9 نوع ماساژ + 31 مزایای استفاده از ماساژ

منبع: اوما

273

1398/6/10

17:47


9 نوع ماساژ + 31 مزایای استفاده از ماساژ

ماساژ چیست؟

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که بر قسمت های مختلف بدن یا روش های ترمیم تمرکز می کند. ماساژ تمرین مالش بدن با استفاده از دست ها می باشد. در طول ماساژ، ماساژور بر عضلات و مفاصل بدن فشار وارد می کند تا درد و تنش کاهش یابد. ماساژور فردی است که برای انجام ماساژ آموزش دیده است.

1- ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی ماساژ کل بدن است که برای افراد زیر مناسب است:

  • افرادی که تازه با ماساژ آشنا شده اند.
  • افرادی که تنش های زیادی دارند.
  • افرادی که نسبت به لمس حساس هستند.

این ماساژ به آزادسازی گره های عضلانی کمک می کند و برای افرادی که می خواهند در طول ماساژ احساس آرامش کامل داشته باشند مناسب است. در این ماساژ باید لباس های خود را در بیاورید (البته می توانید لباس زیر داشته باشید). یک ملافه روی بدن شما کشیده می شود و روی تخت ماساژ دراز می کشید. ماساژور ملافه را از روی قسمت هایی که می خواهد ماساژ بدهد کنار می زند. ماساژور در این ماساژ از ترکیب موارد زیر استفاده می کند:

  • مالش
  • ضربه های پشت سرهم و طولانی در جهت قلب
  • حرکات چرخشی عمیق
  • ضربه و لرزاندن
  • تکنیک های حرکتی مفصلی منفعل

معمولاً ماساژ سوئدی 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

خلاصه: ماساژ سوئدی برای کاهش و مدیریت دردهای کم استفاده می شود. این نوع ماساژ برای افرادی که به تازگی با ماساژ آشنا شده اند مناسب است.

2- ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ بهترین ماساژ برای افرادی است که درد یا تنش در مفاصل دارند یا می خواهند آرام شوند. این نوع ماساژ درمانی مشابه ماساژ سوئدی است با این تفاوت که در این ماساژ از سنگ های گرم در کنار ماساژ با دست استفاده می شود. این ماساژ باعث کاهش تنش در عضلات می شود، جریان خون را افزایش می دهد و استفاده از سنگ های گرم درد را کاهش می دهد. ماساژ سنگ داغ منجر به موارد زیر می شود:

  • کاهش تنش در عضلات
  • افزایش جریان خون
  • کاهش درد
  • افزایش آرامش 
  • کاهش استرس

در طول این ماساژ، سنگ های داغ در نقاط مختلف بدن قرار داده میشوند. ماساژور ممکن است از روش ماساژ سوئدی همراه با فشارهای آرام و قرار دادن سنگ بر روی قسمت های مختلف بدن استفاده کند. گاهی اوقات از سنگ های سرد نیز استفاده می شود. در طول ماساژ سنگ های داغ نباید لباس بپوشید مگر اینکه با لباس زیر احساس راحتی بیشتری کنید. ملافه ای طی ماساژ بر روی شما انداخته می شود.

معمولاً این ماساژ 90 دقیقه طول می کشد.

خلاصه: ماساژ سنگ داغ باعث کاهش تنش عضلات می شود و نسبت به ماساژ سوئدی بیشتر درد را کاهش می دهد زیرا گرما نیز به این ماساژ افزوده می شود. این ماساژ معمولا از ماساژ سوئدی گران تر است.

3- ماساژ نقطه ای

ماساژ نقطه ای بهترین ماساژ برای افرادی است که مصدوم هستند، درد مزمن دارند یا بیماری های خاص دارند.  گاهی اوقات مناطق سفت شده در بافتهای عضلانی، به عنوان نقاط تحریک شده شناخته می شوند، و می توانند درد را در قسمت های دیگر بدن ایجاد کنند.با تمرکز بر رها سازی این نقاط، این نوع ماساژ می تواند درد را کاهش دهد. 

ماساژ نقطه ای با استفاده از ضربات گسترده ملایم و آرام همراه با فشار قوی تر و عمیق تر انجام می شود. این ماساژ برای ماساژ کل بدن استفاده می شود و ماساژور بر نقاط خاصی از بدن که نیاز به کاهش درد دارد تمرکز می کند. می توانید در طول این ماساژ لباس نازک بپوشید یا لباس زیر داشته باشید. 

این نوع ماساژ 60-90 دقیقه طول می کشد.

4- ماساژ قبل از زایمان

ماساژ قبل از زایمان راهی مطمئن برای ماساژ زنان در دوران بارداری می باشد. این ماساژ به کاهش درد در دوران بارداری، کاهش استرس و سهولت در کشش عضلات کمک می کند. می توانید از این ماساژ در هر زمانی در دوران بارداری استفاده کنید. البته در امریکا به دلیل خطر سقط جنین در سه ماهه اول، ماساژ توصیه نمی شود.

ماساژ قبل از زایمان از فشار خفیفی مانند ماساژ سوئدی استفاده می کند. ماساژور روی مناطقی مانند کمر، باسن و پاها تمرکز می کند. بسته به سطح راحتی خود می توانید کامل لباس به تن داشته باشید یا برهنه باشید. در حین ماساژ، باید به پهلو دراز بکشید یا باید روی تخت های مخصوص دراز بکشید. اگر در پاها احساس درد داشتید، قبل از ماساژ به پزشک مراجعه کنید.

این ماساژ معمولا 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

خلاصه: ماساژ قبل از زایمان گزینه خوبی برای خانم های باردار است.  این نوع ماساژ متمرکز بر فشار ملایم است و برای آرامش و کاهش تنش خفیف مناسب است.

5- ماساژ جفتی

انواع ماساژ

ماساژ جفتی ماساژی است که شما با همسر، دوست یا اعضای خانواده خود انجام می دهید. این ماساژ تمام مزایای یک ماساژ متداول را به همراه دارد و گاهی اوقات امکان دسترسی به حمام های داغ، سونا و سایر امکانات را می دهد. سایر روش های درمانی مانند اسکراب بدن، پدیکور و فیشال نیز بعضاً به عنوان بخشی از این پکیج درمانی ارائه می شود.

معمولاً می توانید نوع ماساژی را که می خواهید دریافت کنید انتخاب کنید. همچنین شما و همسرتان می توانید پکیج های مختلفی انتخاب کنید. شما و همسرتان کنار هم دراز می کشید، و هر یک ماساژور مخصوصی دارید که روی بدن شما کار می کند. در صورت تمایل می توانید در طول ماساژ صحبت کنید.

خلاصه: ماساژ جفتی ماساژی است که شما با همسر، دوست یا اعضای خانواده خود انجام می دهید.  معمولاً می توانید انواع مختلفی از ماساژها را انتخاب کنید. ماساژ سوئدی و سنگ داغ معمولاً به عنوان یکی از گزینه ها در طول ماساژ جفتی ارائه می شود.

6-  ماساژ با صندلی ماساژ :

صندلی ماساژ برای افرادی که یک ماساژ سریع روی گردن، شانه ها و پشت خود می خواهند، مناسب است. همچنین در صورتی که تا به حال ماساژ را تجربه نکرده اید می توانید از صندلی ماساژ برای آشنایی با ماساژ استفاده کنید. صندلی ماساژ به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می کند. این نوع ماساژ از فشارهای ملایم تا متوسط استفاده می کند. 

در طول این ماساژ، شما به طور کامل لباس می پوشید و روی صندلی مخصوص ماساژ می نشینید.  همچنین باید به صورتی روی صندلی بنشینید که قفسه سینه شما محکم به صندلی فشار وارد کند . به طوری که ماساژور به کمر شما دسترسی داشته باشد.

این ماساژ معمولا 10 تا 30 دقیقه طول می کشد. 

خلاصه:  اگر زمان شما کوتاه باشد، ماساژ با صندلی گزینه بسیار خوبی برای شما است.  اگر تازه با ماساژ آشنا شده اید نیز این ماساژ گزینه خوبی برای شما است.

7- ماساژ رفلکسولوژی 

رفلکسولوژی برای افرادی که به دنبال استراحت یا رساندن سطح انرژی به حالت طبیعی هستند، بهترین ماساژ به حساب می آید. همچنین اگر با ماساژی که با لمس کل بدن انجام می شود راحت نیستید این ماساژ گزینه خوبی برای شما است. در رفلکسولوژی از فشار ملایم تا زیاد در نقاط فشاری مختلف در پا، دست و گوش استفاده می شود. می توانید در طول این ماساژ لباس راحت و گشاد بپوشید تا امکان دسترسی به پاهای شما فراهم شود.

ماساژ رفلکسولوژی از 30 تا 60 دقیقه به طول می انجامد.

خلاصه: رفلکسولوژی بر نقاط فشاری در پاها ، دست ها و گوش ها تمرکز دارد.  اگر با ماساژی که با لمس کل بدن انجام می شود راحت نیستید، این ماساژ گزینه خوبی برای شما است. همچنین می توانید در طول این ماساژ کامل لباس به تن داشته باشید.

8. ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو برای افرادی که می خواهند احساس آرامش کنند و استرس، درد و تنش را برطرف کنند بهترین گزینه است. این ماساژ ژاپنی است و منجر به:

  •  افزایش آرامش عاطفی و جسمی می شود
  •  به رفع استرس ، اضطراب و افسردگی می شود
  •  تسکین سردرد می شود
  •  کاهش تنش عضلانی می شود

ماساژ شیاتسو برای کل بدن استفاده می شود، اما ممکن است ماساژور بر روی مناطق خاصی از بدن شما تمرکز کند که نیاز به توجه بیشتری دارند. در طی ماساژ، ماساژور از دست ها، کف دست و انگشت شست برای ماساژ نقاط خاصی از بدن استفاده می کند. در طول این ماساژ از فشار پالس یا ریتمیک استفاده می شود و می توانید کامل لباس به تن داشته باشید.

ماساژ شیاتسو به طور معمول 60-90 دقیقه طول می کشد.

خلاصه: اگر به دنبال ماساژ آرامش بخش هستید ماساژ شیاتسو گزینه خوبی است. این ماساژ به آزادسازی تنش جزئی کمک می کند.  در طول این ماساژ می توانید کامل لباس به تن داشته باشید.

9. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی برای افرادی که ماساژ فعال تری می خواهند و به دنبال کاهش درد و استرس هستند، گزینه مناسب است. همچنین می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

  • انعطاف پذیری
  • جریان خون
  •  سطح انرژی

ماساژ تایلندی برای کل بدن استفاده می شود و از حرکات شبیه به کشش یوگا برای کل بدن استفاده می کند. ماساژور از کف دست و انگشتان برای اعمال فشار محکم به بدن استفاده می کند. همچنین در طول این ماساژ بدن در موقعیت های مختلف تحت کشش قرار می گیرد. در طول این ماساژ می توانید لباس راحت و گشاد بپوشید.

این ماساژ 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

خلاصه: ماساژ تایلندی نسبت به سایر اشکال ماساژ فعال تر است و ماساژور علاوه بر ماساژ، بدن شما را تحت کشش قرار می دهد. در طول این ماساژ می توانید لباس کامل به تن داشته باشید.

دلایل استفاده از ماساژ

ماساژ به عنوان روشی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش همراه با درمان های استاندارد به عنوان درمان بسیاری از بیماری ها در سراسر جهان توصیه می شود.  مطالعات بر روی ماساژ نشان می دهد ماساژ برای کاهش استرس، درد و تنش عضلات مفید می باشد. علاوه بر مزایای ماساژ برای درمان بیماری ها، بسیاری از ماساژ برای احساس راحتی، آرامش و ریلکس شدن استفاده می کنند. البته استفاده از ماساژ به معنی جایگزین کردن آن به جای روش های درمانی دارویی نمی باشد. حتما در خصوص ماساژ با پزشک خود صحبت کنید و روش درمانی استاندارد خود را کنار نگذارید.اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید خواص ماساژ مورد نیاز است، اما در برخی از مطالعات ماساژ به درمان مشکلات زیر کمک کرده است:

  1. نگرانی
  2. بیماری های گوارشی
  3. فیبرومیالژیا
  4. سردرد
  5. بی خوابی مرتبط با استرس
  6. سندرم درد میوفاشیال
  7. آسیب و تنش بافت های نرم
  8. آسیب های ورزشی
  9. درد مفاصل گیجگاهی
  10. کاهش استرس
  11. کاهش درد بعد از عمل
  12. مدیریت درد کمر
  13. افزایش عملکرد ورزش
  14. کاهش سردرد تنشی
  15. خواب بهتر
  16. کاهش علائم افسردگی
  17. بهبود سلامتی قلبی عروقی
  18. کاهش درد آرتروز
  19. کاهش استرس در بیماران سرطانی
  20. بهبود تعادل در سالخوردگان
  21. کاهش درد آرتریت روماتوئید
  22. درمان اثرات زوال عقل
  23. افزایش آرامش
  24. کاهش فشار خون
  25. کاهش علائم سندرم تونل کارپال
  26. کاهش درد مزمن گردن
  27. کاهش درد تعویض مفصل
  28. افزایش محدوده حرکات
  29. کاهش فرکانس میگرن
  30. بهبود کیفیت زندگی 
  31. کاهش بی خوابی مرتبط با شیمی درمانی

خطرات ماساژ درمانی چیست؟

 

خطرات استفاده از ماساژ

بسیاری از مردم از مزایای ماساژ بهره مند می شوند. اما در شرایط زیر ماساژ برای شما مناسب نیست:

  • اختلالات خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • زخم های سوختگی یا زخم های در حال ترمیم
  • ترومبوز وریدهای عمیق
  • شکستگی ها
  • پوکی استخوان شدید 
  • ترومبوسیتوپنی شدید

در بارداری یا شرایطی که سرطان یا درد بی دلیل دارید، در خصوص مزایا و معایب ماساژ با پزشک خود صحبت کنید.  گاهی ماساژ باعث می شود روز بعد درد داشته باشید. اما معمولاً بعد از ماساژ نباید احساس ناراحتی یا درد داشته باشید. اگر در طول ماساژ احساس کردید درد دارید بلافاصله با ماساژور صحبت کنید. بسیاری از مشکلات جدی به خاطر فشار شدید در طول ماساژ ایجاد می شود.

در طول ماساژ چه چیزی در انتظار شماست؟

قبل از ماساژ نیازی به آماده سازی نیست. پیش از شروع جلسه ماساژ درمانی، ماساژور در خصوص علائم، سابقه پزشکی و دلیل ماساژ از شما سوال می کند. ماساژور نوع ماساژ و روشی را که استفاده می کند توضیح می دهد.

در جلسه ماساژ درمانی، باید یک لباس گشاد بپوشید. لباس گشاد باعث می شود احساس راحتی کنید. باید روی تخت دراز بکشید و خودتان را با ملافه بپوشانید. همچنین می توانید با لباس کامل روی صندلی بنشینید. ماساژور ابتدا به ارزیابی میزان درد می پردازد و میزان فشار اعمالی مناسب برای شما را مشخص می کند.

براساس نوع ماساژ، ماساژور روغن یا لوسین برای کاهش اصطکاک با پوست استفاده می کند. اگر به ماده ای حساسیت دارید به ماساژور بگویید. هر جلسه ماساژ بین 10 تا 90 دقیقه طول می کشد . مدت زمان ماساژ به نوع ماساژ و زمان مدنظر شما متفاوت است. فرقی نمی کند چه ماساژی را انتخاب می کنید، باید در طول ماساژ و بعد از آن احساس راحتی و آرامش بکنید.

اگر ماساژور فشار زیادی وارد می کند باید از او بخواهید فشار را کم کند. همچنین ممکن است نقاط حساسی در عضلات شما وجود داشته باشد. ماساژ این نقاط باعث ناراحتی شما می شود. اما اگر احساس ناراحتی کردید به ماساژور بگویید.

 نتیجه گیری : ماساژ راهی مناسب برای احساس جسمی، روحی و عاطفی بهتر می باشد. انواع مختلف ماساژ را تجربه کنید و به متخصصان ماساژ درمانی مراجعه کنید تا ایده آل ترین ماساژ را برای خودتان پیدا کنید. همیشه انتظارات و اهداف خود را با ماساژور در میان بگذارید و اگر چیزی در طول ماساژ باعث ناراحتی شما می شود به ماساژور بگویید. در صورت داشتن بیماری قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید.

Emily Cronkleton. What Are the Different Types of Massages? on June 20, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو