نزدیکی در دوران بارداری، سه ماه اول مجازه؟

منبع: نی نی بان

95

1398/6/10

21:19


وقتی از خبر خوش باردار بودنتان مطلع می شوید، احتمالا یکی از مواردی که در ذهنتان به حاشیه رانده می شود نزدیکی در سه ماه اول بارداری است. اگر جزء آن دسته از مادرانی باشید که از همان روزهای ابتدایی با مشکلاتی نظیر تهوع، سردرد و ... به شدت دست و پنجه نرم می کنند، احتمالا نزدیکی در سه ماهه اول بارداری برایتان دشوار خواهد بود. اما نگران نباشید، با عبور از سه ماهه اول و تطابق بدن با تغییرات ناشی از بارداری این مشکلات نیز برطرف شده و شما خواهید توانست که مجددا روابط عاطفی با همسرتان را تقویت کنید.

نزدیکی در سه ماه اول بارداری
با پیشرفت بارداری فقط بدنتان نیست که تغییر می­کند، بلکه میل جنسی و هورمون­های شما نیز در تمام مدت نوسان دارند. یعنی با ورود به هر سه ماهه با تغییرات جدید و دستورالعمل های متفاوتی روبرو می شوید. بزرگترین مشکل رویاروی نزدیکی در سه ماه اول بارداری تغییر میل جنسی مادر است. البته در مادرانی که تهوع شدید بارداری دارند نیز، خستگی ناشی از استفراغ های پیاپی رمقی برای آنها باقی نمی گذارد.
به گفته­ دکتر المیر کریگ، متخصص روان­شناسی، مادر باردار در هفته­ های نخستین بارداری به تنها چیزی که فکر نمی کند، رابطه جنسی است. زیرا در این مدت با علائم اولیه بارداری، مثل تهوع و خستگی و بیحالی مفرط و حساس شدن پستان ها دست و پنجه نرم می کند. با وجود اینکه جنین شما در سه ماهه اول بارداری بسیار ریز و کوچک است، اما موجب بروز تغییرات گسترده ای در بدن شما می شود. همچنین افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در سه ماه ابتدایی بارداری موجب افت میل جنسی مادر می شود. اما حدود هفته 10 بارداری میزان این هورمون ها کاهش خواهند یافت و درنتیجه، بیحالی، خستگی و حالت تهوع شما نیز رو به بهبودی می روند، از ای نرو ممکن است با افزایش انرژی شما، میل جنسی تان نیز افزایش یابد.اما با نزدیک شدن به ماه پایان ماه سوم بارداری جذابیت جنسی بیشتری احساس می کنید.
اغلب زوجین می خواهند بدانند آیا رابطه جنسی در بارداری مجاز است یا خیر. آیا ممکن است رابطه جنسی منجر به سقط جنین شود؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان مانع از خطرات رابطه جنسی در دوران بارداری شد؟ آیا نزدیکی در سه ماه اول بارداری خطری دارد؟ چه زمانی نزدیکی در سه ماه اول بارداری ممنوع است؟ برای پاسخ به این پرسشها، با ما همراه باشید.

چه موقع رابطه جنسی در بارداری ممنوع می شود؟
ممکن است در صورت بروز هر یک از مسائل زیر که بارداری پرخطر محسوب می شوند، پزشک نزدیکی در سه ماه اول بارداری را ممنوع کند:
- اگر سابقه سقط جنین داشته یا در معرض خطر باشید
- اگر در معرض خطر زایمان زودرس هستید (انقباضات قبل از 37 هفته بارداری)
- خونریزی بی دلیل، ترشحات یا گرفتگی واژن
- شک به باز شدن زودهنگام دهانه سرویکس
- پائین بودن جفت یا جفت سر راهی
- بارداری دو، سه یا چند قلویی
به خاطر داشته باشید منظور از ممنوعیت رابطه جنسی در بارداری، تنها مقاربت نیست بلکه هر رابطه ای را که به ارگاسم بیانجامد، شامل می شود.
هر مادری در بارداری احساسی متفاوت را تجربه می کند، رابطه جنسی نیز از این قاعده مسثنی نیست. میل جنسی در برخی مادران به کلی از بین می رود و در بعضی دیگر شدیدتر می شود. در دوران بارداری، تغییرات میل جنسی با تغییرات بدن امری کاملا طبیعی است. بزرگ شدن شکم در برخی موارد احساس خجالت به همراه دارد، در برخی موارد نیز بزرگ شدن و سفت شدن سینه ها برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد.

پوزیشن های صحیح آمیزش در دوران بارداری
در مورد احساسات خود و راهکارهای مؤثر با همسرتان گفتگو کنید. به خصوص در اواخر بارداری، شاید لازم باشد پوزیشن های مختلف را امتحان کنید تا ببینید در چه حالتی راحت تر هستید.
بعد از ماه چهارم بارداری از دراز کشیدن به پشت و "موقعیت مرد رو" برای رابطه جنسی بپرهیزید زیرا در این پوزیشن عروق اصلی خونی بسته شده و مانع از خون رسانی کافی به جنین در حال رشد می شود. اما در سه ماهه اول که هنوز شکم بزرگی ندارید احتمالا پوزیشن ها تغییر چندانی نمی کنند.
موقعیت دراز کش به پهلو، زن در بالا و روی لبه تخت، موقعیت های دیگری هستند که برای برقراری رابطه جنسی راحت تر در تمامی دوران بارداری پیشنهاد می شوند (در مورد موقعیت های مناسب نزدیکی می توانید از پزشک راهنمایی بخواهید).
در صورتی که به هر دلیل فکر می کنید خطر ابتلا به عفونت های منتقله جنسی نظیر ایدز، تبخال، زگیل تناسلی یا کلامیدیا وجود دارد، برای نزدیکی حتما از کاندوم استفاده کنید، این عفونت ها بر جنین تاثیرگذار بوده و بارداری مانع انتقال آنها نخواهد شد.
بسیاری از مادران در سه ماهه اول دچار لکه بینی می شوند. درصورتی که هنوز نمی دانید وضعیت لکه بینی ها به چه صورت است، از نزدیکی در سه ماه اول بارداری پرهیز کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو