درآمد و هزینه خانواده های ایرانی الان چقدر است؟

منبع: نیک شو

62

1398/6/6

20:14


درآمد و هزینه خانواده های ایرانی الان چقدر است؟

درآمد و هزینه خانواده های ایرانی الان چقدر اســـت؟

در بحث امروز می رویم سراغ درآمد خانواده های ایرانی که این روزها اوضاع خوبی ندارد و با هزینه ها و تورم بالایی دست و پنجه نرم می کنند. براساس اعلام مرکز آمار کشور سال گذشته متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ خانوار شهری ٣٩٣ میلیون و ٢٢٧ هزار ریال بود و متوسط درآمد ‌ خانوار شهری ٤٣٤ میلیون و ٩٠٥ هزار ریال بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) به ترتیب ۱۹.۳ و ۱۸.۶ درصد افزایش داشت.

 

طرح آمارگیری هزینه ودرآمد خانوار مهم‌ترین طرح­ آماری مرکز آمار برای برآورد متوسط هزینه‌ها و درامد خانوار شهری و روستایی در سطح کشور و اســـتان‌هاســـت. سال ١٣٩٧ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۲۰ هزار و ۳۵۰ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۸ هزار و ۶۷۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بودند.

 

براساس آمار گردآوری شده سال گذشته متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ خانوار شهری ٣٩٣ میلیون و ٢٢٧ هزار ریال بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) ۱۹.۳ درصد رشد یافته اســـت. از این رقم ٩٤ میلیون و ٥٠٥ هزار ریال با سهم ۲۴ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٢٩٨ میلیون و ٧٢٢ هزار ریال با سهم ۷۶ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بود.

 

همچنین در این مدت زمان از بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بود.متوسط درامد اظهار شده‌ سالیانه‌ خانوار شهری سال گذشته نیز ٤٣٤ میلیون و ٩٠٥ هزار ریال بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) ۱۸.۶ درصد افزایش نشان می دهد، بر این اساس سال گذشته رشد متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری نزدیک به رشد هزینه کل سالانه اســـت.

 

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می­‌دهد که ۳۳.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۹.۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده اســـت.

 

مقایسه درصد خانوارهای شهری اســـتفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٦ نسبت به سال ١٣٩٧ نشان می­ دهد که خانوارهای اســـتفاده کننده خودرو شخصی از ۵۰.۶ به ۵۳.۲ درصد، یخچال فریزر از ۶۳.۲ به ۶۸.۵، جاروبرقی از ۹۱ به ۹۱.۵، ماشین لباسشویی از ۸۶.۳ به ۸۶.۶، ماشین ظرفشویی از ۷.۳ به ۸.۴، اجاق گاز از ۹۸.۹ به ۹۹.۲ و مایکروویو و فرهای هالوژن‌دار از ۱۲.۴ به ۱۲.۶ افزایش یافته اســـت.

 

سال ١٣٩٧، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ۹۳.۷ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده اســـت. متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ یک خانوار روستایی ٢١٤ میلیون و ٤٧٢ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالیانه‌ خانوار روستایی ٨٠ میلیون و ٢٤٦ هزار ریال با سهم ۳۷ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١٣٤ میلیون و ٢٢٦ هزار ریال با سهم ۶۳ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده اســـت.

 

علاوه براین در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٠,٢٤ درصد مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٠,٢٨ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده اســـت.

 

متوسط درآمد اظهار شده­ سالیانه‌ یک خانوار روستایی ٢٣٣ میلیون و ١١٤ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) ۱۵.۵ درصد افزایش داشته، منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می­دهد که ۳۰.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۱.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۷.۴ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تامین شده اســـت.

 

مقایسه درصد خانوارهای روستایی اســـتفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٦ نسبت به سال ١٣٩٧ نشان می­ دهد که خانوارهای اســـتفاده کننده از خودرو شخصی از ۲۹.۶ به ۳۲.۳درصد، یخچال فریزر از ۴۵.۲ به ۴۹.۲ درصد، اجاق گاز از ۹۸ به ۹۸.۳ درصد، جاروبرقی از ۶۴.۶ به ۶۶.۱، ماشین لباسشویی از ۵۳.۹ به ۵۶ درصد افزایش رسیده اســـت.

 

عمده ترین نوع سوخت مصرفی سال گذشته ۶۷.۸ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ۲۰.۴ درصد نفت سفید بوده اســـت.

 

متوسط هزینه‌ها و درآمد خانوار بر حسب اســـتان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که اســـتان تهران با ٥٨٤ میلیون و ٦٧٦ هزار ریال بیشترین و اســـتان کرمان با ٢٣٧ میلیون و ٤١٥ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩٧ داشته‌اند.

 

درآمد خانواده های تهرانی

همچنین اســـتان تهران با ٦٤٠ میلیون و ٣٠٣ هزار ریال بیشترین و اســـتان آذربایجان غربی با ٢٦٤ میلیون و ٧١١ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٧ به خود اختصاص داده اســـت.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو