هشدارهای سایبری ایام محرم را جدی بگیرید

منبع: برترین ها

124

1398/6/10

00:50


سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان گفت: مجرمان سایبری با سوءاستفاده از مناسبت‌های مختلف و به خصوص مناسبت‌های مذهبی به دنبال اعمال مجرمانه هستند.

خبرگزاری مهر: سرهنگ مرتضی بزی،سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان اظهار داشت: متأسفانه برخی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از مناسبت‌های مختلف و به خصوص مناسبت‌های مذهبی به دنبال برانگیختن احساسات هموطنان و در نهایت سوءاستفاده از آنان هستند.

وی افزود: از آنجایی که در ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، میلیون‌ها انسان با اختلاف نژاد و مذهب در هر کوی و برزن به عزاداری آن حضرت بپاخاسته و بیرق حسینی را به بپا می‌کنند، لذا این فرصت در اختیار مجرمان سایبری قرار دارد تا با سوءاستفاده از احساسات پاک هموطنان عزیز، اعمال مجرمانه خود را عملی کنند.

سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در این ایام شاهد افزایش سایت‌های فعال در حوزه ارائه ادعیه، نواهای محرم، اپلیکیشن‌های مذهبی و … باشیم، از این‌رو هموطنان عزیز باید مراقب منابع غیر معتبر باشند.

وی گفت: یکی از اقدامات مجرمانه این افراد ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی برای دانلود است که گاهاً برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده و به محض دانلود، به سیستم قربانی نفوذ کرده و به دنبال سرقت اطلاعات است. بنابراین هموطنان عزیز باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام دانلود و نصب این گونه نرم افزارها از دادن مجوز دسترسی‌های مشکوک خودداری کنند.

سرهنگ بزی بیان کرد: برخی از نرم افزارها در هنگام نصب از کاربر درخواست می‌کنند تا برخی از مجوزها (از قبیل دسترسی به دفترچه تلفن، پیامک‌ها، تماس‌های تلفنی و…) را به نرم افزار بدهد که با کمی دقت می‌توان متوجه شد که این مجوزها هیچ ارتباطی به نوع فعالیت نرم افزار ندارند. لذا باید از نصب این گونه نرم افزارها خودداری کرد.

وی بهترین راه برای دریافت ادعیه و فایل‌های مذهبی را دانلود و یا خرید از سایت‌های شناخته شده و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر دانست و گفت: فایل‌هایی که توسط اینگونه سایت‌ها ارائه می‌شود، فاقد هرگونه محتوای مجرمانه بوده و کاربران با خیالی آسوده می‌توانند از آنها برای ایام عزاداری بهره ببرند.

سرپرست پلیس فتا سیستان و بلوچستان نقش شبکه‌های اجتماعی را در این ایام بسیار مهم دانست و گفت: همچنین در این ایام راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌هایی با عناوین مختلف که اقدام به فعالیت‌های مناسبتی در ایام محرم می‌کنند، افزایش خواهد داشت و گاهی اوقات این کانال‌ها و گروه‌ها به دنبال ترویج شبهات در دین بوده و یا با ادعای جمع‌آوری نذورات برای نیازمندان به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

وی تاکید کرد: کاربران عزیز در هنگام پرداخت نذورات و کمک‌های مورد نظر خود و یا خرید تجهیزات و البسه ویژه ماه محرم، مراقب سایت‌های جعلی فیشینگ باشند زیرا مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند. از همین رو دقت در آدرس سایت بسیار مهم است و باید دقت داشته باشیم که تمامی سایت‌های معتبر و مهم در فرم ورود اطلاعات خود از پروتکل (https) استفاده می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو