10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول


منبع: تالاب

306

1398/6/6

05:46


10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

10 مکان دیدنی استانبول

اگر بـه شهر تاریخی استانبول ترکیه سفر می‌کنید بـه این 10 مکان بی نظیر حتما سر بزنید و در آخر پیشنهادهایی ویژه ما در سفر بـه استانبول را حتما بخوانید. در سفر بـه استانبول می‌توانید خوشمزه ترین خوراکی ها را امتحان کنید یا این که سوغاتی هایی خاص و رنگارنگ را در بازارهای استانبول پیدا کنید. در ادامه با سایت تالاب همراه باشید.

 

مسجد سلیمانیه

شاهکاری از معمار سینان برای سلطان سلیمان که امروزه بـه یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های استانبول تبدیل شده است؛ بزرگ ترین مسجد استانبول که در قرن ۱۶ ساخته شده و با چهار مناره بالای گلدن هورن قرار دارد.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

مقبره‌ سلطان، همسرش خرم و معمار سینان هم در محوطه‌ مسجد واقع شده. این سازه‌ شاهانه با وجود تزئینات کمتر، همچنان شباهت‌های زیادی بـه ایاصوفیه، اثر دیگر این معمار دارد.

 

قصر توپکاپی

نخستین کاخ عثمانی که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد و از آن زمان شاید بیش از هر قصر دیگری در دنیا قصه و رمز و راز به خود دیده؛ سلیم مست که بعد از نوشیدن بی‌اندازه‌ شراب غرق شد، ابراهیم دیوانه که بعد از تحمل ۲۲ سال زندان عقلش را از دست داد و الکساندارای روس یا خرم سلطان، برده‌ای که ملکه‌ قدرتمند عثمانی شد.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

این قصر اسرارآمیز در محل تلاقی تنگه‌ بسفر، گلدن هورن و دریای مرمره قرار دارد و ۴۰۰ سال قلب تپنده‌ی امپراتوری عثمانی بوده. توپکاپی با ان همه ی ی جواهرات، لباس‌ها و تخت‌های طلاکوب یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول است و حداقل ۳ ساعت مشغولتان میکند. اگر وقت کم دارید، دیدن حرمسرا و خزانه را در اولویت بگذارید.

 

تنگه بسفر

محال است بـه استانبول بروید و یکی دو ساعتی در بسفر قایق‌سواری نکنید؛ تنگه‌ای که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده و حداقل دیدن ان بـه همه ی ی‌ی دیدنی‌های استانبول اولویت دارد.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

ساحل زیبای مرمره، بنا‌های تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را تماشا کنید و استانبول را دور از هیاهوی خیابان‌ها و روی آب‌ تجربه کنید؛ یک طرفتان آسیا‌ست و طرف دیگر اروپا.

 

موزه ایاصوفیه

ایا‌صوفیه با ان معماری اعجاب‌انگیزش بـه مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای پر‌افتخار امپراتوری روم شرقی بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، سینان، بـه مسجدی با‌شکوه تبدیل شده که گنبدی بزرگ بـه ارتفاع ۵۶ متر دارد و ۳۰ میلیون کاشی طلا در معماری داخلی ان به کار رفته.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

امروزه هم این مسجد و موزه بـه یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها تبدیل شده. حال‌‌ و‌ هوای بنا توصیف‌نشدنی است؛ شکوه امپراتوری بیزانس و عثمانی در هم آمیخته‌اند و بنای عجیب را به وجود آورده‌اند. ایاصوفیه در حال حاضر موزه‌‌ هنر‌های اسلامی و مسیحی با نمونه‌های خیره‌کننده از موزاییک‌های بیزانسی است.

 

مسجد سلطان احمد

یکی از مشهور‌ترین دیدنی‌های استانبول و شهرت آبی شهر؛ مسجد آبی ۴۰۰ ساله‌ای‌ست که خود ترک‌ها آن را مسجد سلطان احمد مینامند.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

اما میان گردشگران بـه مسجد آبی مشهور است؛ هم به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی‌اش و هم روایتی قدیمی از قایق‌رانان دریای مرمره که انعکاس آبی دریا روی دیوار‌های مسجد شگفت‌زده‌شان می‌کرده.مسجد آبی، شاهکاری است از آقا ‌محمدِ معمار که ساخت ان هفت سال طول کشیده و شش مناره‌ باریک ان از بسیاری نقاط شهر پیداست.

 

جزایر پرنس

دریای مرمره دارای نه جزیره‌ کوچک و دیدنی مشهور بـه آدالار است که بـه ترکی یعنی جزیره‌ها. هر روز کشتی‌هایی بـه این جزیره‌ها رفت و آمد می‌کنند و در چهار تا از آن‌ها توقف دارند. بزرگ ترین جزیره ان بیوک‌آدا‌ست که نمای ویلا‌های ان روی شیب تپه‌ها از داخل کشتی پیداست.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

وسایل نقلیه‌ موتوری اینجا ممنوع‌اند و رفت و آمد مثل قرون گذشته با دوچرخه، درشکه و پای پیاده انجام میشود. آدالار یکی از دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها و ییلاق استانبولی‌ها‌ست و جان می‌دهد برای چند ساعت دوری از شلوغی شهر و خوردن یک خوراک دریایی تازه.

 

پارک گلخانه

ترک‌ها بـه ان گلحانه می گویند؛ این پارک در اصل، باغ بیرونی قصر توپکاپی بوده که فقط خانواده سلطنتی بـه ان دسترسی داشتند و امروزه یکی از دیدنی‌های استانبول و پارک‌های مدرن شهر است پر از گل‌کاری‌های زیبا و بـه خصوص لاله‌های رنگارنگ.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

ضلع شمالی ان چشم‌انداز شگفت‌انگیزی بـه دریای مرمره و گلدن هورن دارد و در ورودی جنوبی ان کوشکی قرار دارد که سلطان از آنجا رژه‌ سربازان یا مراسم رسمی دیگر را تماشا می‌کرده که هم اکنون وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه است.

 

خیابان استقلال

سمبل ترکیه‌ مدرن و شانزلیزه‌ی استانبول؛ خیابان همیشه بیداری که از میدان پر‌جنب‌ و جوش تقسیم، قلب تپنده‌ی استانبول شروع میشود و دو طرف ان پر است از مراکز خرید استانبول، مغازه‌های خوش‌آب‌و‌رنگ، سینما‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج. مغازه‌هایی که ساز‌های قدیمی می فروشند.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

یا نقاشانی که آثار‌شان را حراج می‌کنند و لباس‌های دست‌دوز رنگارنگ چیز‌هایی هستند که فقط در این خیابان پیدا می کنید. در طول فستیوال خرید هم در این خیابانِ سنگفرش، برنامه‌های جالبی اجرا میشود؛ از ساز و آواز گرفته تا دلقک‌های رنگارنگ و ژانگولربازی؛ همین‌ها باعث میشود که استقلال نه تنها یک خیابان خرید حساب شود، بلکه یکی از دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها باشد.

 

حمام خرم سلطان

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

حمامی که در ۱۵۵۶ توسط معمار سینان و بـه دستور سلطان سلیمان ساخته و بنام همسر محبوبش خرم‌سلطان نامگذاری شد. این حمام که روبروی موزه‌ ایاصوفیه قرار دارد، لوکس‌ترین گرمابه‌ سنتی در شهر و از پرطرفدارترین دیدنی‌های استانبول است؛ با حمام‌های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، دالان‌های شاهانه و اطاق‌های چوبی.

 

قصر دلما بهچه

قصری که از ۱۸۵۶ تا زمان تاسیس جمهوری ترکیه مرکز اداری عثمانی بوده و بعد از آن هم محل تصویب قرارداد‌های خارجی آتاتورک که حالا تبدیل بـه یکی از دیدنی‌های استانبول شده است.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

دلما باغچه، که بـه ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی بـه سبک فرانسوی بنا شده و بخاطر ترئینات سبک روکوکو، شمعدان‌های چک و باکارا، راه‌پله‌ی کریستال و چلچراغ چهار‌هزار کیلوگرمیِ هدیه‌ی ملکه ویکتوریا مشهور است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک تا بحال، ثابت مانده؛ ساعت نه و ده دقیقه‌ی دهم نوامبر ۱۹۳۸.

 


 

و اما تجربه هایی هیجان انگیز در استانبول

اگر قصد سفر بـه کشور ترکیه و شهر استانبول را دارید و هیچ پیش‌زمینه‌ای هم درمورد این کشور در ذهن‌تان وجود ندارد، خوب است بدانید که قرار است بـه بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین شهر ترکیه سفر کنید؛ شهری شلوغ که در کنار «تنگه‌ی بُسفُر» و «دریای مَرمَره»؛ دو قاره‌ی آسیا و اروپا را به‌هم وصل میکند و تنها شهر دنیاست که در دو قاره قرار گرفته است.

 

استانبول شهری است پر از رنگ، مسجد، موزه، کافه‌های‌ خیابانی و رستوران‌های پُر از طعم و رنگ در کوچه‌پس‌کوچه‌های‌ سحر آمیز، بازار، مغازه، مرکز خرید و یک دنیا مزه و خوراکی، غذای لذیذ و خوشمزه و جاذبه‌های گردشگری فراوان. همراه مـا باشید، میخواهیم نکاتی درباره جاهای دیدنی استانبول و کارهایی که می توان انجام داد را برای‌تان بگوییم.

 

بـه صدای اذان گوش بدهید

در منطقه‌ی «سلطان احمد» در حدفاصل دو مسجد کبود «سلطان احمد» و مسجد «موزه» ایاصوفیه بـه صدای اذان گوش کنید. یکی از بهترین صداهای نیایش در دنیا، شنیدن آوای اذان در حد فاصل این دو مسجد است، بـه این ترتیب که مؤذن اولی بخش اول اذان را تلاوت میکند و مؤذن بعدی بخش دوم را و به همین ترتیب الی آخر.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

پس اگر در زمان اذان و نیایش در منطقه‌ی سلطان احمد شهر استانبول بودید، این نوای جادویی و مسحورکننده را از دست ندهید. برای رفتن بـه موزه‌ی «ایاصوفیه» تمام وسایل نقلیه‌ی عمومی بـه‌راحتی در دسترس هستند.

 

اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با برپایی چندین ایستگاه در محله‌ی سلطان احمد، رفت‌و‌آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد یا همان مسجد کبود، کاخ و موزه‌ی توپکاپی و سایر دیدنی‌های این منطقه راحت کرده است. فاصله‌ی مسجد «موزه» ایاصوفیه تا موزه و کاخ «توپکاپی» ۵ دقیقه پیاده‌روی است. بازدید از موزه‌ی ایاصوفیه‌ی استانبول در تمام ایام هفته امکان‌پذیر است.

 

کومپیر بخورید

سیب‌زمینی تنوری ترک‌ها یا همان «کومپیر» «kumpir» یکی از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین غذا های خیابانی ترکیه است. کومپیر تنوری یک سیب‌زمینی پخته‌شده در تنور با شکمی پر از پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سس مایونز، نخودفرنگی و هویج است که ترکیب این مزه‌ها با سیب‌زمینی تنوری، یک وعده‌ی غذایی لذیذ، پُر‌انرژی و مقرون‌بـه‌صرفه را برای شما فراهم میکند.

 

حمام ترکی بروید

«حمام ترکی» یک از جذابیت‌های کشور ترکیه و شهر استانبول محسوب میشود. اگر دلتان میخواهد یک ماساژ حسابی بگیرید و پوست‌تان را با مواد طبیعی اسکراب کنید، حتما سری بـه حمام‌های ترکی بزنید که اتفاقا قسمت زنانه و مردانه‌اش از هم جداست.

 

قصر غرق‌شده را ببینید

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

بازدید از آب‌انبار سلطنتی «باسیلیکا» که بـه «قصر غرق‌شده» «Basilica Cistern» مشهور است یکی از جاهای دیدنی استانبول است. این آب‌انبار در زمان حکومت رومی‌ها بر سرزمین عثمانی طراحی و ساخته شده است و تنها چند قدم با «مسجد کبود» فاصله دارد. این آب انبار ازجمله مکان‌های دیدنی استانبول و اتفاقا لوکیشن یکی از فیلم‌های جیمز باند در سال ۱۹۶۳ بنام «از روسیه با عشق» بوده است.

 

روی پل گالاتا قدم بزنید

اگر اهل قدم‌زدن و غذا های دریایی هستید، روی پل «گالاتا» «Galata Bridge» بروید و یک دل سیر غذا های دریایی میل کنید. پل «گالاتا» یک پل دو طبقه است که بر روی خلیج «شاخ طلایی» کشیده شده است و شمال و جنوب قسمت اروپایی استانبول را به‌هم وصل می‌کند. این پل در سال ۱۹۲۲ توسط یکی از مشهور ترین مهندسان پل‌سازی جهان ساخته شد.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

طبقه‌ی بالای این پل برای عبور ماشین‌ها و طبقه‌ی پایین ان محل گذر مردم است. مجموعه‌ای از رستوران‌های دریایی در این قسمت دایر هستند و مسافران تور استانبول میتوانند انواع غذا های دریایی بسیار خوشمزه را در این رستوران‌ها میل کنند. بیشتر کشتی‌های ماهی‌گیری در زیر این پل پهلو گرفته و بازار ماهی‌فروشان حسابی پُررونق است.

 

چوب‌شور کنجدی بخورید

یک بسته چوب‌شور کنجدی «sesame seed» بخرید و ترجیحا آن را هنگام قدم‌زدن در خیابان استقلال ذره‌ذره میل کنید.

 

بورک بخورید

می‌دانستید یکی از مهم ترین سرگرمی‌های مردم ترکیه غذا خوردن است؟ شاید به همین خاطر است که غذاها، میان‌وعده‌ها و دسرهای ترکیه‌ای شهرت جهانی دارند. اگر مسافر ترکیه هستید حتما «بورک» «Burek» را امتحان کنید. خوردن بورک همراه با دوغ یکی از غذا های محبوب و سنتی ترکیه است.

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

بورک انواع مختلفی دارد از بورک پنیر فتا و سبزیجات گرفته تا بورک اسفناج و بورک با گوشت قیمه یا چرخ‌شده. بد نیست بدانید این غذای لذیذ که متشکل از خمیر نازک لوله‌ای «یوفکا» پرشده با مواد گوشتی است، از ترکیه بـه کشور هـای بالکان هم راه پیدا کرده است. اگر برای وعده‌ی صبحانه خوراکی‌های شیرین را ترجیح میدهید، بورک «سیب درختی و دارچین» انتخاب خوشمزه‌ای است.

 

لوکوم «راحت‌الحلقوم» ترکی را امتحان کنید

باسلوق، راحت‌الحلقوم یا بـه قول اهالی ترکیه «لوکوم» یک نوع شیرینی نرم مکعبی‌شکل در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف است که معمولاً روی آن ها پودر نارگیل یا پودر قند پاشیده میشود و در کنار چای سرو میشود.

 

بـه‌خاطر دندان‌هایتان در خوردن باقلوا افراط نکنید

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

بهترین و معروفترین دسر ترکیه «باقلوا» است. شیرینی‌ای که متشکل از موادی مثل کره، شکر، خمیر فیلو و دانه‌های روغنی است. باقلوا از چندین لایه خمیر مخصوص شیرینی «خمیری که از آرد گندم تهیه شده» و شربت «شهد» غلیظ تشکیل شده است و بین لایه‌های ان با فندق، بادام، گردو یا پسته پُر میشود. ترک‌ها باقلوا را با بستنی یا چای سرو میکنند.

 

دونِر بخورید

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

«دونر کباب» یا همان کباب ترکی از جمله محبوب‌ترین و لذیذترین غذا های ترکیه است. روش کار ساده است، لایه‌های گوشت مرغ با گوسفند را دور یک سیخ که بـه‌ صورت عمودی میچرخد، می‌پیچانند و در جریان چرخیدن این سیخ بـه دور شعله‌ی آتش، گوشت‌ها کباب می‌شوند.

 

از منظره‌ی برج «گالاتا» لذت ببرید

برج «گالاتا» سمبل شهر استانبول در محله‌ی «بی اوغلو» شبیه خانه‌ی «راپونزل» در افسانه‌های پریان است. بنایی که با بالا رفتن از آن میتوانید بـه تماشای شهر استانبول و جزیره‌ی زیبای «پاریم‌آدا» بنشینید. رستوران‌های ترکی در این برج ازجمله جاذبه‌های ان است.

 

لامپ رنگی بخرید

لامپ‌های رنگی شیشه‌ای، یکی از سمبل‌های اماکن عمومی استانبول است. پیشنهاد مـا این است که این لامپ‌ها را به‌خاطر قیمت چند برابر از بازار بزرگ نخرید و مغازه‌های دور از مناطق توریستی را برای خرید آنها انتخاب کنید.

 

از موزه‌های باستانی استانبول بازدید کنید

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

سه موزه‌ی مختلف در نزدیکی کاخ توپکاپی شامل موزه‌های «شرق باستان»؛ موزه‌ی «هنر اسلامی» و موزه‌ی «باستان‌شناسی» برای عاشقان تاریخ ازجمله جاهای دیدنی استانبول هستند.

 

بـه گربه‌ها غذا بدهید

استانبول شهر گربه‌ها هم هست. مردم محلی اهمیت زیادی برای گربه‌های کوچه و خیابان قائلند و آب، غذا و حتی بالش‌هایی را برای خواب آنها فراهم میکنند.

 

کلیسای چورا را ببینید

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

کلیسای تاریخی چورا «Chora Church» که بعدها بـه مسجد و حالا بـه‌خاطر کاشی‌ها و موزاییک‌های باشکوه و نقاشی‌های دیواری که داستان زندگی مریم مقدس و حضرت عیسی «ع» را به تصویر کشیده‌اند بـه موزه تبدیل شده است، متعلق بـه دوران شکوه معماری بیزانسی است.

 

پیتزا ترکی بخورید

پیتزا ترکی «Turkish pizza» که بـه «پیده» مشهور است نانی نازک با مخلفات است و در تنورهای زغالی طبخ می‌شود. پیده را با انواع گوشت ازجمله سوسیس ترکی، گوشت ادویه‌زده و دودی، یا گوشت خُرد‌شده‌‌ی برّه بـه‌همراه پنیر و سبزیجات طبخ می‌کنند. هنگام گذاشتن پیده در تنور هم روی ان تخم‌مرغی می‌شکنند تا مواد روی ان خشک نشوند.

 

در پارک امیرگان قدم بزنید

پارک امیرگان، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌هـای ترکیه و جاهای دیدنی استانبول است که بـه‌خاطر درختان قدیمی، دو تالاب بزرگ، سه عمارت چوبی با قدمت 200 سال و طراحی هنرمندانه‌ی گلکاری‌ هایش در جهان مشهور است. این پارک چندصد ساله که در بخش اروپایی استانبول است، در کنار تنگۀ بسفر واقع شده است.

 

جزایر نُه‌ گانۀ پرنس

10 مکان دیدنی استانبول | بهترین جاهای دیدنی استانبول

جزایر نُه‌گانه «پرنس» «Princes’ Islands» در دریای مرمره و در حد فاصل قسمت آسیایی و اروپایی موسوم بـه «اوراسیا» واقع شده‌اند. در این جزایر بکر که بزرگ‌ترینِ آنها جزیره‌ی «بیوک آدا» است، خبری از خودرو و وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری نیست و برای رفت‌وآمد باید از اسب، درشکه و گاری استفاده کنید.

 

از مسجد کبود بازدید کنید

مسجد سلطان محمد که بـه‌خاطر نما و دیوارهای آبی‌رنگش بـه مسجد «کبود» «Blue Mosque» مشهور است، ازجمله جاذبه‌های تاریخی استانبول است. راهنماهای داخل مسجد کبود رایگان هستند، بـه افرادی که در اطراف مسجد از شما می خواهند در قبال گرفتن مبلغی شما را راهنمایی کنند، اعتنا نکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو