ربیعی:باید بتوانیم نفت بفروشیم و‌پول بگیریم

منبع: برترین ها

109

1398/6/11

15:15


سخنگوی دولت گفت: در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد.

خبرگزاری تسنیم: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران با گرامیداشت ایام محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: امروز نام حسین پس از قرن‌ها زنده است و به‌خاطر روحیه ظلم‌ستیزی و آزادگی او بوده که نام حسین جاودانه شده است.

روحانی در تماس تلفنی مکرون: اروپا تعهدات خود را عملیاتی نکند، ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را اجرا خواهد کرد

وی‌ افزود: عاشورا درس ایستادگی است و این درس را باید در برابر زور خارجی الگو قرار بدهیم و در داخل هم باید عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات مقام‌های دولتی با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اتحادیه اروپا گفت: این اقدامات در قالب نامه رییس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

ربیعی تأکید کرد: در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد، در چند هفته گذشته مذاکره جدی بین دو رییس جمهور (روحانی و مکرون) صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است. الآن بحث‌های فنی برای تعهدات اروپا در حال پیگیری است.

وی گفت: سفر آقای عراقچی به پاریس در ادامه اجرایی کردن شیوه عمل تعهدات طرف‌های اروپایی است، باید نفت ایران خریداری شود و پول آن نیز به ایران برسد و این موضوع مذاکره ما است.

ربیعی گفت: یکی از مباحث جدی ما با مکرون و اتحادیه اروپا بوده است، در صورت پایبندی آنان جمهوری اسلامی به برجام باز خواهد گشت؛ ما تعهد مقابل تعهد را در دست گرفتیم، خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

وی ادامه داد: سفر دکتر ظریف به مسکو هم در همین راستا است در زمینه تعهدات تجاری با روسیه به گفت‌وگو خواهیم نشست؛ علاوه بر حوزه‌های اقتصادی در مورد فعالیت‌های جدید سیاسی نیز صحبت خواهیم کرد؛ جناب آقای ماهاتیر محمد به ایران خواهند آمد خوشبختانه ژاپنی‌ها هم تمایلات برای کار در سطح بهتری را دنبال کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نه‌تنها منزوی نشدیم، خوشبختانه وضعیت رو به جلو هم داشته و حرکت می‌کنیم؛ کماکان استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم. هرچه به تعهدات کامل برجامی نزدیک شویم، ما هم به آنچه تعهد داشتیم نزدیک می‌شویم.

وی تأکید کرد: با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم، تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم، برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم. اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد منطقی نیست ما باشیم، تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است، این‌که به‌سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد. مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو