عدم تعادل هورمونی در زنان چیست؟

منبع: نی نی بان

104

1398/6/12

17:33


عدم تعادل هورمونی در زنان در دوره های مختلف طبیعی است. این مشکل می تواند قبل یا بعد از پریود، در طول بارداری، یا یائسگی رخ دهد.

عدم تعادل هورمونی در زنان چیست؟
هورمون ها مواد شیمیایی تولید شده در غدد و بافت ها هستند. این هورمون ها از طریق جریان خون به تمام بافت ها و اعضای بدن می روند و به آنها پیغام های لازم برای نحوه و زمان عملکرد را می رسانند.
این هورمون ها مسئول تنظیم تمام اتفاقاتی هستند که در بدن رخ می دهند، از جمله تنظیم اشتها، متابولیسم، چرخه خواب، ضربان قلب، میل جنسی، خلق و خو، سطح استرس و دمای بدن. عدم تعادل هورمونی در زنان ممکن است در انسولین، کورتیزول ، تیروکسین ، آندروژن ها ، سطح استروژن و پروژسترون و غیره دیده شود.
عدم تعادل هورمونی بدان معنی است که هورمون خاصی در بدنتان بیش از حد یا خیلی کم است. هر تغییر جزئی که اتفاق می افتد می تواند اثرات جدی بر بدن شما وارد کند.
چه اتفاقی می افتد اگر در حین پخت و پز برخی از مواد کمتر یا بیشتر شود؟ محصول نهایی آنطور که باید نیست. همین اتفاق در مورد بدن نیز رخ می دهد.

علائم عدم تعادل هورمونی در زنان
علائم زیادی هستند که نشانه به هم خوردن تعادل هورمونی هستند. علائم به نوع هورمونی بستگی دارد که کم یا زیاد است.
برخی از رایج ترین علائم تغییرات هورمونی در بدن زنان عبارتند از:
- افزایش وزن شدید ( افزایش استروژن، کورتیزول، انسولین، و کاهش تیروکسین)
- تعریق
- کاهش میل جنسی ( تغییر در سطح استروژن و پروژسترون)
- ریزش مو (کم کاری تیروئید، افزایش کورتیزول)
- خستگی شدید
- آکنه (افزایش تستوسترون)
- از دست رفتن حجم عضلانی
- مشکلات هاضمه
- گرگرفتگی و تعریق شبانه
- یبوست
- خشکی واژن و خارش
- ورم صورت
- افزایش یا کاهش ضربان قلب
- درد عضلانی، التهاب و گرفتگی
- درد و تورم عضلانی
- افسردگی
- ناباروری
- اضطراب یا تحریک پذیری

علت عدم تعادل هورمونی در زنان چیست؟
علل مختلفی می توانند باعث بروز این مشکل شود. همانند علائم، علل نیز به نوع هورمون بستگی دارد. برخی از رایج ترین علل عدم تعادل هورمونی در زنان عبارتند از:
- دیابت
- یائسگی
- بارداری
- شیردهی
- یائسگی زودرس
- تنبلی تخمدان
- پرکاری تیروئید
- کم کاری تیروئید
- تومورهای خوش خیم یا سرطانی
- استرس
- اختلالات خوردن
- درمان هورمونی
- داروها
- درمان سرطان

عدم تعادل هورمونی در زنان چطور تشخیص داده می شود؟
اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن نوبت پزشکی برای معاینه توسط پزشک است. پزشک علائم شما را بررسی خواهد کرد. بسته به علائم، پزشک آزمایشات لازم را درخواست می دهد.
- در آزمایش خون، هورمون استروژن، پروژسترون، تستوسترون، تیروکسین، تیروئید، انسولین و کورتیزول بررسی می شود.
- در سونوگرافی رحم، تخمدان ها، تیروئید و غده هیپوفیز بررسی می شود.
- در معاینه لگن وجود توده و کیست بررسی می شود.
- نمونه برداری
- MRI
- اسکن تیروئید

روش های درمان عدم تعادل هورمونی در زنان
توجه داشته باشید که عدم تعادل هورمونی باید زیر نظر پزشک متخصص غدد درمان شود.، اما روش های طبیعی نیز می توانند به درمان شما کمک کنند.
کاهش مصرف شکر و مواد غذایی فرآوری شده
شکر باعث بالا رفتن انسولین و به هم ریختن تعادل سایر هورمون ها می شود. حساسیت به برخی مواد غذایی مانند گلوتن نیز باعث التهاب و عدم تعادل هورمون هایی مانند کورتیزول می شود. برای بهبود رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
رژیم غذایی سالم
در رژیم غذاییتان، از غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید. چربی های امگا ۳ سبب سالم ماندن غشای سلول ها می شود که در نتیجه آن هورمون ها بهتر می توانند به مقصد خود در بدن برسند. غذاهای حاوی چربی های امگا ۳ شامل گردو، تخم‌ مرغ و انواع ماهی ها می شود.
به علاوه، فیبر بیشتری را به رژیم غذایتان اضافه کنید. غذاهای سرشار از فیبر شامل انواع حبوبات، میوه ها و سبزی های خام است. فیبر به استروژن قدیمی می چسبد و آن را از سیستم بدن خارج می کند و منجر به تعادل بهتر هورمون ها می شود.
کاهش سطح استرس
استرس مزمن خبر بدی برای تعادل هورمونی است و باعث کاهش یا افزایش برخی هورمون ها می شود. تحقیقات نشان داده اند که شش ماه مدیتیشن می تواند باعث کاهش سطح انسولین و بهبود سطح استرس شود. بدین منظور می توانید یوگا، تمرینات تنفسی و پیاده روی را امتحان کنید.
خواب کافی
ریتم خواب تاثیر زیادی در درمان عدم تعادل هورمونی در زنان دارد. داشتن خواب کافی در دنیای شلوغ امروزی کار سختی است. اما بهداشت خواب می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. این شامل قطع وسایل الکترونیک از دو ساعت قبل از خواب، عدم مصرف کافئین و تنظیم نور اتاق می شود.
در مصرف داروها احتیاط کنید
از داروهای ضدبارداری استفاده کنید. قرص های ضد بارداری به‌ جز متوقف کردن بارداری، اثرات دیگری نیز دارند. این قرص ها حاوی هورمون های ترکیبی هستند که توانایی متعادل سازی سطوح بالای استروژن و سطوح پایین پروژسترون را دارند. به یاد داشته باشید که این کار را باید با نظر پزشک انجام دهید.
در صورت مشاهده عدم تعادل هورمونی همزمان با مصرف داورهای روانپزشکی، با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.
ورزش منظم
ورزش به شکل و میزان کافی می تواند به طور مطلوب روی هورمون ها تاثیر بگذارد. در حالی که بسیاری از تحقیقات بر ورزش سخت برای رسیدن به تعادل هورمونی تاکید داشته اند، آنچه اهمیت دارد خود ورزش کردن است. در این مورد با یک مربی ورزشی مشورت کنید.
کاهش سموم
ما هر روز تقریباً در همه جا با مواد شیمیایی بمباران می شویم. در هوایی که تنفس می کنیم، غذایی که می خوریم و محصولاتی که روی پوستمان می زنیم. بسیاری از این مواد شیمیایی به عنوان عامل اختلال غدد درون ریز یا هورمون در نظر گرفته می شوند زیرا در تولید هورمونی تداخل ایجاد می کنند و آسیب های گسترده ای وارد می کنند. از جمله آنها می توان به بیسفنولA (BPA)، موجود در بطری آب معدنی و قوطی اشاره کرد که می تواند چندین مسیر هورمونی را مختل کند. زنواستروژن ها، ترکیبات شیمیایی که از استروژن تقلید می کنند، می توانند بر تولید تستوسترون و استروژن تأثیر بگذارند. در مورد برنامه سم زدایی با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
درمان عدم تعادل هورمونی در زنان به نوع هورمون بستگی دارد. هیچ کس نباید با علائم آزاردهنده عدم تعادل هورمونی مانند خستگی، نوسانات خلقی و میل جنسی پایین زندگی کند. ضمن مشورت با پزشک، سبک زندگی خود را نیز اصلاح کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو