نگارگری معاصر در پیوند با صنعت / روایت میلاد غلامی از نمایشگاه "چرخ نگاره" در گالری سیحون

92

1398/6/9

11:55


میلاد غلامی گفت: طرح‌های مجموعه "چرخ نگاره" به مرور به فضای امروزی جامعه خودمان رسید و نگاره‌هایی معاصر را به وجود آورد.

نگارگری معاصر در پیوند با صنعت / روایت میلاد غلامی از نمایشگاه "چرخ نگاره" در گالری سیحون

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی میلاد غلامی با نام "چرخ نگاره" در گالری سیحون برپاست. غلامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۲ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است، درباره دلیل استفاده از قالپاق ماشین به عنوان زمینه نقاشی گفت: من مطالعات زیادی در زمینه هنر داشتم و بسیار علاقه‌مند به فضای نگارگری بودم. دوست داشتم این نگارگری که در دوره‌های مختلف ایران کار شده است را با ساختارشکنی کار کنم. نگارگری همیشه روی کاغذ کار می‌شده و حتی در سال‌های اخیر نیز که مفاهیم جدیدی وارد آن شده، در شیوه کار تفاوتی ایجاد نشده است. اما من قصد داشتم غیر از مفهوم، ساختار جدیدی هم برای آن ایجاد کنم. بنابراین به ذهنم رسید آن را با فضای صنعت که زندگی امروز ما را احاطه کرده است ارتباط دهم.

غلامی ادامه داد: ایده استفاده از قالپاق به شکل ناگهانی با دیدن آثار هنرمندی که روی مواد دور ریختنی کار می‌کرد در من شکل گرفت. یکی از کارهای او روی قالپاق ماشین انجام شده بود و من هم احساس کردم می‌توانم میان این قالپاق‌ها به‌عنوان نماینده صنعت با نگارگری ایرانی ارتباط خوبی ایجاد کنم.

او با بیان اینکه تصاویر نهایی با زمینه کار تطابق دارد، افزود: در این کارها نگارگری جدید با شیوه جدید انجام شده و تداوم راه نگارگری ایرانی است، نه صرفا ارائه آن چیزی که در قدیم بوده است. یک شیء صنعتی که قبلاً توسط فرد دیگری طراحی شده بود حالا به دست یک هنرمند روی آن نقاشی شده و هویت ایرانی پیدا کرده است. طرح‌های این مجموعه نیز به مرور به فضای امروزی جامعه خودمان رسید و نگاره‌هایی معاصر را به وجود آورد.

غلامی ادامه داد: در این کارها اصول نقاشی غربی مانند سایه‌روشن و پرسپکتیو مشاهده نمی‌شود و رنگ‌گذاری و پرسپکتیو کاملاً مطابق نگارگری ایرانی است. باوجود اینکه در این آثار شخصیت‌ها و فضای امروزی دیده می‌شود، وقتی اصول نگارگری در آنها آمده است تصویری که به وجود آمده را نیز می‌توانیم نگارگری معاصر بدانیم. این نگاره‌ها با قرار گرفتن در قالپاق، چرخه زندگی را نشان می‌دهند و ارتباط با تکنولوژی امروز هم در آنها مشهود است.

او درباره تاثیرات زمینه بر روی تصاویر گفت: عده‌ای به من می‌گفتند برای نمایش چرخه زندگی می‌توانستم چرخ را روی کاغذ نقاشی کنم، اما به نظرم آن احساس معاصر بودن و صنعتی بودنی که در اطراف همه ما هست به آن شکل نشان داده نمی‌شد. ما همیشه این فرم صنعتی را در اطراف خود می‌بینیم ولی هیچ‌کس آن را به شکل دیگری استفاده نکرده است. حفره‌هایی که در قالپاق‌ها وجود دارد را برای ایجاد ساختار جدید استفاده کردم و هیچ‌کس نمی‌گوید که چرا این زمینه دارای سوراخ است، زیرا بیننده چنان جذب طرح و اثر هنری می‌شود که فراموش می‌کند زمینه آن قالپاق ماشین است.

نمایشگاه نقاشی میلاد غلامی تا 13 شهریور در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو