کشف دلایل تازه برای سخت‌شدن رگ‌ها با افزایش سن

منبع: برترین ها

109

1398/6/10

20:05


محققان دلایل سخت شدن شریان‌ها را با افزایش سن کشف کردند، به دنبال این کشف راه‌های درمانی موثر هم برای رفع این عارضه پیدا شده‌است.

تسنیم: کریستالهای فسفات کلسیم در شریانهای خونی باعث سخت شدن آنها می‌شود و در نهایت جریان خون در این شریانها را مختل می‌کند و به اندامها و بافتها آسیب می‌رساند. این بیماری با زوال عقل، بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی همراه است.

کشف دلایل تازه برای سخت‌شدن رگ‌ها با افزایش سن

بر اساس تحقیقات اخیر مولکول Poly ADP-Ribose یا PAR پروتئینی است که به هنگام آسیب سلول یا DNA آن ساخته می‌شود و کلسیم را به ذرات درشت‌تر تبدیل می‌کند.

سپس این ذرات سخت شده و به دیواره رگ‌ها متصل می‌شوند و باعث کاهش قابلیت ارتجاعی آن‌ها می‌شود. به گفته Cathy Shanahan از لندن، این سخت شدن و یا بیو مینرالیزاسیون برای تولید استخوان بسیار ضروری اما در رگ‌ها بر بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های مربوط به کهولت سن تاثیر می‌گذارد.

انتشار PAR در کشت سلول‌های مختلف از جمله بافت خونی انسان، با استفاده از تکنیک طیف سنجی رزونانس هسته‌ای (NMR) قابل بررسی بود. افزایش سن، فشار خون بالا و مصرف دخانیات باعث آسیب به DNA و در نتیجه ساخته شدن این پروتئین می‌شود. سخت شدن رگ‌ها نیز به عنوان یک محصول جانبی از فرایند PAR نیز به شمار می‌رود.

به گفته Melinda Duer از دانشگاه کمبریج، ما هنوز نمیدانیم چه چیزی این فرایند را کنترل و چگونه باید با آن برخورد شود. او همچنین افزود این دستاورد کاملا تصادفی بوده و به کمک آن توانستند یک درمان اساسی پیدا کنند. این درمان بر پایه یک آنتی بیوتیک به نام مینوسایکلین، که برای درمان جوش و آکنه مورد استفاده است پیش می‌رود و می‌تواند به فرایند جلوگیری از سفت شدن رگها سرعت ببخشد. در یک آزمایش کوتاه مدت بر روی موش، این آنتی‌ بیوتیک نشان داد که می‌تواند از تولید PAR جلوگیری کند. با این حال، همچنان نمیتوان به طور 100% از سفت شدن رگ‌ها به دلیل کهولت سن جلوگیری کرد اما یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی را در برای کاهش احتمال آن دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو