پارگی مینیسک زانو در کمین مبتلایان به اضافه وزن و چاقی

96

1398/6/10

14:17


یک دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی احتمال ابتلا به پارگی مینیسک زانو را در افراد دچار اضافه وزن و چاقی بیشتر دانست.

پارگی مینیسک زانو در کمین مبتلایان به اضافه وزن و چاقی

به گزارش بهداشت نیوز: فرناز المعی‌نژاد دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی  درباره مشکلات ناشی از  مینیسک‌ها اظهار کرد: مینیسک‌ها، بالشتک‌هایی از جنس غضروف و به شکل نیم دایره (c شکل) هستند که بین ۲ استخوان ران و ساق قرار گرفته‌اند، هر مفصل زانو ۲ مینیسک، یکی در سمت داخل زانو (مینیسک داخلی) و دیگری در سمت خارج زانو (مینیسک خارجی) دارد.

او بیان کرد: مینیسک‌ها در جذب شوک و فشار وارده شده بر استخوان ساق پا نقش دارند، آنها حرکت بین ۲ استخوان ران و ساق پا را هم یکنواخت و ثباتی بیشتر را در مفصل زانو فراهم می‌کنند.

این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی افزود: پارگی منیسک اغلب آسیبی ورزشی است، برای بروز این عارضه باید یک نیروی چرخشی قوی از بالا به زانو وارد شود در حالی که کف پا هنوز روی زمین است و وزن را تحمل می‌کند، البته اگر زانو تحت آسیب‌های کوچک تکراری هم قرار بگیرد، مینیسک پاره می‌شود که این حالت در میانسالان رخ می‌دهد و مینیسک و غضروف مفصلی در طولانی‌مدت به پارگی‌های تخریبی و فرسایشی دچار می‌شوند، همان روندی که در تخریب غضروف مفصلی بر اثر آرتروز شاهد آن هستیم، ابتلا به اضافه وزن و چاقی هم فرد را مستعد دچار شدن به پارگی مینیسک زانو می‌کند.

المعی‌نژاد تاکید کرد: بخش محیطی مینیسک‌ها دارای عروق خونی کم است، اما نواحی مرکزی مینیسک خون‌رسانی مستقیم ندارد، بنابراین پارگی‌هایی که در بخش محیطی مینیسک اتفاق می‌افتند با گذشت زمان ترمیم می‌شوند، اما پارگی‌های بزرگتر که بخش میانی و مرکزی منیسک را در برمی‌گیرند، خود به خود ترمیم نمی‌شوند.

تشخیص پارگی مینیسک زانو

او تصریح کرد: در اغلب موارد مکانیسم آسیب وارده شده به مفصل و علائمی که شما بیان می‌کنید به پزشک و فیزیوتراپیست کمک می‌کند تا پارگی مینیسک زانو را تشخیص دهند، در این عارضه، مفصل به درد و التهاب دچار می‌شود و این درد به‌ویژه هنگامی‌که شما ایستاده‌اید و بدنتان روی پا‌ها می‌چرخد، بیشتر احساس می‌شود. (مانند فشاری که زمان پیاده شدن از ماشین به زانو وارد می‌شود.)

اقدامات ضروری هنگام مواجهه با پارگی منیسک زانو در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول

این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی محافظت از زانو در برابر آسیب‌های بیشتر و استراحت دادن به مفصل را در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخستِ بروز پارگی مینیسک زانو ضروری دانست و گفت: افراد دچار این آسیب هنگام راه رفتن باید از عصا استفاده کنند تا وزن زیادی بر زانوهایشان وارد نشود.

المعی‌نژاد اظهار کرد: مبتلایان به پارگی مینیسک زانو باید در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست یک کیسه یخ را داخل حوله‌ای نازک بپیچند و آن را هر ۲ ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه روی موضع قرار دهند، از گذاشتن کیسه یخ روی زانو در زمان خواب و قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست خودداری کنید.

او بیان کرد: افراد دچار پارگی مینیسک زانو باید در ۷۲ ساعت نخست با یک باند کشی زانو را ببندند، البته باید در زمان خواب بانداژ را باز کنند. بانداژ کردن طولانی‌تر از زمان ذکر شده حرکات زانو را محدود و مفصل را به خشکی دچار می‌کند، مبتلایان به این عارضه همچنین باید بالشی را زیر مچ پایشان بگذارند تا پا بالاتر از قلب قرار گیرد.

این دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی افزود: افراد باید در ۷۲ ساعت نخست پس از آسیب از گرم کردن و ماساژ دادن زانو امتناع کنند، درمان پس از ۷۲ ساعت اول، به شدت آسیب و علائم بیمار بستگی دارد، هرگونه استفاده طولانی از باند کشی، زانوبند طبی و عصا و حرکت نکردن زانو پس از این مدت (۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست) باید زیر نظر متخصص ارتوپد انجام شود، پارگی‌های ظریف‌تر و کوچک‌تر به مرور زمان در طول ۶ هفته ترمیم می‌شوند.

المعی‌نژاد یادآوری کرد: مبتلایان به پارگی مینیسک زانو باید با مراجعه به فیزیوتراپیست، با نحوه تقویت ساختار‌های حمایت کننده مفصل مانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ آشنا شوند همچنین اگر با التهاب و درد در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه مواجه بودیم فیزیوتراپی برای کاهش درد و التهاب، تقویت عضلات، بازگرداندن حس عمقی و تعادل مفصل پیشنهاد می‌شود، تمرین‌های تقویتی و کششی عضله همسترینگ و چهار سر ران باید روزانه ۲ بار، هر بار به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه انجام شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو