رمزگشایی از تاثیرات مثبت ورزش کاردیو بر سلامت بدن

121

1398/6/8

20:04


هر ورزش فواید خاص خود را دارد. ورزش کاردیو یکی از این ورزش هاست که به جز کاهش وزن فواید دیگری هم دارد. در این مقاله به بررسی این فواید می‌پردازیم.

رمزگشایی از تاثیرات مثبت ورزش کاردیو بر سلامت بدن

به گزارش بهداشت نیوز، کلمه کاردیو «cardio» مخفف کلمه‌ «cardiovascular» می باشد. این عبارت عموما برای سیستم گردش خون ( قلب و رگ‌های خونی ) استفاده می شود. اما مردم به تمرینات ورزشی که باعث تقویت گردش خون می‌شود کاردیو می گویند. ورزش کاردیو در یک بازه‌ زمانی طولانی انجام شده و نهایتا منجر به افزایش ضربان قلب، پمپاژ خون بیشتر در رگ‌ها، حمل مواد مغذی و اکسیژن به همه سلول‌ها و … می شود. طبق اطلاعات بدست آمده هر فعالیتی که ضربان قلب شما را تا ۵۰ الی ۷۵٪ ماکسیمم ضربان قلبتان زیاد کند، جزو تمرینات کاردیو به حساب می آید.
 
فرمول تقریبی ماکسیمم ضربان قلب : (سن – ۲۲۰)
 
برای استفاده از فواید ورزش کاردیو کافیست تا ضربان قلبتان در این محدوده افزایش دهید. ولی اهمیتی ندارد که این کار را با کدام یک از ورزش های کاردیو مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، رقص، تنیس، اسکیت برد یا … انجام دهید.
 
فواید ورزش کاردیو
 
شاید شما این سوال را از خودتان بپرسید که ما چرا باید ضربان قلب مان را افزایش دهیم ؟ چرا باید به سراغ ورزش کاردیو برویم ؟ یا اینکه فواید ورزش کاردیو چیست ؟ ما در این بخش مهمترین فواید ورزش کاردیو را به شما معرفی می کنیم:
 
کاهش وزن و تناسب اندام
 
یکی از فواید ورزش کاردیو تناسب اندام و کاهش وزن است. با انجام این تمرینات بدن شما کالری بیشتری می سوزاند. کاردیو حتی از کار با وزنه که معمولاً شامل ۴۵ ثانیه حرکت دادن وزنه و ۱ دقیقه استراحت است هم بیشتر کالری می‌سوزاند. اگر دوست دارید وزن تان کمتر شود مطمئن باشید با انجام ورزش کاردیو و رژیم غذایی خیلی زود به هدف تان خواهید رسید. فقط یادتان باشد هر چه سرعت تان بیشتر باشد کالری بیشتری می سوزانید.
 
افزایش تراکم استخوان
 
اکثر افراد مخصوصا خانم ها با افزایش سن دچار نازک شدن بافت استخوان یا از دست دادن تراکم استخوان و پوکی استخوان می شوند. یکی از علایم پوکی استخوان خمیده شدن و کوتاه تر شدن قد است. یکی از فواید کاردیو همراه با تمرینات قدرتی، افزایش تراکم استخوانی و کند تر شدن فرایند پوکی استخوان است.
 
افزایش اعتماد به نفس
 
بدن شما یک وسیله نقلیه نیست که به ان بی توجه باشید. بر روی بدن خود کار کنید، آنرا احساس کنید و تغییرات آنرا ببینید. با اینکار دیدگاهتان نسبت به بدن و خودتان عوض شده و خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت. افزایش اعتماد به نفس از دیگر فواید ورزش کاردیو است. چون با انجام این ورزش شما بدن تان را دوست دارید، اندام بهتری خواهید داشت، افسردگی تان کاهش یافته و شاد تر می شوید. همه اینها اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد.
 
خواب بهتر
 
خیلی از افراد در جهان با مشکل کم خوابی یا بی خوابی مواجهند و این موضوع آنها را بسیار آزار می دهد. اکثرا هم برای رفع این مشکل از دارو استفاده می کنند. اما طبق اطلاعات بدست آمده کسانیکه دارای اضافه وزن هستند و از قرص‌های خواب آور استفاده می‌کنند، به مرگ نزدیک ترند. ولی جالب است بدانید انجام تمرینات کاردیو طی شبانه روز به داشتن خوابی طولانی‌تر و عمیق‌تر کمک زیادی می کنند.
 
 
کمک به سلامت قلب
 
یکی دیگر از فواید ورزش کاردیو بهبود سلامت قلب است. قلب مانند دیگر عضلات بدن نیاز به ورزش دارد. در غیر اینصورت ضعیف و ضعیف‌تر خواهد شد. قلب انسان مانند موتور ماشین است. خب به مرور این موتور نیاز به سرویس و رسیدگی دارد، وگرنه از کار می افتد. پس شما باید از همین الان به فکر موتور بدن تان باشید و ورزش کردن یکی از بهترین گزینه ها برای اینکار است.
 
گردش خون قوی‌تر، مواد مغذی بیشتر
 
با انجام ورزش کاردیو سلول‌های بدن شما به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. برای اینکار سیستم تحویل، تقویت شده تا اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها برساند، ظرفیت ریه‌ها بیشتر شده، قلب قادر خواهد شد تا خون بیشتری پمپ کند و رگ‌های خونی مستحکم می‌شوند. با اینکار مواد مغذی بیشتری به سلولها خواهد رسید و گردش خون تان هم قوی تر می شود و میتواند مواد مغذی بیشتری را به بدن برساند.
 
فشار کاردیو و فشار کمتر
 
یک لوله‌ باریک نفت را تصور کنید. این لوله باید تحت فشار کامل کار کند تا بتواند در هر ساعت ۵۰۰ گالن را جابجا کند. اما یک لوله‌ی بزرگ‌تر، می‌تواند همان مقدار را تحویل دهد، ولی فشار کمتری به آن وارد شده و کمتر ساییده می شود. ورزش کاردیو همین فایده را در بدن دارد. ضربان قلب یک انسان عادی چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ تپش در دقیقه است، در حالیکه ضربان قلب یک ورزشکار کاردیو، به حدود ۶۰ الی ۷۰ تپش در دقیقه کاهش می یابد و این باعث فشار کمتر به بدن می شود.
 
جوان نگه داشتن مغز
 
طبق اطلاعات بدست آمده کسانیکه قلب ضعیفی دارند نسبت به قلب قوی تر، حجم کمتری از مغزشان را مصرف می‌کنند. چون هرچه قلب ضعیف تر باشد خون کمتری حمل  میکند، در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کمتری به مغز خواهد رسید و در نهایت مغز زودتر پیر و فرسوده می شود. اما یکی از فواید ورزش کاردیو آنست که این اکسیژن و مواد مغذی را بیشتر به مغز می رساند و مغز جوان تر می ماند.
 
فکر کردن بهتر
 
یکی دیگر از فواید ورزش کاردیو فکر کردن بهتر است. زمانی که حرکت می‌کنید، مغز شما در یک زمان، اطلاعات بیشتری را پردازش می‌کند. دارید به کجا می‌روید؟ چه موانعی بر سر راهتان است؟ مردم اطراف شما در حال چه کاری هستند؟ و… با ورزش کاردیو مغز یاد می‌گیرد اطلاعات بیشتری را بصورت همزمان پردازش کند. حتی این ورزش برای بچه ها باعث بهتر شدن درس ریاضی شان خواهد شد.
 
کاهش افسردگی
 
به جای استفاده از داروهای ضد افسردگی از فواید ورزش کاردیو استفاده کنید. طبق اطلاعات بدست آمده دویدن باعث آزاد شدن اندروفین‌ می شود. اندورفین هورمونی است که به بهبود خلق و خو و سرحال شدن شما کمک می کند. با انجام این ورزش کم کم میزان داروی تان را کاهش داده و در نهایت به صفر برسانید.
 
منبع:طبنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو