نقد مجموعه بوی باران

منبع: آسمونی

247

1398/6/16

17:43


نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

 

اختصاصی آسمونی – نوشته از: لاله عالم

بی شک  “بوی باران “یا “عروس تاریکی“، یکی از متفاوت ترین سریالهایی بوده که در این سال های اخیر از صدا و سیما  به نمایش در آمده است.

یکی از این تفاوت ها ، بازی حرفه ای  بازیگران آن است و به جرأت می توان گفت تمام بازیگران کاملا هوشمندانه انتخاب شده اند  و بازی های خوبی نیز از خود به جای گذاشته اند؛ این را می توان هم در نقش آفرینی های بازیگران قدر و با سابقه ای چون “رضا کیانیان” و “رویا نونهالی“دید و هم در بازی های چهره های جوان چون “ساناز سعیدی“و”محمد رضا هاشمی

بازی “نرگس محمدی” در نقش “ترانه “نیز جای خود دارد، وی در این مجموعه یک شخصیت خاکستری را ترسیم کرده است ،خواهری دلسوز که برای اثبات بی گناهی برادرش از خود گذشتگی می کند و وارد مکان و ماجرایی ناشناخته می شود که ممکن است به کشته شدنش ختم شود. اما برای رسیدن به سر منزل مقصود گاهی اوقات اصول اخلاقی را زیر پا می گذارد که همین باعث می شود نقش  پیچیده و خاکستری باشد و این مسأله باعث شده ، از نظر بد آموزی ایراداتی به این سریال گرفته شود. در حقیقت  ترانه به نوعی آلت دست وکیل تسخیری ، با بازی “حمیرا ریاضی” است که کینه شخصی از خانواده “ستوده” دارد.این دو به نوعی قیصر وار به دنبال فهمیدن اصل ماجرا  و انتقام هستند.

 

نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

 

صرف نظر از باور پذیر بودن ، منطقی بودن یا نبودن قصه سریال  “نرگس محمدی” بازی  خوبی از خود در این مجموعه به جای گذاشته و فراز و فرود های نقش را به زیبایی ترسیم کرده است و امید واریم از این بازیگر در نقش های اصلی سینمائی و تلویزیونی بازی های بیشتری ببینیم.

یکی دیگر از ویژگی های این سریال ، حضور پررنگ و محول کردن نقش های کلیدی به بانوان است . زنان  در این مجموعه نقش های  اصلی را به عهده دارند از نقش ترانه گرفته تا نقش وکیل تسخیری و حتی  شاهدان پرونده این معما نیز زنان هستند. حتی تعداد بازیگران زن نیز از بازیگران مرد در این سریال بیشتر است .گرچه اکثرا در نقشی خاکستری بازی می کنند.از “سیمین ” با بازی “رویا نونهالی “گرفته تا “سارا “با بازی “حمیرا ریاضی”

“سیمین” گرچه زن مقتدر و مدیری است و در حیطه شغلی نیز به اقتدار وی اشاره می شود اما با سرپوش گذاشتن بر اشتباهات فرزندش “شهاب”با بازی “محمدرضا هاشمی ” ، در تربیت وی قصور می کند.

“سارا “فردی باهوش ، شجاع و در کارش به عنوان وکیل مهارت دارد اما به دلیل کینه شخصی با خانواده ستوده ، به جای نقش وکیل ، وارد حیطه هایی می شود که به وی ارتباطی ندارد. همچنین مادر شوهر ترانه با بازی “معصومه آقاجانی” در نقش یک زن نویسنده و ویراستار گرچه انسانی فرهیخته است اما از اینکه هر چیزی را سوژه کار نویسندگی خود قرار دهد، ابایی ندارد ، حتی اگر به قیمت آزار فرزند و عروس آینده اش باشد.

از دیگر ویژگی های مشهود سریال بوی باران، فیلمبرداری  خوب و متفاوت پیمان عباسی زاده است ، قاب بندی ها جالب است، به خصوص نماهایی که از پشت شیشه ها و موانع گرفته شده ، خاص است.

 

نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

نقد مجموعه بوی باران the smell of rain series review

 

اما بیشتر  ایرادات این سریال به منطق داستان و طولانی بودن بیش از حد آن وارد است. سریال با مقدمه ای جذاب شروع می شود و از کشش لازم برای همراهی مخاطب برخوردار است، شخصیت ها سیمین، سارا، بازپرس، شهاب ، ترانه جالب هستند ، معما و تم پلیسی مخاطب را همراه می سازد ولی بعد از ١٠ قسمت اول ، یک مقدار افت می کند.

گرچه کارگردان هوشمندانه از لوکیشن زیبای منزل باغ خانواده ستوده در جذابیت تصویری سریال استفاده کرده است اما صحنه های رفت و آمد ترانه به این خانواده بیش از اندازه طولانی شده و باعث‌ خستگی مخاطب می شود. همچنین بعد از مشخص شدن راز معما که فرشته زنده است، بهتر بود ، مجموعه به پایان برسد و در حقیقت قسمت های بعدی اضافه است.

همچنین نشان دادن صحنه های پر خشونت و آن هم به صورت مرتب و شبانه در یک رسانه فراگیر ، مناسب نیست.

در پایان نکته دیگری که می توان در مورد این سریال به آن اشاره کرد و از نکات مثبت آن است تاکید بر نقش خانواده در سرنوشت فرزندان می باشد؛ وضعیت شهاب در خانواده ستوده مثال بارز آن است.

مجموعه بدون آن که لحن شعاری به خود بگیرد ، توانسته این مفهوم را به مخاطب انتقال دهد.

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو