زیباکلام: نذر می‌کنم ترامپ و روحانی دیدار کنند!

منبع: برترین ها

96

1398/6/10

11:49


نامه نیوز نوشت با صادق زیباکلام در باره انجام دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در نیویورک گقت و گوی کوتاهی انجام داده است.

نامه نیوز نوشت با صادق زیباکلام در باره انجام دیدار احتمالی روحانی و ترامپ در نیویورک گقت و گوی کوتاهی انجام داده است.

*روحانی و ترامپ در نیویورک دیدار می کنند؟

بستگی دارد این سئوال از چه کسی پرسیده شود. صادق زیباکلام با توجه به هزینه های آمریکاستیزی در 40 سال گذشته آرزو می کند این مسئله تمام شود بنابراین دعا و نذر می کند که آنها با هم ملاقات کنند.

*چقدر احتمال می دهید این دیدار انجام شود؟

امکان دارد با واسطه رئیس جمهور فرانسه و سایر رهبران اروپا یک ملاقات دسته جمعی انجام شود.

*قبول دارید چه شما که خیلی به انجام این دیدار راغب هستید و چه آنهایی که از موضع مخالف حرف می زنند و 100 درصد احتمال این دیدار را رد می کنند، محتاطانه این روزها سخن می گویند؟

بله، هر دو گروه محتاط شدند. وقتی ظریف از فرانسه برگشت حامل پیام مکرون بود، او ساعاتی بعد دوباره به پاریس رفت. در آن ساعات همه به طور مشخص مکرون، ظریف و روحانی می دانستند چه دارد می گذرد. اگر موضع ما قطعی و 100 درصد این بود که اصلا و به هیچ عنوان نباید دیداری بین روحانی و ترامپ انجام شود، کافی بود تلفنی ظریف به مکرون بگوید «فعلا مسئولان نظام جمهوری اسلامی چنین دیداری را صلاح نمی بینند» خیلی راحت موضوع منتفی می شد. اینکه ظریف دوباره به پاریس رفت آن هم زمانی که ترامپ در فرانسه بود؛ نشان داد که درباره احتمال این دیدار در تهران صحبت شده است.

حالا موضع طرف آمریکایی را بازخوانی کنیم، وقتی ترامپ به پاریس رفت با موضوع وساطت فرانسه خیلی سرد برخورد کرد اما پس از یک روز کاملا لحن او عوض شد.

وقتی قطعات پازل را کنار هم می گذاریم مشخص می شود که وقتی ظریف بعد از صحبت با مسئولان نظام دوباره به فرانسه رفت به طور قطعی احتمال دیدار ترامپ و روحانی را رد نکرد بلکه کورسوی نوری را در انتهای تونل باز می گذارد.

*چرا مخالفان دیدار روحانی و ترامپ محتاط شدند؟

چون مخالفان دیدار روحانی و ترامپ در سوئیس زندگی نمی کنند، آنها می بینند سال به نیمه نرسیده دولت در مخارجش 150هزار میلیارد تومان کسر دارد و روحانی نمی تواند نردبان بگذارد برود خانه های مردم دزدی کند تا این کسری پر شود. تورم در آستانه 50 درصد است دولت برای جبران این کسری 150 هزار میلیارد تومانی چقدر باید اسکناس چاپ کند، آنها متوجه شدند کشور در فروش نفت با مشکلات جدی روبروست. دولت امیدوار بود که وقتی تحریم ها شروع می شود حداقل 300 هزار بشکه نفت بفروشد اما الان شاهد هستیم نفتکش «آدریان دریا» با 2 میلیون بشکه نفت در آب های آزاد می چرخد و هیچ کشوری حاضر به خرید نفت آن نیست.

*یادمان نرفته سال گذشته در موضوع FATF و خروج آمریکا از برجام مخالفان دولت چه طومارهایی نوشتند و چه طور برجام را در مجلس آتش زدند؛ یعنی شما می فرمایید امثال پایداری‌ها شعارزدگی را کنار گذاشتند و واقعگرا شده‌اند که خیلی نرم با احتمال دیدار ترامپ و روحانی برخورد کردند؟

خیر شعارزدگی را کنار نگذاشتند، اگر جبهه پایداری شعارزدگی را کنار بگذارد دیگر اسمش جبهه پایداری نمی شود. اسمش جبهه وطن پرستان واقعگرا و واقع بین می شود. اما اینکه جبهه پایداری درباره دیدار احتمالی ترامپ و روحانی موضعگیری سفت و سخت نکرد، چند علت دارد از جمله اوضاع دشوار اقتصادی، کسری بودجه، تورم و مشکلات فروش نفت.

این وضعیت جبهه پایداری را به این نتیجه رسانده که اگر حتی قدرت دست آنها باشد و جای حسن روحانی، حسن عباسی یا سعید جلیلی رئیس جمهور شود هیچ تغییری در مدیریت اوضاع کشور رخ نمی دهد بنابراین امثال جبهه پایداری با دیدن این واقعیت ها، موضع نرمتری نسبت به این مسئله می گیرند.

*برخی می گویند ایران و آمریکا 40 سال با هم در تنش و دعوا بودند نمی شود که ظرف یک ماه این دعواها کنار رود و روحانی و ترامپ با هم در نیویورک دست بدهند، نظر شما چیست؟

انجام دیدار روحانی و ترامپ برای خود من هم ثقیل است و زیاد امیدوار نیستم اما سطح امیدواری ام نسبت به شهریور سال 97 بیشتر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو