سفر یک روزه اطراف تهران | سفری کوتاه برای رهایی از خستگی

سفر یک روزه اطراف تهران | سفری کوتاه برای رهایی از خستگی


منبع: همگردی

206

1398/6/6

11:43


در این مطلب از مجله همگردی به معرفی مکان های دیدنی برای گردشگری یک روزه اطراف تهران می پردازیم. با شناخت مناطق دیدنی اطراف محل زندگی خود دیگر نیاز نیست که برای سپری کردن چند روز کوتاه از تعطیلات، در صف ترافیک طولانی جاده ای بمانیم. می توانیم در زمانی کوتاه برای تور یک روزه اطراف تهران برنامه ریزی کرده و از تعطیلات خود بدون خستگی لذت ببریم. پس با ما همراه باشید تا شما را به سفر یک روزه اطراف تهران ببریم و از این طریق هم خودتان و هم سایرین غرق در شادی بی پایان شوید.

سفر یک روزه اطراف تهران

دماوند

دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و دریاچه هویر دو مورد برای گذراندن یک روز پر از آرامش و لذت بخش در دل طبیعت هستند. این دو دریاچه از جمله دریاچه های آب شیرین کوهستانی در میان ارتفاعات البرز بوده که در فاصله 30 کیلومتری شرق دماوند واقع شده اند. فاصله تار و هویر از یکدیگر حدود 500 متر است. سطح آب این دو دریاچه در فصل های گوناگون متغیر بوده و در زمستان به علت سردی هوا سطح آن ها یخ می زند. از جمله تفریحات محبوب برای افرادی که این منطقه را به عنوان دیدنی در گردشگری یک روزه اطراف تهران انتخاب کرده اند، می توان به شنا، قایقرانی، ماهیگیری و پیاده روی بین تپه های زیبای منطقه اشاره کرد.

دریاچه تار و هویر

چشمه اعلا

چشمه اعلا از جمله مکان های محبوب و دیدنی در تور یک روزه اطراف تهران هست. این منطقه با آب هوای خنک و مطبوع به خصوص در فصل تابستان، مورد توجه گردشگران بسیاری واقع می شود. آبی که از این چشمه می جوشد، ناشی از برف و باران سالانه بر روی قله دماوند است. آب های ناشی از بارندگی به درون زمین نفوذ می کنند و با عبور از لایه های مختلف موجود در دل کوه تصفیه شده و املاح موجود در سنگ ها را در خود حل می کنند و به یک آب معدنی عالی و پر از خاصیت تبدیل می شود که پس از عبور از یک مسیر طولانی در دل کوه از چشمه اعلا در دامنه کوه دماوند می جوشد.

چشمه اعلا

غار رودافشان

غار رودافشان در مجاورت روستای رودافشان قرار داشته و 50 سال پیش توسط مردم محلی با کمک غارنوردان کشف شد. روستای رودافشان، روستایی سرسبز و زیبا و سرشار از آرامش بوده و وجود غار رود افشان و همچنین رودخانه پرآب دلی چای که منبع تغذیه باغات سرسبز منطقه است، جذابیت منطقه را دو چندان کرد. مشخصه اصلی غار رودافشان که آن را در میان غارهای ایران خاص نموده، دهانه ورودی بسیار بزرگ غار بوده که داری عرض 40 متر و ارتفاع 12 متر است. در طول مسیر سخت غار برای سهولت در رفت و آمد نردبان فلزی نصب شده اند. بطور کلی پیمایش این غار تا عمق 300 متری راحت و با تجهیزات محدود بری افراد غارنورد امکانپذیر است. هوای داخل غار مرطوب بوده و وجود صخره های آهکی زیبا و متنوع جذابیت بی نظیری به غار بخشیده است. غار رودافشان در سال 84 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده و با صرف زمان و هزینه کم می توانید به راحتی چند روز از تعطیلات خود را بدور از هیاهوی زندگی شهری در این منطقه سپری کنید.

غار رودافشان

منطقه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت مکانی تاریخی با زیبایی خارق العاده و جذاب است. این قلعه شهره به آشیانه عقاب و مقر حسن صباح، پایگاه اصلی و مرکزی حسن صباح بنیانگذار حکومت اسماعیلیان و رهبران آن ها بود. قلعه الموت بر بلندای کوهی به ارتفاع 2163 متری واقع شده و دارای دو بخش شرقی و غربی با دو ارتفاع مختلف است. تنها راه ورود به قلعه الموت از مسیر شمال شرقی منتهی به قلعه بوده که از لحاظ ساخت و معماری این دژ به گونه ای طراحی شده که دسترسی به آن برای دشمنان تقریبا غیرممکن بود و در هر طرف قلعه پرتگاه های عمیق وجود دارد. متاسفانه، قلعه الموت زیبا و عظیم در سال 654 هجری قمری به دستور هلاکوخان مغول به آتش کشیده شد و از آن پس به عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت. با وجود ویرانی های بسیار در گذر زمان، همچنان بقایای این قلعه باشکوه مکانی ارزشمند برای سفر یک روزه اطراف تهران است.

قلعه الموت

دریاچه اوان

همیشه دریاچه ها به دلیل موقعیت مکانی بکر، آب و هوای مناسب و چشم انداز دلنواز جز مکان های پرطرفدار در بین عموم افراد هستند. دریاچه اوان یکی از این دریاچه های محبوب و پرطرفدار برای گردشگری یک روزه اطراف تهران است. این دریاچه بدلیل زیبایی های طبیعی و منحصر به فردش توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. اوان در فاصله 75 کیلومتری شهر قزوین واقع شده و به راحتی می توانید برای گذراندن یک روز متفاوت و پر از لذت به این دریاچه بروید و جالب است بدانید که این دریاچه در تمامی فصول سال زیبایی های منحصر به فردی برای عرضه دارد.

دریاچه اوان

قزوین

باراجین

پارک جنگلی باراجین در فاصله بین آزاد راه قزوین-زنجان واقع شده و جز مناطق نمونه گردشگری استان قزوین است. پارک جنگلی باراجین از جمله تفرجگاه های اصلی مردم قزوین و حومه با آب و هوای عالی و مطبوع و زیبایی ساده و طبیعی است و جاری بودن رودخانه ارنزک در میان این پارک جنگلی نیز زیبایی و جذابیت منطقه را دو چندان کرد.

پارک جنگلی باراجین

قلعه لمبسر

قلعه لمبسر به لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت بوده و دارای پیشینه تاریخی بسیار طولانی است. از مهمترین پایگاه های اسماعیلیان بود و به دلیل موقعیت جغرافیایی این قلعه تسخیر ناپذیر بوده و درگذشته مهمترین مقر برای دفاع از الموت بوده است. این قلعه زیبا بسیار وسیع هست و بازدید از آن چندین ساعت طول می کشد. لمبسر به وسیله دو رود خروشان احاطه شده که این دو رود در کنار سایر ویژگی های منحصربه فرد دژ، هرچه بیشتر آن را دست نیافتنی کرده اند. تور یک روزه اطراف تهران با وجود این قلعه قطعا زیبا و به یاد ماندنی خواهد شد، شک نکنید!

قلعه لمبسر

ایوان سنگی نیاق

ایوان سنگی نیاق جز یکی از مناطق دیدنی با معماری خاص از دوران گذشته تا کنون است. این ایوان، یک کوه سنگی یکپارچه با دیواره سنگی نسبتا مرتفع بوده که نیم طاق طبیعی و زیبایی را به وجود آورده است. در اثر گذر زمان و تحت تاثیر عوامل طبیعی حفره های بزرگی در دل این دیوار صخره ای به وجود آمده که در روزهای بارانی حفره ها پر از آب می شوند و زیبایی منحصر به فردی به منطقه می بخشند. علاوه بر جذابیت طبیعی این ایوان زیبا، داستان ها و افسانه هایی که از گذشته راجع به این ایوان نقل می شوند، افراد بسیاری را راغب به بازدید از این منطقه نموده اند. بعضی معتقدند که در گذشته بر بالای این کوه سنگی قصری متعلق به محمد حنیفیه بوده که امروزه چیزی جز چند تکه سفال و مخروبه از آن باقی نمانده است. بعضی از مردم به آن ایوان دیو می گویند، به دلیل وجود حفره های زیادی که بر روی این کوه می بینند که آن را به صورتک اجنه و دیو تشبیه می کنند و معتقدند شب هنگام اجنه ها به داخل این حفره ها باز می گردند و صداهای خوفناکی را به وجود می آورند. روی هم رفته پیشنهاد می کنیم دیدن این ایوان سنگی زیبا را در برنامه سفر یک روزه اطراف تهران از دست ندهید.

ایوان سنگی نیاق

منطقه فیروزکوه

غار بورنیک

وجود غار بورنیک در 6 کیلومتری جنوب روستا، شهرت و محبوبیت هرانده را دو چندان کرده و نزدیک به 2 ساعت پیاده روی برای رسیدن به غار پیش رو خواهید داشت. غار بورنیک عمق زیادی دارد، بطوریکه که در همان ابتدای ورود باید 148 پله که در ورودی غار تعبیه شده را به سمت پایین طی کنید. طول غار نیز به بیش از 3 کیلومتر می رسد و جز یکی از طولانی ترین غارهای ایران است. جالب است بدانید که این غار در گذشته محل زندگی غارنشینان بوده که با گذر از میان تالارهای مختلف غار نشانه هایی از حضور غارنشینان را خواهید دید. ویژگی کهن و باستانی غار در کنار جذابیت و معماری طبیعی، غار بورنیک را بیش از پیش در چشم افراد به هنگام گردشگری یک روزه اطراف تهران خاص کرده است.

غار بورنیک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو