آموزش کاشت درخت نارنگی و نحوه پرورش آن

آموزش کاشت درخت نارنگی و نحوه پرورش آن


منبع: آرگا

189

1398/6/15

18:43


نارنگی یکی از پرطرفدار ترین میوه های پاییزه و زمستانه است، که بسیاری از مردم قبل از فرار رسیدن فصل سرما اقدام به کاشت درخت نارنگی می کنند تا بتوانند در زمستان از این میوه بهره برداری و استفاده کنند.

نارنگی از دسته خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنج .. است که کاشتی مشابه کاشت درخت لیمو ترش و کاشت درخت نارنج دارد، این میوه کوچک نارنجی رنگ دارای گونه های مختلفی می باشد که از نظر طعم و شکل ظاهری کمی با یکدیگر متفاوت هستند، گاهی این میوه نارنجی رنگ را هم با نام ماندرین شناخته می شود، شما می توانید برای یادگیری چگونگی کاشت درخت نارنگی در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با روش های کاشت درخت نارنگی

خصوصیات: نارنگی یک میوه آبدار، شیرین و کوچکی است که خاصیت زیادی را دارا است، علاوه بر خاصیتی که میوه آن دارند  خواص پوست نارنگی هم بی شمار است این میوه و دارای یک پوست نارنجی رنگ است که به سادگی از خود میوه جدا می شود، درخت نارنگی درختی است دارای شاخ و برگ همیشه سبز است و معمولا میوه های در فصل پاییز و اواخر بهار برداشته می شود.

چگونه درخت نارنگی بکاریم

نحوه کاشت درخت نارنگی

برای کاشت نارنگی شما می تواند هم از طریق هسته آن اقدام کنید و هم از طریق نهال های کوچکی که در بازار وجود دارد که در اینجا هر ۲ روش را در اختیارتان قرار می دهیم.

  • برای کاشت درخت نارنگی ابتدا باید مکان مناسبی را برای کاشت در نظر بگیرید.
  • مکان مناسب برای کاشت درخت نارنگی مکانی است که از نظر نور و خاک دارای مطلوبیت باشد.
  • مهم ترین اصل برای رشد درخت نارنگی قابلیت زهکشی بالای خاک، دریافت ۶ ساعت نور خورشید است که اگر این شرایط مهیا نباشد نهال به مرحله میوه دهی نمی رسد.

اموزش کاشت درخت نارنگی

  • اگر قصد کاشت آن را در باغچه دارید باید ابتدا یک گودال با عمق، عرض مناسب برای کاشت درخت نارنگی در زمین ایجاد کنید.
  • سپس نهال را به آرامی به داخل گودال ببرید و خاک اطراف ریشه های آن را به آرامی جدا کنید و سپس ریشه های نهال را در داخل گودال قرار دهید و با دستانتان خاک را نرم کنید و داخل گودال بریزید تا به خوبی روی ریشه ها را بپوشاند.
  • بعد از قرار دادن نهال نارنگی درون گودال اطراف نهال را با استفاده از خاک بالا بیاورید تا آب بتواند درون آن بایستد سپس درون آن را پر از آب کنید تا زمانی که حلقه اطراف آن پر آب است از آب دادن به آن خودداری کنید.
  • در هفته اولی که درخت نارنگی را کاشتید باید ۳ مرتبه به آبیاری آن بپردازید.
  • بعد از گذشت هفته اول ۱ الی ۲ بار آبیاری نهال بپردازید.
  • برای تقویت درخت نارنگی بعد از آن که کمی رشد کرد و بزرگتر شد می توانید هر سال ۴ بار به اندازه یک فنجان کود شیمیایی به پای بریزید.

پرورش و نگهداری درخت نارنگی

برای کاشت درخت نارنگی از طریق بذر به دلیل زمان بردن بین ۴ تا ۷ سال برای رسیدن به مرحله میوه دهی گزینه مناسبی نیست در هر صورت شما می توانید برای کاشت درخت نارنگی از هسته های آن استفاده کنید. به این صورت که ابتدا باید شما یک گلدان تهیه کنید و کف آن را از سنگریزه بپوشانید سپس بر روی سنگ ریزه ها ماسه و مقداری کود بریزید تا از قدرت زهکشی خوبی برخوردار شود، سپس خاک را به خوبی مرطوب کنید و دانه ها را در عمق ۳ سانتی خاک بکارید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت داخل آن به ریشه دهی و جوانه زنی سریعتر هسته کمک کند. گلدان را به مکانی با دمایی بالا انتقال دهید، پس از مشاهده جوانه کیسه پلاستیکی را کنار بزنید و گلدان را به محیطی با سایه روشن انتقال دهید.

راهنکاس پرورش و کاشت درخت نارنگی

شرایط نگهداری و پرورش درخت نارنگی

  • بهترین خاک برای پرورش این درخت خاکی سنگین با قدرت زهکشی بالا است. خاک لومی کی تواند گزینه مناسبی برای کاشت نارنگی باشد.
  • نیاز نوری درخت نارنگی ۶ ساعت در طول روز است. نبود نور کافی باعث متوقف شدن رشد گیاه می شود.
  • سعی کنید در فصل رشد از کودهای تقویتی برای رشد بهتر درخت استفاده کنید.
  • بهترین دما برای رشد و پرورش این درخت ۲۲ درجه سانتی گراد است.
  • منطقه ای که برای کاشت نهال بذری در نظر گرفته اید نباید ایستایی آب داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو