مدرسه رفتن کودکان، چگونه آماده شان کنیم؟

منبع: نی نی بان

136

1398/6/22

21:45


برای بازگشت به مدرسه و شروع سال تحصیلی بستگی به مقطع تحصیلی کودک، والدین سابقه ابتلای او به بیماری، وضعیت درسی او در سال‌های گذشته، مسیر خانه تا مدرسه و ... را باید رعایت کنند تا کودک با آمادگی صد درصدی در روز اول مهر بر سر کلاس درس حاضر شود.
کارشناسان برای ایجاد آمادگی شروع مدارس به والدین توصیه می‌کنند به تدریج ساعت خواب کودک را تنظیم کنند و هر شب یک ربع الی ۱۵ دقیقه کودک زودتر به خواب رفته و هر روز او را در ساعت مشخصی از خواب بیدار و آماده صرف صبحانه کنند. چنانچه تنظیم ساعت خواب از یک الی دو هفته مانده به شروع سال تحصیلی در کودک ایجاد نشود، این احتمال وجود دارد که اولین روز‌های مدرسه دچار بی خوابی، بدخوابی، خواب آلودگی برسر کلاس درس و افت کیفیت آموزشی شود.
در ۱۲ سال اول زندگی هر انسان به دلیل رشد سریع استخوان ها، ماهیچه ها، خون و مغز، فرد به میزان کافی از مواد مغذی نیاز دارد و در رژیم خوراکی او باید انواع مواد خوراکی مغذی از جمله میوه، سبزیجات تازه، مواد پروتئینی کم چرب، دانه‌های آجیل، کاکائو به میزان استاندارد، مواد لبنی، غلات و حبوبات و نوشیدنی‌های سالم، چون آب و آبمیوه طبیعی وجود داشته باشد.
مصرف برخی مکمل‌های ویتامینی برای بازه زمانی استاندارد زیر نظر متخصص می‌تواند به رشد کودک کمک کند و به این ترتیب سبب افزایش قدرت ذهنی و جسمانی کودک شود. از جمله مفیدترین ویتامین‌ها برای تقویت قوای جسمانی و ذهنی کودک می‌توان ویتامین‌های C، D و A را نام برد. مکمل‌های مفید دیگر برای سلامت کودکان آهن و روی است که دارای مواد مغذی فراوان برای کمک به رشد ساختار سلول‌های مغزی است.
ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان و همراهی کودک برای انتخاب لوازم التحریر، منظم کردن اتاق و آماده کردن کیف مدرسه هم می‌تواند از دوران کودکی سبب ایجاد نظم درکودک و ایجاد موفقیت تحصیلی در او در تمامی مقاطه تحصیلی شود. تهیه خوراک سالم و مغذی برای کودک برای مصرف در زنگ‌های تفریح در مدرسه سبب کمک به رشد کودک، جلوگیری از تمایل او به مصرف مواد خوراکی مضر و تنقلات و افزایش سطح هوش کودک می‌شود.
کارشناسان علوم روانشناسی به والدینی که کودکان آنها برای اولین بار به مدرسه می‌روند، توصیه می‌کنند با انجام بازی درمحیط خانه کودک را آماده رفتن به مدرسه، نشستن برسرکلاس درس و آشناسایی با چهره‌های جدید کنند تا کودک در زمان ورود به مدرسه دچار استرس و نگرانی نشود.
رفتن به مدرسه به معنی نداشتن تفریح و سرگرمی به وسیله کودکان نیست و والدین باید با نظارت دقیق برمطالعه کودکان، از بازه‌های زمانی آزاد کودکان برای کمک به افزایش رشد کودک، ایجاد نشاط و سرگرمی در او استفاده کنند.
یکی از بهترین راهکار‌ها برای کمک به موفقیت تحصیلی کودک، علاقه مندی او به یک رشته ورزشی و ادامه دادن این رشته ورزشی درمدرسه تا بزرگسالی است. انجام ورزش در کنار مطالعه سبب دریافت اکسیژن بیشتر به وسیله اعضای بدن و مغز، درنتیجه بهبود عملکرد ذهنی، حفظ تناسب اندام، آمادگی بدنی و افزایش رشد و قد می‌شود.
والدین در روز‌های پایانی تعطیلات باید نظارت بیشتری براستفاده کودک از وسایل الکترونیکی، چون تلفن همراه، کنسول‌های بازی، بازی‌های رایانه و به طور کلی وسایل دارای صفحه نمایش با نور آبی داشته باشند. استفاده بی رویه از این وسایل سبب برهم خوردن ساعت خواب کودک می‌شود.
مطالعه‌های جدید دانشمندان نشان داده است کودکان و نوجوانی که بیش از ۳ ساعت به گردش در شبکه‌های اجتماعی در طول روز می‌پردازند با احتمال بیشتری به نسبت همسالان خود احتمال دارد دچار بیماری‌های اعصاب و روان شوند. پس از شروع مدرسه به ویژه مدرسه جدید با آموزگاران و همکلاسی‌های جدید، والدین باید نظارت دقیق بر حالات روحی کودک خود داشته باشند و زمانی در طول روز به او اختصاص دهند تا از مشکلات احتمالی او در مدرسه آگاه شوند.
کمک به دانش آموز برای حل تکالیف درسی، تشویق او درصورت کسب نمره‌های مناسب و ایجاد انگیزه در او برای ادامه تلاش و موفقیت برای درک مطالب درسی و تحصیلی سبب علاقه مندی کودک به رفتن به مدرسه و انجام تلاش بیشتر می‌شود.
کارشناسان توصیه می‌کنند والدین کودکان خردسال که به مدرسه می‌روند پس از پایان هفته اول مدرسه با آموزگار و تیم آموزشی مدرسه گفت‌وگو انجام دهند تا از وضعیت کودک مطلع شوند، به ویژه اگر کودک دچار رفتارهایی، چون افسردگی، استرس، نگرانی، پرخاشگری، بد خوابی و کم خوراکی شده است.
در صورتی که کودک مبتلا به بیماری خاصی است حتماً با آموزگار در این باره گفت‌وگو انجام دهید و نحوه مصرف دارو و دیگر وسایل درمانی را به آموزگار آموزش دهید تا در صورت بروز هرگونه حادثه تا پیش از رسیدن والدین و اورژانس اقدام‌های اولیه برای کمک به سلامت کودک انجام شود.
یکی از حوادثی که درمدرسه امکان بروز آن وجود دارد، بروز آسیب در اثر حادثه در زمان ورزش یا دویدن در حیاط و پله هاست. برای جلوگیری از بروز حادثه، آموزش دادن به کودک برای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک به وسیله معلمان و اعضای خانواده اهمیت دارد.
در صورت بروز آسیب درمدرسه به ویژه ضربه به سر و ایجاد تروما، مراجعه به مراکز درمانی و کنترل علامت‌های حیاتی کودک اهمیت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو