انگلیس، سفیر ایران را احضار کرد

منبع: برترین ها

65

1398/6/19

22:24


وزارت خارجه انگلیس در اعتراض به آنچه عدم پایبندی ایران به تعهدات در مورد نفتکش «آدریان دریا» خوانده، سفیر ایران را احضار کرده است.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه انگلیس روز سه‌شنبه «حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن را احضار کرده است.

به گفته «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، این اقدام در واکنش به آنچه او عدم پایبندی ایران به تعهدات در مورد نفتکش «آدریان دریا» خوانده، صورت گرفته است.

در روزهای گذشته گزارش شد که نفتکش آدریان دریا محموله خود را در نزدیکی سوریه تحویل مشتریان داده است. نیروهای ویژه ارتش انگلیس دو ماه پیش این نفتکش را که آن زمان «گریس ۱» نام داشت، در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی، در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کردند.

لندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را به عنوان توجیهی برای این اقدام مطرح می‌کرد، در حالی که اتحادیه اروپا بارها ادعا کرده است که برای تحریم‌های یکجانبه اثرفراسرزمینی قائل نیست.

با این وجود، راب امروز گفته است که فروش نفت ایران به سوریه «نقض غیر قابل قوبل هنجارهای بین‌المللی است و انگلستان این ماه این موضوع را در سازمان ملل متحد مطرح می‌کند.»

اظهارات راب در حالی مطرح می‌شود که روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشته است که حتی در خود وزارت خارجه انگلیس نیز برخی از دیپلمات‌های این کشور اعتقاد دارند که توقیف نفتکش ایرانی اقدام درستی نبوده است.

پس از آزادی نفتکش آدریان دریا به حکم دیوان عالی جبل طارق، مقام‌های این منطقه مدعی شدند که ایران تضمین داده است که این کشتی نفتی به سوریه منتقل نکند.

با این وجود، همان زمان تهران تأکید کرد که تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا را به رسمیت نمی‌شناسد و نفت خود را به هر مشتری‌ای که بخواهد می‌فروشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو