنفسی کمک شایانی می‌کند. اگر به تب دچار شده‌اید، دمنوش نعنا بنوشید. دمنوش نعناع منجر به تشدید تعریق در شما شده و تب را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: درمان خانگی آنفولانزا 


درمان سرماخوردگی

در صورتی که سرماخوردگی خیلی حاد باشد، می توان به پزشک مراجعه کرد و با مصرف داروهای تجویزی، در زمان کوتاهی رو به بهبودی رفت. اما چنانچه عارضه فوق خیلی حاد نباشد، حتی در خانه نیز می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد. رایج‌ترین داروهایی که برای درمان سرماخوردگی در منزل به کار برده می‌شوند، انواع مسکن‌ها و قرص آنتی هیستامین است. نوشیدن آب به میزان زیاد نیز بسیار توصیه می‌شود. تا زمان بهبودی می‌توانید از انواع آبمیوه‌های طبیعی، اسموتی و سوپ استفاده کنید. مصرف معجون عسل و آبلیموی طبیعی نیز به سرعت بخشیدن دوره بهبودی کمک شایانی می‌کند.


آنفولانزا یا سرماخوردگی


بیشتر بدانید: آیا زنجبیل برای سرماخوردگی خوب است؟


سخن آخر

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید، تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مشخص بوده و شما با دانستن آن‌ها می‌توانید دوره بهبودی سریع‌تری را تجربه کنید. لطفا چنانچه شما تجربه‌ای از درمان بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی دارید، آن را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

همچنین در پایان از شما دعوت می‌کنیم از مقاله «خواص خرمالو برای سرماخوردگی» در ستاره نیز دیدن کرده و در صورت در دسترس بودن آن، از این میوه مفید برای درمان این بیماری‌ها استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو