تکدي‌گریِ خانوادگی

94

1398/6/13

14:13


تکدي‌گریِ خانوادگی

سلامت نیوز: چندي پيش سرپرست امور مجلس سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه کمک مستقيم به کودکان کار و خيابان و متکديان باعث افزايش تعداد آنها در فضاهاي عمومي مي‌شود، گفت: در کلانشهر تهران روزانه حدود 1.5‌ميليارد تومان پول به متکديان از سوي مردم پرداخت مي‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اين آمار با واکنش‌هاي بسياري همراه بود و انوشيروان محسني بندپي، استاندار تهران نيز در اين رابطه گفت: دولت و نهادهاي حمايتي بارها اعلام کردند که از خانواده‌ کودکان متکدي حمايت و براي آنها مقرري تعيين مي‌کند اما رقم‌هايي که از محل تکدي گري نصيب آنها مي‌شود بالاتر است و برهمين اساس اين افراد به‌رغم جمع آوري، بار ديگر به اين کار برمي‌گردند.

اين روزها در کنار پياده‌روها، مجاورت بيمارستان‌ها و مراکز درماني، ترمينال‌ها متکديان کم نيستند، خانواده‌هايي که به دلايل مختلف همچون نداشتن هزينه دارو، مسافر بودن، فروش ساعت و ديگر وسايل شخصي به تکدي‌گري مي‌پردازند. تاکنون هيچ‌ سازماني آمار دقيق از تعداد متکديان کشور منتشر نکرده است، اما درآمد روزانه آنها همواره مورد بحث بوده است.

چندي قبل مجيد ابهري، رفتارشناس با بيان اينکه بيش از پنج‌هزار گدا در شهر تهران وجود دارد، گفت: بسياري از اين متکديان، جزو گدايان پوششي هستند که در ظاهر کالاهايي همچون ليف و بادکنک مي‌فروشند، اما در اصل متکدي هستند. متکدي به فردي گفته مي‌شود که به روش‌هاي مختلف شيادي، عوام فريبي و جلب ترحم ديگران، بدون ارائه کالا و خدمتي از افرادي که وظيفه‌اي در تامين معاش آنها ندارند، اقدام به دريافت کمک مالي مي‌کند.

استاندار تهران گفت: باندهايي در حوزه تکدي‌گري فعاليت دارند که روزانه کودکان را براي تکدي‌گري به تهران آورده و شبانه آنها را جمع‌ آوري کرده و از اين طريق درآمدهاي خوبي کسب مي‌کنند که بر اساس ضوابط قانوني آنها را شناسايي خواهيم کرد.

انوشيروان محسني بندپي اظهار کرد: معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان تهران راهنماي قوانين مرتبط با کودکان در معرض خطر، آسيب و معارض با قانون را تدوين کرده است که بايد بر اساس اين قوانين دستگاه‌هاي متولي اقدام به انجام وظايف کنند.

لزوم برخورد با سرتيم‌ تکدي‌گران

همچنين فرماندار تهران نيز بر لزوم برخورد قاطع با حدود 20 سرتيم تکدي‌گري حرفه‌اي در سطح تهران تاکيد کرد. عيسي فرهادي گفت: قطعا امروز در شرايطي قرار نداريم که موضوعات رفاهي را براي افرادي که دچار مشکل و گرفتاري مي‌شوند، افزايش دهيم.

در حال حاضر بايد قطعا اقدامات کوتاه‌مدتي را که بالاترين ميزان تاثيرگذاري را دارند، در دستور کار قرار دهيم. به اين ترتيب بايد 202 نقطه‌اي که در حوزه مکان‌هاي گردشگري شناسايي شده‌اند، مورد توجه قرار دهيم و اين نقاط را از وجود افراد متکدي پاکسازي کنيم.

تکدي‌گري خانوادگي

يک پژوهشگر مسائل اجتماعي درباره چگونگي مهار و مديريت پديده تکدي‌گري مي‌گويد: مسئولان امر قبل از هر اقدامي بايد سر شاخه تکدي‌گري را شناسايي کنند. بر اساس مطالعات انجام شده بايد گفت که تکدي‌گري در ايران چندان سازمان يافته نيست. براي مثال برخي براي تحت تاثير قرار دادن احساسات مردم اقدام به تکدي‌گري مي‌کنند.

درضمن بخش قابل توجهي از تکدي‌گري در کشور ما خانوادگي است. در محل‌هاي تجمع اين افراد به وفور مشاهده مي‌شود که يک خانواده بر سر چهار راه مشغول به تکدي‌گري هستند. فرشيد يزداني مي‌افزايد: بخش قابل توجهي از اين قضيه به‌دليل فقري است که در کشور وجود دارد.

در اين شرايط به‌جاي توجه به اصل موضوع به معلول توجه مي‌شود. به گفته او با بررسي اقدامات انجام شده براي ساماندهي متکديان بايد تاکيد کرد که مسئولان امر هر از گاهي اقدام به جمع‌آوري آنها کرده و بعد از مدتي متکديان به سر محل کار خود حضور مي‌يابند، با اين تفاسير هيچ‌اقدام مناسبي در اين باره انجام نشده است، بلکه در اين روند شاهد هدر رفت هزينه و انرژي هستيم.

اين فعال حوزه کودک تاکيد مي‌کند: بعضا تکدي‌گري مي‌تواند درآمدهاي مناسب داشته باشد و بسياري از افراد به اين شغل عادت کرده‌اند، اما تکدي‌گري در ايران چندان سازمان يافته نيست.

يزداني مي‌افزايد:‌ برخي تکدي‌گري را به‌عنوان شغل مي‌دانند، در اين وضعيت بايد دلايل بروز اين رويکرد مورد بررسي قرار بگيرد. شايد بسياري از آنها از سر ناچاري به اين شغل روي آورده باشند، چون در تکدي‌گري کرامت انساني افراد زير سوال مي‌رود. اين کارشناس مسائل اجتماعي تاکيد مي‌کند: اگر قرار باشد، با اين پديده برخورد شود، مي‌توان سياست‌هاي کلان از بُعد اجتماعي براي آن لحاظ کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو