علت دیر راه رفتن کودکان چیست؟

منبع: نی نی بان

119

1398/6/10

02:12


سال های ابتدایی زندگی نوزاد مخصوصا دو سال اول، زمان تجربه تمام فعالیت های مهم مانند راه رفتن، غذاخوردن و خوابیدن است و از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مواردی که معمولا خوشحالی کودکان را نیز در پی دارد و دنیای آن ها را تا حد زیادی تغییر می دهد، قدم های اولیه را برداشتن و روی پاها ایستادن است. دانستن برخی نکات ساده و ابتدایی در مورد راه رفتن کودکان علاوه بر کاهش استرس، باعث می شود از این دوران لذت ببری. با ما همراه باش تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم:
۱. معمولا قدم های اولیه بین ۹ ماهگی تا ۱۵ ماهگی اتفاق می افتد.
۲. در اکثر کودکان الگویی وجود دارد که از آن پیروی می کنند. در ۶ ماهگی یاد می گیرد از ماهیچه ها استفاده کند. در ۱۰ ماهگی به صورت چهار دست و پا راه می رود و می نشنید. در نهایت و تا ۱۵ ماهگی خود را به بالا می کشد و از وسایل برای بلند شدن کمک می گیرد. روند کار به این صورت است: نوزاد ۱۰ ماهه یاد گرفته که سینه خیز حرکت کند، پس کم کم پایه مبل ها و صندلی ها را می گیرد و می ایستد. از حدود ده ماهگی او یاد می گیرد روی دست ها و زانوهایش چهار دست و پا برود و هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و تمرین کند، سرعت حرکت او بیشتر خواهد شد. او می تواند با کمک تکیه گاه و گرفتن دستانش به وسایل دیگر، از وضعیت نشسته به ایستاده تغییر حالت دهد. حتی ممکن است زمانی که جایی را گرفته بتواند چند قدمی راه برود. این قدم های اولیه راه رفتن کودکان است که خوب است در این هنگام، کوچولو را به تمرین و فعالیت بیشتر ترغیب کنی و با نگرانی زا بابت زمین خوردن یا افتادن، ترس را به او منتقل نکنی.
۳. در این زمان کودکان فعالیت بیشتری دارند و بهتر است وسایل شکستنی یا نوک تیز را از دسترس او دور نگه داری. نمی توانی او را از تحرک باز داری اما باید مراقب او باشی. به جای این که مدام امر و نهی کنی که به سراغ آن وسیله نرود یا به فلان چیز دست نزند، خانه را خلوت کن و محل حرکت او را باز بگذار.
۴. پدر و مادر می توانند با تشویق کودک و وقت گذاشتن برای او، باعث شوند او سریع تر این مرحله اولیه را طی کند. راه رفتن کودکان مرحله مهمی از رشد آن هاست و به کمک و حمایت تو نیاز دارد. خوب است دست های کودک کوچولو را بگیری و او را با خودت راه ببری. تاتی تاتی کردن، خریدن کفش های صدا دار و خرید جایزه های صدا دار اما متحرک که او را به فعالیت بیشتر ترغیب کند، به بهتر طی شدن این مرحله کمک می کند.
۵. راه رفتن زودتر یا دیرتر از موعد مقرر درصورتی که کودک سالم باشد، نگران کننده نبوده و در کودکان متفاوت است. در واقع می تواند شخصیت کلی آنها را نیز نشان دهد. برای مثال کودکانی که سریعتر راه می روند ریسک پذیرتر بوده و کودکانی که دیرتر راه می روند محتاط و متفکرتر هستند. نگرانی در مورد وضعیت سلامتی کودکت را کنار بگذار و به توصیه های پزشک توجه کن. او بهتر از تو در مورد برنامه های زندگی و سلامت این کوچولو می داند!
۶. اگر می بینی کودک چهار دست و پا رفتن را ترجیح می دهد. نگران نشو. زیرا او برای برآورده کردن نیازهای خود سریع ترین راه را انتخاب می نماید و راه رفتن در ابتدای امر ممکن است برای او سخت باشد. لازمه گذر از این دوران صبوری و آرامش است! روی این خصلت خودت کار کن!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو