بیماری آندومتریوز در زنان، یک نوع سرطان است؟

منبع: نی نی بان

155

1398/6/16

20:55


بیماری آندومتریوز از آن دسته از بیماری هایی است که ممکن است شبهات زیادی برای افرادی که مبتلا شده اند به وجود آورد. از جمله سوالاتی که برای بسیاری از مبتلایان پیش می آید عبارتند از: آیا بیماری آندومتریوز یک سرطان است؟ آیا شروع سرطان است ؟ آیا آندومتریوز نشانه سرطان تخمدان است؟

بیماری آندومتریوز چیست؟
آندومتریوز نوعی اختلال مزمن است که در آن آندومتر (بافتی که دیواره داخلی رحم را می پوشاند) در خارج از رحم تشکیل می شود. این بیماری عمدتا سایر بخش های سیستم تولید مثل زنان مانند لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر می کند.

عوارض بیماری آندومتریوز چیست؟
بافت غیر طبیعی که در اثر بیماری آندومتریوز رشد کرده است، سرطانی نیست، اما می تواند به عوارضی مانند موارد زیر منجر شود:
-خستگی یا خستگی مزمن
-مشکلات روده و ادرار
-درد یا گرفتگی شکمی در طی دوره های عادت ماهانه
-خونریزی شدید قاعدگی
-حالت تهوع
-ناباروری

بیماری آندومتریوز و خطر ابتلا به سرطان رحم
ارتباط بین آندومتریوز و سرطان به صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج بدست آمده کمی ضد و نقیض هستند. گروهی پزشکان بر این باورند که هیچ گونه شواهدی در مورد تبدیل شدن آندومتریوز به سرطان وجود ندارد، اما ممکن است برخی از انواع سرطان در افراد مبتلا به آندومتریوز شایع تر باشد.
سرطان آندومتر که سرطان رحم نیز نامیده می شود، از بافت آندومتر شروع می شود. علت دقیق این سرطان نا شناخته است، اما علائم آن شامل درد لگن و خونریزی و لکه بینی پس از یائسگی یا در بین دوره های قاعدگی است.
طبق آمار در حدود 7/0 درصد از افراد مبتلا به آندومتریوز بعد از 10 سال به سرطان آندومتر دچار شده اند. که شیوع سرطان آندومتر در 2/0 درصد از افراد قابل تشخیص می باشد. تحریک استروژن و التهاب مزمن در افراد مبتلا به آندومتریوز ممکن است بعدا احتمال ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهند. با این حال، شیوع سرطان تنها در کمتر از 1 درصد از مبتلایان به آندومتریوز مشاهده شد.

بیماری آندومتریوز و خطر ابتلا به سرطان تخمدان
تجربه ثابت کرده است که خطر ابتلا به سرطان پوششی (اپیتلیال) تخمدان در افراد مبتلا به آندومتریوز بالاتر از بقیه است. در بیماری آندومتریوز سطح بالای استروژن باعث افزایش کیست های اندومتریک بدخیم می شود. در نتیجه این عامل باعث می شود خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش یابد.
لازم به ذکر است که اگر چه سرطان تخمدان در افراد مبتلا به آندومتریوز شایع تر است، اما احتمال خطر ابتلا به این سرطان در طول دوره زندگی هنوز پایین است.

بیماری آندومتریوز و خطر ابتلا به سرطان پستان
سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان است. بهتر است بدانید تاکنون نتیجه قطعی در مورد ارتباط بین بیماری آندومتریوز و سرطان پستان بدست نیامده است. اما شواهدی که آندومتریوز و سرطان پستان را به هم مرتبط می سازند، عمدتا به وابستگی هورمونی و عوامل خطر هر دو بیماری متکی هستند.

سخن پایانی
اگرچه بیماری آندومتریوز می تواند زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد، اما سرطانی نیست. تجربه نشان داده است، افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها در برخی از مبتلایان به آندومتریوز وجود داشته است، اما این افزایش خطر در مقایسه با افراد غیر مبتلا خیلی بالا نیست. بهتر است در صورت مشاهده علائم آندومتریوز، به پزشک مراجعه کنید. پزشکان می توانند با تشخیص کامل، یک برنامه درمانی برای کنترل درد به شما ارائه دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو