رابطه جنسی راحت در دوران بارداری

منبع: نی نی بان

442

1398/6/20

12:15


هیچ دلیلی برای تغییر در روابط جنسی شما در دوران بارداری وجود ندارد مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد. رابطه جنسی و یا ارگاسم هیچ گونه آسیبی به جنین شما وارد نمی کند مگر اینکه مشکل جسمی خاصی داشته باشید. به یاد داشته باشید که کودک شما در داخل رحم و به وسیله مایع آمنیوتیک که او را احاطه کرده به خوبی محافظت می شود.
اگر شما سابقه سقط جنین داشته باشید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در اوایل بارداری از رابطه جنسی بپرهیزید. اگر شما عوارض خاصی از بارداری مانند خونریزی را داشته باشید ممکن است پزشک برای رابطه جنسی شما محدودیت هایی را قرار دهد.
از پزشکتان بخواهید که در صورت توصیه به محدودیت در رابطه جنسی، نوع محدودیت از جمله عدم دخول، عدم ارگاسم و یا عدم تحریک جنسی را به روشنی برای شما مشخص کند.

رابطه جنسی راحت در دوران بارداری

 
چگونه می توانم رابطه جنسی راحتی در دوران بارداری داشته باشم؟
با بزرگ تر شدن شکم شما، ممکن است تغییر در پوزیشن های رابطه جنسی به شما کمک کند که رابطه راحت تری داشته باشید. ممکن است بعد از ماه چهارم در حالت دراز کش و در حالتی که به پشت خوابیده اید احساس سرگیجه و یا تهوع داشته باشید.
این حالت به علت بزرگ شدن رحم و ایجاد فشار بیشتر بر روی عروق خونی بزرگ به وجود می آید. ممکن است با تغییر در پوزیشن بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

در حین رابطه جنسی و در صورت لزوم می توانید از روان کننده های با پایه آبی استفاده کنید.
در هنگام رابطه جنسی شما نباید احساس درد خاصی داشته باشید. در هنگام اورگاسم رحم منقبض خواهد شد، اگر شما با هر گونه انقباض دردناک و یا منظم مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. اگر با خونریزی شدید و یا پاره شدن کیسه آب مواجه شُدید بلافاصله رابطه را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید. بعد از پاره شدن کیسه آب جنین، هیچ جسمی را داخل واژن خود نکنید.
در مورد حسی که به رابطه جنسی دارید و نگرانی هایتان در این مورد، با پزشکتان مشورت کنید. اگر متوجه شدید که رفتار همسرتان تغییر کرده است، وی را تشویق کنید که با شما در این زمینه صحبت کند. صحبت کردن در این زمینه به شما و همسرتان کمک می کند که درک بهتری از احساسات و خواسته های همدیگر در دوران بارداری داشته باشید.

چند وقت بعد از تولد نوزادم می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟
به طور کلی هر زمان که احساس بهبود کردید و خونریزی شما متوقف شد و شما و همسرتان احساس راحتی و آرامش کردید می توانید رابطه جنسی داشته باشید.
ممکن است پزشک به شما توصیه کند که قبل از اولین رابطه جنسی بعد از زایمان به وی مراجعه کرده تا مورد معاینه قرار بگیرید.
بعد از بارداری، برخی از زنان با عدم ترشح روان کننده از واژن مواجه می شوند. برای مقابله با خشکی واژن می توانید از یک روان کننده با پایه آبی استفاده کنید.
زنانی که به نوزادان خود تنها شیر مادر می دهند ممکن است با تاخیر در تخمک گذاری و قاعدگی مواجه شوند. اما قبل از اولین دوره قاعدگی شما تخمک گذاری اتفاق می افتد و احتمال بارداری شما مانند حالت های عادی وجود دارد لذا استفاده از روش های کنترل بارداری را فراموش نکنید.

آیا تمایلات جنسی من در دوران بارداری تغییر خواهد کرد؟
معمولا تغییر در تمایلات جنسی در دوران بارداری شایع است. تغییر در سطوح هورمون ها در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد تغییراتی در تمایلات جنسی شود که این تغییرات در برخی از زنان با افزایش میل جنسی همراه است و در برخی دیگر با کاهش میل جنسی.
برخی از زنان در سه ماه اول به علت احساس خستگی و ناراحتی از بارداری ممکن است با کاهش میل جنسی مواجه شوند، اما در سایرین ممکن است هیچ تغییری در تمایلات جنسی به وجود نیاید.

من تمایلی به رابطه جنسی ندارم، برای راضی نگه داشتن همسرم چه باید بکنم؟
اگر پزشک برای رابطه جنسی شما محدودیت هایی را تعیین کرده است و یا شما تمایلی به رابطه جنسی ندارید، بهتر است برای پیشگیری از بروز اختلاف در روابط، توجهتان را به همسرتان بیشتر کنید. افزایش توجه جنسی نیازی به برقراری رابطه جنسی ندارد، عشق و محبت می تواند به روش های مختلفی ابراز شود.
در مورد کودکتان و عشقی که باعث به وجود آمدن این جنین شده است حرف بزنید. از با هم بودن لذت ببرید. با هم قدم بزنید، یا یک شام عاشقانه آماده کنید. یک ماساژ نیز می تواند گزینه خوبی برای هر دو طرف باشد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
در دوران بارداری دلیلی برای تغییر در رابطۀ جنسی شما با همسرتان وجود ندارد، مگر اینکه پزشک توصیه‌ای غیر از این کرده باشد.
در صورت نداشتن هیچ گونه مشکل پزشکی، نزدیکی جنسی یا ارگاسم در دوران بارداری به کودک شما صدمه‌ای نمی‌زند. به یاد داشته باشید که کیسۀ آب به خوبی از نوزاد درون رحم شما محافظت می‌کند.
در این مطلب می‌توانید با راهنمایی‌های لازم در زمینۀ مراقبت‌های جنسی طی بارداری آشنا شوید.

محدودیت‌های رابطۀ جنسی
برخی اوقات ممکن است رابطه جنسی به دلایلی محدود شود. یکی از این موارد سابقۀ سقط در بارداری‌های قبلی است.
هر چند تأثیر شناخته‌شده‌ای در مورد اثر رابطۀ جنسی در افزایش احتمال سقط وجود ندارد و در واقع سقط به دلیل وجود مشکلات جنینی اتفاق می‌افتد، اما پزشک به منظور کاهش نگرانی ترجیح می‌دهد که این رابطه را محدود کند.
همچنین در مواردی نظیر خونریزی واضح، پارگی کیسۀ آب و نیز جفت سرراهی برقراری رابطۀ جنسی ممنوع است، زیرا در این موارد رابطۀ جنسی ممکن است برای مادر و نوزاد یا هر دو خطرساز باشد.
شما می‌توانید از پزشک خود دربارۀ موارد منع رابطۀ جنسی و ویژگی‌های نوع نزدیکی جنسی محدودشده سؤال کنید، زیرا عوارض مختلف ممکن است نیاز به محدودیت‌های مختلفی داشته باشد.

رابطه جنسی راحت در دوران بارداری


رابطۀ جنسی مناسب
با پیشرفت بارداری، ممکن است تغییر حالت و فرم قرارگیری در رابطۀ جنسی برای راحتی شما لازم باشد.
پس از ماه ۴ بارداری، مادر ممکن است هنگام دراز کشیدن به پشت دچار احساس سرگیجه یا حالت تهوع شود. این امر به وزن رحم در حال رشد و فشار آن بر روی عروق اصلی مربوط می‌شود.
در این زمان بهتر است فرم‌های قرارگیری دیگری را هنگام نزدیکی امتحان کنید. در صورت لزوم می‌توان از یک ژل روان‌کنندۀ دارای آب هنگام نزدیکی استفاده کرد.
در طول نزدیکی نباید احساس درد کنید. هنگام ارگاسم، رحم شما منقبض خواهد شد.
اگر دچار هر گونه انقباض دردناک یا منظمی شده‌اید، با پزشکتان تماس بگیرید. همچنین اگر دچار خونریزی واژن؛ کمی لکه‌بینی طبیعی است، شده‌اید یا اگر کیسۀ آب شما پاره شد، به یاد داشته باشید که هیچ چیزی نباید پس از پاره شدن کیسۀ آب وارد واژن شود، در این حالت نزدیکی را قطع کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
صحبت کردن با همسرتان در مورد چگونگی احساس شما در مورد رابطۀ جنسی و هر نگرانی دیگری که دارید، به شما کمک خواهد کرد تا احساس بهتر و راحت‌تری داشته باشید.
همچنین همسرتان را تشویق کنید تا با شما ارتباط برقرار کند، حرف بزند و احساس خود را با شما در میان بگذارد، به خصوص اگر متوجۀ تغییرات در حساسیت و واکنش‌پذیری او شده‌اید.
برقراری ارتباط به هر دو نفر شما در درک بهتر احساس و خواسته‌ها کمک خواهد کرد.

تغییر تمایلات جنسی
تغییر میل جنسی شما در دوران بارداری طبیعی است. تغییرات هورمونی باعث می‌شود که برخی زنان افزایش میل جنسی را در دوران بارداری تجربه کنند، درحالی‌که ممکن است برخی دیگر برخلاف دوران قبل از بارداری علاقه‌ای به برقراری رابطۀ جنسی نداشته باشند.
در سه ماهۀ اول معمولاً برخی از زنان علاقۀ خود را به رابطۀ جنسی از دست می‌دهند، زیرا احساس راحت نبودن و خستگی می‌کنند، درحالی‌که تمایل‌های جنسی زنان دیگر ممکن است همانند قبل باقی بماند.
اگر پزشک‌، فعالیت جنسی شما را محدود کرده است یا اگر شما تمایلی به نزدیکی جنسی ندارید، به یاد داشته باشید برای به اشتراک گذاشتن احساس خود با همسرتان وقت بگذارید.
بیان احساس و رضایت او با شما نیاز به نزدیکی کامل جنسی ندارد. عشق و محبت را می‌توان به روش‌های بسیاری ابراز کرد. عشقی را به خودتان یادآوری کنید که باعث به وجود آمدن این کودک شده است.
از زمان با هم بودنتان لذت ببرید. می‌توانید به پیاده‌روی‌های عاشقانه و طولانی بروید، گاهی پشت یکدیگر را ماساژ دهید یا هر اقدامی را انجام دهید که باعث دلگرمی و رضایت شما خواهد شد.

رابطه جنسی به کوک شما آسیب نمی زند
نگران نباشید، رابطه جنسی نمی تواند به کودک آسیب برساند. حتی برای زنی که تا حالا باردار نشده است هم ممکن است، در ارتباط جنسی در معرض بسیاری از مشکلات قرار بگیرد.
اما بارها شنیده شده است که مردان با همسران باردار خود رابطه جنسی ندارند، زیرا فکر می کنند که آلت تناسلی مرد در این زمان به سر کودک ضربه می زند!! خودتان را فریب ندهید و باید اضافه کنم شما کاملا بیولوژی انسانی را از یاد برده اید و یا ...؟
همه این موضوعات برای زن باردار که ممکن است بخواهد رابطه جنسی داشته باشد، بسیار گیج کننده و اشتباه است.
در اینجا توضیحات متخصصان مامایی و زنان و زایمان را در خصوص ۹ مورد از رایج ترین باورهای غلطی که درباره رابطه جنسی در دوران بارداری وجود دارد می شنوید (که این باورها کاملا اشتباه هستند).

۱. شما نباید رابطه جنسی داشته باشید، زیرا ممکن است نوزاد آسیب ببیند!
خب، بگذارید خیالتان را راحت کنیم. داشتن رابطه جنسی نمی تواند به کودک آسیب برساند، صرف نظر از اینکه شما چهار یا ۴۰ هفته باردار هستید؛ سرویکس شما بسته است و کودک در آنجا امن است.
البته، برای یک درصد بسیار کمی از زنان، پزشک به دلیل یک علت خاص رابطه جنسی را منع می کند. اما اگر شما دارای یک حاملگی طبیعی و سالم هستید می توانید از آن لذت ببرید!

۲. از برخی از موقعیت های رابطه جنسی باید اجتناب شود!
آنچه که احساس می کنید، احتمالا تغییر خواهد کرد، همانطور که در دوران بارداری بزرگتر می شوید، اما بدن شما، شما را در این کار هدایت می کند. برای اکثر زنان در ابتدا ناراحت کننده است، پس خلاق باشید!

۳. کودک می تواند آلت تناسلی شریک زندگی شما را ببیند و حس کند!
قطعا نه! نوزاد با یک کیسه آب در رحم شما و در تاریکی احاطه شده است. برای آنها غیرممکن است چیزی را ببینند.

۴-شما باید در هنگام بارداری حتما رابطه جنسی داشته باشید تا شریک زندگی تان را دوست داشته باشید!
بیخیال، شما خودتان بهتر می دانید ،فقط باید آنچه را که برای بدن تان مناسب است، انجام دهید.

رابطه جنسی راحت در دوران بارداری


۵-فرد باردار میل جنسی خود را از دست میدهد!
در واقع در بسیاری از زنان در طول بارداری میل جنسی افزایش می یابد، برخی از زنان در دوران بارداری قوی ترین میل جنسی خود را تجربه می کنند و لذت بخش ترین ارگاسم را دارند و این کاملا طبیعی است.۶-افزایش میل جنسی شما!
این اتفاق حتمی نیست، برای برخی زنان نیز افت میل جنسی اتفاق می افتد؛ اما واقعا هیچ قانونی وجود ندارد زیرا همه افراد منحصر به فرد هستند.

۷-رابطه جنسی دهانی!
در واقع رابطه جنسی دهانی می تواند یک گزینه عالی باشد اگر احساس بدی نکنید؛
این کار می تواند به شما کمک کند که به شریک زندگی تان احساس آرامش دهید،با این حال توصیه نمی شود که در طول بارداری فشار هوا را به واژن خود بیفزایید، زیرا این کار می تواند یک آمبولیسم هوایی ایجاد کند.

۸-داشتن یک ارگاسم می تواند سبب سقط جنین شود!
نه. نه. شما ممکن است پس از داشتن یک ارگاسم، کمی گرفتگی های عضلانی یا سفتی در شکم تان احساس کنید، اما این نشانه ها مثل انقباضات رحمی نیست.

۹-داشتن رابطه جنسی دردناک می شود!
خب، این یکی می تواند درست باشد.
اما جایی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد، این اتفاق ممکن است فقط در صورتی که شما در پایان دوران بارداری خود باشید اتفاق بیفتد.
مقادیر کم پروستاگلاندینها در اسپرم وجود دارد که میتواند به باز شدن دهانه رحم کمک کند، به نظر میرسد که این حرکات سبب انجام بهتر کارها و داشتن ارگاسم بهتر و افزایش شدید اکسیتوسین میشود که هورمون شماره یک مورد نیاز برای انقباض است،هوشمندانه است!
اما در این ۴۰ هفته، رابطه جنسی اغلب اولویت ذهنی شما نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو