کوهکن: هجمه علیه آملی، امتحان لاریجانی است

منبع: برترین ها

96

1398/6/9

12:56


یک نماینده مجلس دهم با اشاره به هجمه‌های موجود علیه رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: می‌بینید در سطح کشور در فضای مجازی یک سری حرکاتی علیه خانواده آقای لاریجانی به وجود می‌آید قطعا برای خواننده سوال پیش می‌آید، این حرکات حساب شده است. ضمن اینکه بعضی بحث‌ها را که مطرح کردند که آدم وقتی می‌خواند می‌بیند به یک جک شبیه‌تر است تا یک واقعیت.

خبرگزاری ایلنا: یک نماینده مجلس دهم با اشاره به هجمه‌های موجود علیه رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: می‌بینید در سطح کشور در فضای مجازی یک سری حرکاتی علیه خانواده آقای لاریجانی به وجود می‌آید قطعا برای خواننده سوال پیش می‌آید، این حرکات حساب شده است. ضمن اینکه بعضی بحث‌ها را که مطرح کردند که آدم وقتی می‌خواند می‌بیند به یک جک شبیه‌تر است تا یک واقعیت.

محسن کوهکن ، در بیان ارزیابی خود از نقاط قوت مجلس دهم گفت: یکی از نقاطی که در بعضی مجالس به عنوان ایراد و اشکال مطرح می‌شد این بود که افراد وقتی صحبت می‌کردند اگر کسی آن را نمی‌پسندید عکس‌العمل نشان می‌دادند که می‌توانست تعرضی به گوینده باشد در مجلس دهم ظرفیت تحمل شنیدن حرف‌های مخالف خیلی بیشتر شد اما در گذشته حتی گاهی اوقات ظرفیت‌ها در حدی بود که به درگیری‌های خفیف هم کشیده می‌شد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس تعاملات فراکسیونی را دیگر نکته مثبت این دور از مجلس دانست و اظهار داشت: در مجلس دهم تعاملات فراکسیونی برای مسائلی که شاخص سیاسی نبود نسبت به گذشته بیشتر شد. کمتر پیدا می‌کنید مواردی را که از آن بتوانید به عنوان درگیری بین دو فراکسیون یاد کنید. نمونه بارز آن که می‌توانم مثال بزنم انتخاب هیات رئیسه سال آخر بود، با اینکه هر سه فراکسیون در این بخش نظر خاص خود داشتند و هرکدام پیگیر بودند لیست خودشان رای بیاورد اما در مرحله عمل به مشاجرات فراکسیونی منجر نشد.

نایب رئیس جمعیت پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: ویژگی برجسته دیگر این مجلس عدم مشاجره یا اختلاف بین دولت و مجلس بود که بعضی‌ها ممکن است آن را مثبت یا منفی تفسیر کنند. ما در گذشته در دولت قبل و رئیس‌جمهور سابق این موارد را داشتیم که کاملا نمونه‌های آن هم مشهود بوده و می‌شود از‌ آن‌ها یاد کرد و در مواردی گلایه‌مندی مقامات عالی‌رتبه نظام را هم به دنبال داشت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوالی درباره انتقادات موجود به عملکرد مجلس دهم در بخش نظارتی گفت: برداشت من از نظارت مجلس، نظارت بر حسن اجرای امور است، به نظر من نظارت بر حسن اجرای قوانین با قوه قضائیه است. ما مجلسی‌ها گاهی اوقات جایگاه خود را در نظارت، از حسن اجرای امور به نظارت بر حسن اجرای قانون تنزل می‌دهیم. اگر ۲۹۰ نماینده بخواهند نظات خود را به حسن اجرای قوانین معطوف کنند هم با چالش‌هایی مواجه خواهند شد و هم از وظیفه اصلی خود دور می‌شوند.

این نماینده ادوار مجلس در تشریح تفاوت بین «نظارت بر حسن اجرای قوانین» و «نظارت بر حسن اجرای امور» گفت: در نظارت بر حسن اجرای امور رفتار، مدیریت، تصمیم‌گیری و خروجی یک دستگاه مورد توجه قرار می‌گیرد و مدیران ارشد ارزیابی می‌شوند ولی اگر ما نظارت خود را به نظارت بر حسن اجرای قوانین تنزل دهیم به کار اصلی خود که ارزیابی مدیران ارشد است، نمی‌رسیم. شروع اغماض ناظر نسبت به مجری از همین‌جاها شروع می‌شود. نظارتی که برای مجلس تعریف می‌شود به برداشت من یک نظارت اهم و کلان و کارساز است در این بخش نمره ۱۰ یا ۱۰.۵ به مجلس می‌دهم. این از نقاط ضعف مجلس است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید در تابلوی مجلس دهم یک رفتار قانونی و اخلاقی را بتوان به ثبت رساند و آن سوال از رئیس‌جمهور در این دوره بود. رفتاری که از ناحیه اداره‌کننده جلسه، سوال‌کنندگان و رئیس‌جمهور صورت گرفت این بود که به نوعی رفتار شد که در مقام مقایسه با سوال از رئیس‌جمهور قبل رضایتمندی را به دنبال داشت تا جایی که مقام معظم رهبری هم با صراحت اعلام رضایتمندی کردند. اما مجلس در طول این سه سال قطعا در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه‌های اقتصادی که مشکلاتی داریم باید نظارتش را بیشتر اعمال می‌کرد.

کوهکن در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید ارزیابی مردم نسبت به عملکرد مجلس دهم چگونه بوده است و برداشت مردم از مجلس دهم چه تاثیری در میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات پیش رو دارد؟، گفت: ما در ارزیابی کار نمایندگان در فرهنگ عمومی مردم در رابطه با تشخیص حسن از احسن یا اصلح از صالح، دچار مشکلات جدی هستیم. این مشکل در فرهنگ عمومی نهادینه شده و به راحتی هم برطرف نمی‌شود. جلساتی که مردم با کاندیداها می‌گذارند عموما در رابطه با مطالبات منطقه‌ای و مربوط به کارهای خدماتی و عمرانی است که در حوزه کارهای اجرایی است.

این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از عدم موضع‌گیری‌ مردم نسبت به تخریب‌گری‌ کاندیداها نسبت به یکدیگر گفت: کارهایی غیر اخلاقی صورت می‌گیرد. ساختن پلکان از طریق تخریب دیگران برای مطرح کردن خود رواج دارد و قطعا همکاران ما هم می‌شوند و این نیز از اشکالات در فرهنگ عمومی است و اگر فرهنگ عمومی در این زمینه بخواهد آسیب‌شناسی شود باید به سمت و سویی برود که در مقابل آن گارد داشته باشد یعنی اگر من در جلسه‌ای ورود کردم و دیگران را تخریب کردم یک نفر موضع بگیرد.

این عضو فراکسیون توسعه روستایی عنوان کرد: بهترین افرادی که می‌توانند عملکرد نمایندگان را ارزیابی کنند خود موکلان هستند چون بین ارتباط نمایندگان با مردم در مقایسه با ارتباط مردم با دستگاه قضایی و اجرایی تفاوت وجود دارد. یک قاضی یا مدیر اجرایی وکالتی از طرف مردم ندارد و موکلی ندارد. در فرهنگ عمومی باید نسبت به وظایف وکیل به موکل و همچنین انتظارات موکل از وکیل بازنگری صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بخشی از مجلس جلو پنجره است و آن جلسات علنی است و بخش قابل توجهی از مجلس مربوط به کمیسیون‌ها و تحقیق و تفحص‌ها و سفرها و ماموریت‌ها است که مردم از آن اطلاعی ندارند. اینکه مردم از رفتار و گفتار و توانمندی‌‌های نماینده در کمیسیون‌ها که خمیرمایه یک طرح و لایحه در آنجا بررسی می‌شود و محدودیت‌های صحن علنی هم وجود ندارد مطلع نمی‌شوند باعث می‌شود مردم توان نماینده را تنها در صحن علنی ببینند درنتیجه نمایندگان ثبت نام می‌کنند از وقت‌شان استفاده کرده و صحبت می‌کنند تا مردم بگویند او هم حرفی زده است.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که هجمه‌های موجود علیه آیت‌الله آملی لاریجانی چه تاثیری بر ظرفیت‌‌ علی لاریجانی در مجلس خواهد داشت؟، گفت: به نظر من این یک امتحان برای ایشان است. مثل زمانی که شما کار می‌کنید و همه تشویق می‌کنند. حال اگر شما کار کنید و ایراد بگیرند و سپس شما عصبانی نشوید و خونسرد باشید و خللی در ادامه خدمت‌گذاری‌‌تان به وجود نیاید ظرفیت خود را به رخ دیگران می‌کشید.

وی اظهار داشت: دوستان ما گاهی اوقات در مورد شخصیت (حقوقی) رئیس مجلس دچار اشتباه می‌شوند اینجا صرفا در مورد شخص آقای لاریجانی نمی‌خواهم صحبت کنم. هرکسی که رئیس مجلس باشد با آیین‌نامه داخلی می‌خواهد مجلس را با فراکسیون‌ها و دیدگاه‌های مختلف اداره کند. رئیس مجلس رئیس یک فراکسیون نیست، بنده حتی معتقدم که رئیس مجلس هیچگاه نباید رئیس یک فراکسیون باشد چون در نحوه اداره مجلس با نحوه گفتار و رفتار فراکسیونی که زیر مجموعه از آن انتظار دارند حتما تعارض به وجود می‌آید.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس خاطرنشان کرد: من در دوره هشتم هم که در هیات رئیسه بودم به بعضی دوستان می‌گفتم شک نکنید اگر آقای حدادعادل به جای آقای لاریجانی بود حتما بخش عمده‌ای از رفتاری را داشت که آقای لاریجانی دارند و برعکس. به هر جهت رئیس مجلس به حکم عقل و منطق باید به نوعی رفتار کند که اگر فراکسیونی در مجلس او را از جریان خودش نمی‌داند احساس نکند که او در اداره امور نگاه سیاسی و جناحی خود را مداخله می‌دهد. باید ما رفتار و گفتار رئیس مجلس را در این چهارچوب و در جایگاه شخصیت حقوقی خودش تحلیل کنیم.

وی افزود: فرهنگ گفت‌و‌گو در حوزه بین علما به خصوص آن بخش از علمایی که سینه به حصیر مالیده‌اند و به جایی رسیده‌اند که آب قلیل نیستند و آب کر و جاری هستند اینطور نیست که به اتکای اعتقادشان با هم بحث‌های جدی نکنند و کینه‌ای از هم داشته باشند. ما نباید دچار اشتباه شویم. آیت‌الله یزدی از وزنه‌های سنگین علمی و حوزوی و شجاع است و مرد و مردانه در صحنه‌های دفاع کردن ایستاده است و آقای آیت‌الله لاریجانی هم یک فقیه جوان خوش‌فکر و شجاع است که از یاد نبریم در دوران ریاست ایشان خیلی برخوردها با دانه درشت‌هایی شد که خیلی جوسازی‌ها هم کردند.

این نماینده اصولگرای مردم لنجان با بیان اینکه این بحث‌ها بین آقایان بحث‌های حوزوی است، عنوان کرد: بحث‌ها گفته می‌شود و بعد هم وقتی کنار هم بنشینند خواهیم دید که برادر هستند. آقای علی لاریجانی فرزند حوزه است و مرحوم پدر ایشان از بزرگان و در عدد مراجع نجف و قم بودند و ایشان هم با این فرهنگ آشنا است. کسی که با این فرهنگ آشناست می‌داند وقتی یک فقیه از قم صحبتی می‌کند و اخوی ایشان جوابی می‌دهد این به ستیزه‌جویی و دشمنی منجر نخواهد شد.

کوهکن ادامه داد: بخش دیگر بحثی است که وقتی می‌بینید در سطح کشور در فضای مجازی یک سری حرکاتی علیه خانواده آقای لاریجانی به وجود می‌آید قطعا برای خواننده سوال پیش می‌آید، کسانی که به نوعی می‌گویند شهردار قم را ایشان آورده و یکدفعه می‌بینید هجمه‌ای برده می‌شود و این حرکات حساب شده است. نمی‌خواهم به ماهیت بحث‌ها ورود کنم ضمن اینکه بعضی بحث‌ها را مطرح کردند که آدم وقتی می‌خواند می‌بیند به یک جک شبیه‌تر است تا یک واقعیت.

وی بیان داشت: مثلا مطلبی مطرح و در فضای مجازی پخش می‌شود مبنی برا اینکه یک خانه‌ در شرق تهران با ۲۰۰ میلیارد دلار یا اعداد و ارقام در این حد را نسبت می‌دهند. کسانی که وارد هستند می‌دانند که این خنده‌دار است که در یک خانه چندین نفر هم محافظ بگذارند و مطرح کنند زمان ریاست آقای لاریجانی ۲۰۰ میلیارد دلار از آن سوی مرز آمده است. این‌ها حرف‌های بیهوده‌ای است که هر انسانی که کمترین اطلاعاتی دارد به این‌ها می‌خندد.

کوهکن گفت: آن بحث‌هایی که بین آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی پیش می‌آید را بحث‌های حوزوی می‌دانیم، این بحث‌ها را می‌کنند و بعد هم کنار هم می‌نشینند چون اهل کینه نیستند و تقوای آن‌ها اقتضای این را دارد و با دعواهای ما فرق دارد. خود آقای لاریجانی هم از خانواده حوزه است. در این بخش هم با شناختی که من دارم به دل نمی‌گیرند و تاثیری هم نخواهد گذاشت. اما آن بخشی که یک حرکت جریانی شروع می‌شود طبیعی است که قابل بررسی است و یقینا هم هم دستگاه قضا و وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه قطعا ورود پیدا می‌کنند تا مشخص کنند که این حرکات چیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو