راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

منبع: برترین ها

101

1398/6/12

18:37


سعید رسولی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۲۱۳ ناوگان جدید ریلی ساخت داخل که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه خبر‌هایی از منتفی شدن قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان منتشر شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که این پروژه به صورت کلی حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات خاکی زیرسازی آن نیز بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اعتمادآنلاین: مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان تا چهار سال آینده خبر داد و گفت: پیش از این، سرعت این قطار از 300 کیلومتر به 250 کیلومتر کاهش یافته بود که با دستور وزیر مقرر شد حداقل سرعت این قطار 300 کیلومتر باشد.

سعید رسولی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 213 ناوگان جدید ریلی ساخت داخل که در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه خبرهایی از منتفی شدن قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان منتشر شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که این پروژه به صورت کلی حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات خاکی زیرسازی آن نیز بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او با بیان اینکه قطعه تهران-قم این خط ریلی نیز پیشرفت‌هایی از نظر فیزیکی داشته است، افزود: در پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اتمام ساخت و بهره‌برداری از آن را چهار سال قید کردند و نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که در گذشته سرعت قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را 300 کیلومتر مشخص کرده بودند که بعدا در طراحی آن این سرعت را به 250 کیلومتر کاهش دادند اما وزیر راه و شهرسازی شخصا دستور دادند تا سرعت این قطار حداقل 300 کیلومتر باشد چرا که هدف از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر سرعت بالا در مسیر است.

رسولی تصریح کرد: هیچ‌گاه اعلام نشده است که این قطار و پروژه آن منتفی شده بلکه شخص معاون اول رئیس جمهور دستور دادند که این پروژه برآورد مالی شود و با هدف انجام آن دستورات لازم را صادر کردند.

آمادگی برای ارائه خدمات به زائران

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین وضعیت سفرهای ریلی برای ایام محرم و اربعین گفت: در ایام اربعین زائران را با افتخار جابه‌جا خواهیم کرد و حمل و نقل مسافران به مرزهای منتهی به عراق از جمله چذابه، شملچه و کرمانشاه انجام خواهد شد.

او اظهار کرد:‌ پیش‌بینی می‌شود در راستای امضای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال آینده 974 دستگاه انواع واگن با استفاده از پنج ظرفیت پیش‌بینی شده تأمین شود که شامل منابع داخلی شرکت‌ها، تبصره 18 قانون بودجه، ماده 12 قانون برنامه، بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی است.

رسولی اضافه کرد: 22 پروژه تأمین ناوگان از طریق ماده 12 قانون رفع موانع تولید قطعی شده که شامل خرید 3791 دستگاه انواع واگن به ارزشی بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان است.

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از محل بازار سرمایه دو پروژه تأمین ناوگان به ارزش 300 میلیارد تومان انجام خواهد شد. همچنین از طریق صندوق توسعه ملی تا پایان سال 37 دستگاه واگن مسافری، 30 دستگاه لوکوموتیو و 255 دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی اضافه می‌شود که با این وضعیت 182 دستگاه بالای 30 سال اورحال شده و عمر ناوگان به 24 سال می‌رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو