تعداد گردشگران خارجی ۴۰درصد رشد کرد

منبع: برترین ها

55

1398/6/10

14:24


وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری از افزایش ۴۰ درصدی میزان گردشگران خارجی در ۴ ماهه سال ۹۸ خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری از افزایش ۴۰ درصدی میزان گردشگران خارجی در ۴ ماهه سال ۹۸ خبر داد.

علی اصغر مونسان در حاشیه جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که با طرح‌شان موجب ارتقای سازمان میراث فرهنگی و تبدیل آن به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شدند. امروز هم من خدمت نمایندگان بودم و تلاش کردم کارنامه‌ای از اقدامات دو سال گذشته سازمان را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ارائه کنم و برنامه‌های آتی را نیز تشریح کنم.

وی با بیان اینکه با توجه به روند دو سال گذشته سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های این سازمان به سرعت تداوم می‌یابد و ساختار جدید در آن جاری خواهد شد، گفت: ماموریت‌های جدید نیز بر همین اساس تدوین خواهد شد و ان‌شاءالله اگر نمایندگان به من اعتماد کنند با توان بیشتر و با ساختار ارتقاء یافته اقدامات حوزه‌های مختلف را تداوم خواهیم داد.

مونسان با بیان این که روند گردشگری کشور رو به جلو است، ادامه داد: تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۶ ، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۷ ، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده و در ۴ ماهه امسال نیز ۴۰ درصد رشد کرده است. علاوه بر این سهم گردشگری در جی دی پی(GDP)، ۱۱/۸ میلیارد بوده در حالی که پیش از این رقم ۷ میلیارد بوده است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به تنوع محصولات گردشگری و افزوده شدن طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی به آن خاطرنشان کرد:‌ پیش از این ما گردشگری فرهنگی و تاریخی را داشتیم و تا حدی هم توریسم سلامت وجود داشت و تا الان هم توریسم سلامت گسترش یافته است. همچنین سند توسعه گردشگری در کمیسیون‌های دولتی در حال تدوین است که ان‌شاءالله چکش کاری و تصویب می‌شود. ما همچنین برنامه‌های ملی را جلو می‌بریم و بوم گردی‌ها را گسترش دادیم که همین امر موجب توزیع عادلانه‌تر گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

وی اضافه کرد:‌ در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت داریم قبلا به صورت نقطه ای یک بنا را تاریخی می‌کردیم اما سال گذشته صدکیلومتر مسیر که ۸ بنا را در خود جای داده بود ثبت کردیم و این ثبت زنجیره‌ای را ادامه خواهیم داد. در حال حاضر پرونده راه آهن شمال به جنوب ارسال شده و بعد از آن کاروانسراها را در دستور کار داریم و تعداد شهرهای بیشتری در ثبت جهانی قرار می گیرد.

مونسان با اشاره به حجم ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری خاطرنشان کرد:‌ ما به دلیل کاهش بودجه افزایش مشارکت مردمی را داشته‌ایم و حداکثر واگذاری‌ها از جمله حق بهره برداری از بناهای تایخی وگذار شده که بر همین اساس مرمت و احیاء انجام شده و کسب و کار ایجاد شده است. میزان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نشان می‌دهد این حوزه اقتصادی و امید بخش بوده به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی انجام شده است و وامهای خوبی نیز پرداخت شده است.

مونسان با اشاره به تدوام و ارتقای طرح تجاری سازی صنایع دستی و کاربردی کردن آن را جلو می‌بریم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که مصوبه مجلس جذب نیرو را در این وزارت خانه جدید التاسیس ممنوع کرده، گفت: در دو سال دولت دوازدهم ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که ۲۸ پروژه هتل های ۴ ستاره و ۵ ستاره بوده است همچنین به بوم گردی‌ها توجه ویژه داشته و از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم ما بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم. لذا با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم. به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم.

وی در پایان با اشاره به این که زیارت به عنوان یک مزیت گردشگری در کشور به حساب می‌آید، گفت: بازار منطقه‌ای ما از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو