انشا در مورد شب قدر به ۲ شیوه تحقیقی و ادبی

منبع: ستاره

219

1398/2/27

21:44


دو انشا در مورد شب قدر با روش‌های تحقیقی و ادبی در این مطلب ارائه شده است که مطالبی درباره ارزش و تاریخ شب قدر را نیز شامل می‌شود.

انشا در مورد شب قدر


ستاره
| سرویس سرگرمی -
با ورود به ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به شب قدر بسیاری از دبیران محترم موضوع انشا در مورد شب قدر را برای دانش آموزان خود در نظر می‌گیرند. شب قدر از جهات مختلف قابل بررسی است و از این رو می‌توان به شیوه‌های مختلفی درباره آن انشا نوشت. در اینجا دو انشای تحقیقی و ادبی درباره شب قدر نوشته‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با خواندن این نمونه‌ها خودتان انشاهای بهتری بنویسید. می‌توانید انشا در مورد ماه رمضان را نیز در سایت ستاره بخوانید.


انشا در مورد شب قدر به دو شیوه تحقیقی و ادبی

۱. انشا تحقیقی

شب قدر شبی است که به ما مسلمانان تأکید بسیاری برای پاس‌داشت آن شده است. این شب ارزش فراوانی دارد. چنان که خدا در قرآن کریم می‌فرماید این شب از هزار ماه بهتر است. پس اتفاقاتی که در این شب روی می‌دهد، باید از اهمیت فراوانی برخوردار باشد و بر ماست که این شب را بیشتر بشناسیم و به آن اهمیتی در خور شأنش بدهیم.

نخستین مسأله‌ای که درباره این شب پیش روی ماست، آن است که این شب دقیقا چه شبی است. آنچه از مقایسه آیات قرآن کریم برمی‌آید، آن است که شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده است. زیرا در سوره بقره آیه ۱۸۵ آمده: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» یعنی قرآن در ماه رمضان نازل شده است و از سوی دیگر در سوره دخان آیه سوم درباره نزول قرآن می‌فرماید: «انا انزلناه فی لیله مبارکه»

در نتیجه این دو آیه از قرآن می‌توان به تقارن شب قدر با ماه مبارک رمضان پی برد. چنان که پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده‌اند: «ماه رمضان فرا رسیده، ماهی با برکت که خدا روزه‌اش را بر شما واجب گردانید. درهای بهشت در این ماه باز می‌شود و شیاطین در غل و زنجیرند. در این ماه شب قدر است که فضیلت آن از هزار ماه بیشتر است. در حقیقت محروم کسی است که از برکات آن شب محروم باشد.»

 

انشا در مورد شب قدر

♦♦♦ انشا در مورد شب قدر ♦♦♦ 

این که این شب دقیقا چه موقعی است، مشخص نیست. روایات و احادیث به شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم و حتی بیست و هفتم اشاره کرده‌اند. پیامبر گرامی اسلام چنین فرموده‌اند که دلیل مخفی بودن شب قدر آن است که مردم به همه ده شب پایانی ماه مبارک رمضان اهمیت دهند. همان طور که خداوند دوستانش را در میان همه مردم پنهان کرده تا آن‌ها همه را احترام کنند.

«قدر» به معنی اندازه کردن و قرار دادن چیزی به میزان مشخص آن است. در قرآن کریم آمده است: «فیها یفرق من کل امر حکیم» یعنی در آن شب هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌گردد. گروهی از فقها از این آیه چنین برداشت کرده‌اند که خداوند می‌خواهد انسان‌ها خود سرنوشت خود را برای سال آینده از خدا بخواهند. از آنجا که خداوند می‌خواهد مقام انسان را بالا ببرد، زمانی را تعیین کرده است تا آنان رو به سوی خدا بیاورند و محاسبه نفس کنند و با انجام اعمال صالح که در آن شب چندین و چند برابر می‌شود، قدر و ارزش معنوی بالاتری بیابند.

چنان که یکی از شاگردان امام صادق (ع) از او درباره بهتر بودن این شب از هزار ماه پرسید و حضرت پاسخ داد: «عمل صالح مثل نماز و زکات و انواع کارهای خیر در آن شب بهتر است از همان اعمال در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد و اگر خداوند جزای کارهای نیک مؤمنان را چندین برابر نمی‌کرد، آنان به جایی نمی‌رسیدند؛ ولی خدای متعال پاداش حسنات را برای آنان چندین برابر بالا می‌برد.»

در این شب به اعمال شب قدر اشاره شده است. با کمک گرفتن از روایات ائمه معصومین (س) می‌توان از اعمال این شب‌ها مطلع شد. یکی از بهترین کارهایی که در این شب به آن‌ها اشاره شده، احیا و شب‌زنده‌داری و خواندن نمازهای شب قدر است.

بهتر است در این شب به تفکر درباره خودمان و اعمال و زندگیمان در این جهان بیندیشیم و سعی کنیم خود را به خدا نزدیک تر کنیم. حضرت موسی (ع) به خداوند عرض کرد: «خداوندا! می‌خواهم به تو نزدیک شوم.» فرمود: «قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود.» گفت: «خداوندا! رحمتت را می‌خواهم.» فرمود: «رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.» گفت: «خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می‌خواهم.» فرمود: «از آن کسی است که در شب قدر صدقه‌ای دهد.» گفت: «خداوندا! از درختان بهشت و میوه‌هایش می‌خواهم. فرمود: «آن‌ها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.» گفت: «خداوندا! رهایی از جهنم را می‌خواهم.» فرمود: «از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند.» گفت: «خداوندا! خوشنودی تو را می‌خواهم.» فرمود: «خوشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگزارد.»

ماه رمضان و به ویژه شب قدر ارزش پنهان، اما پر اهمیتی دارد و بر ماست که خود را از این چشمه جوشان فیض الهی سیراب کنیم و از سفره معنوی که خداوند پس از یک ماه تحمل گرسنگی و تشنگی با گشاده دستی برای ما پهن کرده، بخوریم و بیاشامیم  و روحمان را سرشار از محبت الهی کنیم.

 

انشا در مورد شب قدر

♦♦♦ انشا در مورد شب قدر ♦♦♦ 


۲. انشا ادبی

سخن از شب قدر است. شبی که قدر و قیمت فراوان دارد و برای تمام مسلمانان جهان بسیار ارزشمند است. ارزشی که در محدوده واژگان نمی‌گنجد. پروردگار ما در کلامش چنین فرمود: «تنزل الملائکه و الروح» ساکنان آسمان در این شب به زمین می‌آیند و به بندگی من و تو نگاه می‌کنند. آنان در عجبند. می‌اندیشند: «شگفتا که ما انسان‌ها را مردمانی گناهکار و نادان می‌پنداشتیم و حالا اینان در بندگی، گوی سبقت از ما ربوده‌اند! خدایا ما را به زمین آوردی تا این شگفتی را به ما نشان دهی؟ چه سخت در اشتباه بودیم روزی که گفتی می‌خواهم انسان را بیافرینم و ما گفتیم باز می‌خواهی کسانی را بیافرینی که در زمین فساد کنند؟ یعنی ما برای پرستش تو کافی نیستیم؟ ای وای که ما در چه اشتباه بزرگی بودیم. این گناهکاران با قلب‌هایی مالامال از پشیمانی به سوی تو بازگشته‌اند و حالتی دارند که تو، ای خدای بزرگ، آن را از همه چیز بیشتر دوست داری.»

چنان که روایت کرده‌اند، این شب از ابتدای خلقت مورد عنایت ویژه خداوند بوده و تا انتهای برپایی دنیا نیز بر پا خواهد بود. پس با عبادت کردن در این شب با تمامی مردمان در تمامی زمان‌ها یکدل و یکصدا خواهیم شد. از پیامبران الهی چون آدم و نوح و ابراهیم گرفته تا آنان که محبت ویژه خدا را درک کردند و از چشمه زلال عنایت الهی سیراب شدند.

در این شب همه یکدل و یکزبان به سوی پروردگار خود باز می‌گردیم و محبت او را در تمامی لحظات زندگی خود به یاد می‌آوریم و تا صبح آن‌قدر به او دل می‌دهیم تا به ما رو کند و قلبمان را مالامال از مهربانی خود کند. سلام هی حتی مطلع الفجر. تا از فردا وقتی به آفریده‌های او می‌نگریم، نگاهمان از سر مهر باشد و خدا را در لحظه لحظه زندگی خود درک کنیم.

شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است   

یارب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است؟

خداوندا در این شب به زندگی ما برکت بده و ما را از لطف و مهر بی‌پایان خود بهره‌مند گردان تا بندگان شایسته‌ای برای تو باشیم و در قیامت آن‌گونه که تو می‌خواهی در مقابلت بایستیم.


بیشتر بخوانید: ایستگاه انشای ستاره (فهرست مهمترین انشاها)


لطفا نظر خود را درباره مطلب «انشا در مورد شب قدر» در بخش «ارسال نظر» در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو