تصمیمات اقتصادی که در حضور روحانی گرفته شد

منبع: برترین ها

96

1398/6/10

19:10


الزامات و سازوکارهای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جلسه ای با حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایسنا نوشت: الزامات و سازوکارهای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جلسه ای با حضور رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که روز یکشنبه در دفتر رییس جمهور تشکیل شد، وزراء و مسئولین دستگاه‌های ذی ربط گزارشی از آخرین جزئیات برنامه ریزی برای اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا ارایه کردند که بر مبنای آن مرکز تجارت و توسعه صادرات با منطقه اوراسیا در وزارت صنعت ،معدن و تجارت تشکیل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه با تاکید بر حداکثر استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در پی پیوستن جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه، تکمیل و توسعه زیر ساخت‌ها و تسهیلات لازم بویژه در زمینه حمل و نقل دریایی و ریلی را حائز اهمیت توصیف کرد.

رئیس جمهور همچنین لزوم ترسیم تصویر روشن از نوع و حجم صادرات و واردات با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، ترسیم سازوکارهای عملیاتی دقیق به منظور رونق تولید و افزایش صادرات را مورد تاکید قرار داد.

بر این اساس، ایران از اوایل آبان ماه امسال رسما وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد و برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در یک موافقتنامه اقتصادی منطقه‌ای به شکل فعال وارد می‌شود.

مجموع حجم تجاری کشورهای عضو این اتحادیه در حال حاضر حدود 753 میلیارد دلار و بازاری با 200 میلیون جمعیت را شامل می شود که استفاده از این ظرفیت می تواند جهش و تحولی در مناسبات اقتصادی کشورمان ایجاد کند.

روسای جمهوری روسیه و ارمنستان از دکتر روحانی دعوت کرده‌اند تا در اجلاس بعدی این اتحادیه که بزودی به میزبانی نخست وزیر ارمنستان و در ایروان برگزار خواهد شد، شرکت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو