راه رفتن کودک، تمرینات کاردرمانی

منبع: نی نی بان

115

1398/6/23

21:25


فرزند شما در دوران کودکی چندین نقطه عطف رشدی خواهد داشت. از یادگیری غلتیدن به پشت تا لبخند زدن به شما، هر کار شایان ستایش او در واقع یک نقطه عطف رشدی از اوست. یکی از برجسته ترین آن ها زمانی است که کودک شما یاد می گیرد روی پاهای خود بایستد و راه رفتن را شروع کرده و اولین گام های خود را بردارد.

چه موقع کودک راه رفتن را یاد می گیرد؟
بیشتر نوزادان در حدود ۱۰ تا ۱۲ ماهگی راه می روند. برخی از نوزادان ممکن است حتی در اوایل ماه نهم نیز راه بروند و در مورد برخی دیگر ممکن است تا یک سال و نیم نیز طول بکشد. این به عواملی مانند ژنتیک نوزاد، قدرت بدنی و همچنین همت و تصمیم خودش بستگی دارد.

مراحل راه رفتن کودک
در طول سال اول تولد، کودک شما در حال تقویت قدرت و هماهنگی عضلاتش است که این کار می تواند به او در ایستادن و راه رفتن کمک کند. در این جا برخی از نقاط عطف مهم یا مراحل راه رفتن در کودک ذکر شده است:

تمرینات لازم برای راه رفتن نوزاد
نوزاد به منظور ایستادن تلاش می کند تا پاهایش را قائم نگه داشته و آن ها را در برابر هر سطح سخت فشار دهد. اما حتی اگر پاهای او به اندازه کافی قوی نباشد، او برای چند ماه به این کار ادامه خواهد داد.
در حدود شش ماهگی همان طور که کودک شما برای یادگیری نشستن، چهار دست و پا رفتن و غلتیدن تلاش می کند، هر بار که به او اجازه دهید پاهای خود را بر روی سطحی قرار دهد تلاش می کند که تعادل خود را برقرار کند.
در حدود نه ماهگی او با کمک گرفتن از مبل شروع به بلند کردن خودش خواهد کرد. در این مرحله به منظور پیشگیری از هر نوع اتفاق باید مراقب ایمن بودن وسایل خانه باشید.
در حدود ۹ تا ۱۰ ماهگی کودک شما یاد می گیرد که زانوهایش را خم کرده و از حالت ایستاده بنشیند. کاری که کاملاً مختص یک نوزاد ۱۰ ماهه است!
حدود ۱۲ ماهگی او ممکن است با کمک چند گام به جلو برداشته یا حتی بدون هیچ گونه کمکی بایستد. همچنین ممکن است که بخواهد به منظور راه رفتن دست شما را بگیرد.
در ۱۲ ماهگی بیشتر کودکان نوپا یاد می گیرند که چگونه راه بروند اگرچه ممکن است کمی نامتعادل و ناپایدار باشند. اگر کودک شما در ۱۲ ماهگی هنوز راه نیفتاده است، ممکن است به چند ماه دیگر احتیاج داشته باشد و این کاملاً طبیعی است.

چگونه به کودک خود کمک کنیم تا راه برود؟
اگر کودک شما برای راه رفتن در مسیر صحیح قرار داشته ولی هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد می توانید به او کمک کنید تا قدرت عضلانی لازم برای راه رفتن را به دست بیاورد. در این جا چند روش وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید در راه رفتن بهتر به کودک خود کمک کنید.
۱) تمریناتی برای کمک به کودک در راه رفتن
می توانید تمرینات ساده ای را برای کمک به تقویت عضلات و راه رفتن کودک انجام دهید:
نشستن روی چارپایه: یک چهار پایه بدون محافظ پشت به اندازه کودک تهیه کنید و بگذارید کودک شما روی آن بنشیند. او باید بتواند پاهای خود را به زمین رسانده و سعی کند روی آن ها بایستد. به او کمک کنید بین ران و زانوهایش یک زاویه ۹۰ درجه داده و بنشیند. همیشه باید یک فرد بزرگسال نزدیک او باشد تا نظارت کند و مراقب او باشد. چند اسباب بازی را در نزدیکی او قرار دهید و از او بخواهید در حالی که روی چارپایه نشسته است خم شده و آن ها را جمع کند. شما می توانید اسباب بازی ها را دورتر نموده و تلاش کودک را برای رسیدن به آن ها بیشتر کنید. این تمرین می تواند ماهیچه های شانه ها، پا ها و پشت کودک را تقویت کند، همچنین به او کمک نمایید تا یاد بگیرد که چگونه ضمن پشتیبانی از وزن پایش را مستقیماً زیر بدن خود قرار دهد.
بگذارید تقلا کند و کمی راه برود: می توانید به او کمک کنید تا به کمک مبل بایستد. حال در حالی که یک دست او روی مبل قرار دارد دست دیگرش را بگیرید و در این حالت او را یاری کنید تا کمی حول مبل حرکت کند. سرانجام او ممکن است دست شما را رها کرده و فقط با کمک مبل راه برود. همچنین می توانید یک اسباب بازی یا میان وعده مورد علاقه او را برای انگیزه دادن به او در قسمت انتهایی مبل بگذارید.
ضربه زدن در حین گشت و گذار: این یک تمرین سرگرم کننده برای کودک شماست. همانطور که او با کمک مبل در کنار آن راه می رود می توانید یک توپ را در نزدیکی پاهای او قرار دهید. اگرچه او ممکن است چند بار اول به طور تصادفی به توپ ضربه بزند اما اگر شما با حرکت پاهای او هماهنگ باشید او شروع به بلند کردن پا به منظور ضربه زدن به توپ می کند. می توانید توپ را در نزدیکی هر دو پای او نگه داشته و او را به تمرین با ضربه زدن با استفاده از هر دو پا تشویق کنید.
راه رفتن با کمک شما: برای این کار باید کودک را از قسمت بازو ها در حالت ایستاده نگه داشته و بازو ها را یک به یک به جلو حرکت دهید. این گونه عضلات ران و پا های او به دنبال کمک به او برای راه رفتن هماهنگ خواهند شد.
۲) بازی هایی برای کمک به کودک در راه رفتن
برخی از بازی ها در روند یادگیری راه رفتن برای نوزادان مناسب هستند و می توانند یک فعالیت سرگرم کننده باشند که هم شما و هم کودکتان می توانید در آن مشارکت کنید.
نشستن روی توپ: یک توپ بزرگ بیاورید که کودک بتواند بدون این که پای خود را به زمین برساند روی آن بنشیند. کودک خود را از باسن گرفته و به آرامی بر روی توپ بنشانید. این کار باعث می شود که او بتواند از باسن خود برای حفظ تعادل بدنش استفاده کند. او را نگه دارید و توپ را به آرامی به عقب و جلو و پهلو بچرخانید. همان طور که مجبور است تعادل بدن خود را حفظ کند، می تواند قدرت و ثبات را در عضلات باسن ایجاد کند.
جمع کردن اسباب بازی ها: شما می توانید تعدادی توپ یا اسباب بازی های دیگر را روی زمین پخش کرده و یک سبد را در فاصله دور بگذارید. حال از او بخواهید اسباب بازی ها را جمع کرده و آن ها را به داخل سبد بیاندازد. اگر کودک شما می تواند در کنار مبل ایستاده و با کمک آن راه برود می توانید اسباب بازی ها و سبد را در دو طرف مبل قرار دهید. این بازی می تواند به هماهنگی و تقویت ماهیچه های پا کمک کرده و حتی باعث شود کودک شما اولین قدم های خود را بردارد.
بازی با بادکنک: کودک خود را در نزدیکی مبل قرار دهید و در حالی که او به کمک مبل ایستاده است، یک بادکنک را به سمت او پرتاب کرده و او را ترغیب کنید تا آن را به سوی شما بازگرداند. اگر کاملاً مطمئن نیستید که او بتواند این کار را در حالت ایستاده انجام دهد، می توانید به او اجازه دهید که بنشیند و همین کار را انجام دهد. می توانید بادکنک را بالاتر بفرستید. شما حتی می توانید سعی کنید بادکنک را در نزدیکی پاهای او قرار داده و به او بیاموزید که به آن ضربه بزند. این کار به پیشرفت هماهنگی چشم و دست و همچنین تقویت عضلات او کمک شایانی می کند.
راه رفتن روی دست: کودک خود را روی شکم بر روی فرش یا یک تشک نرم قرار داده و در حالی که روی شکمش دراز کشیده است به آرامی شکم و پاهای او را بالا نگه دارید و بگذارید به آهستگی روی دستانش حرکت کند و جلو برود. این یک تمرین کلیدی برای کسب استقامت و قدرت بدنی در کودک است.

نکات امنیتی دیگر
همان طور که کودک شما در حال یاد گیری راه رفتن است باید احتیاط و اقدامات لازم را مد نظر داشته و بهترین انتخاب ها را برای پیشرفت او انجام دهید. در این مورد چند نکته قابل ذکر وجود دارد:
واکر نگیرید. استفاده از واکر نه تنها ضروری نیست، بلکه حتی ممکن است مانع از یادگیری صحیح راه رفتن شود زیرا باسن و تنه او در همه زمان ها محکم بسته شده اند. آن ها حتی ممکن است خطرناک بوده و صدماتی به کودک وارد کنند.
از جامپر به صورت محدود استفاده کنید. اگرچه جامپرها بهتر از واکرها هستند اما آن ها هم خطرات احتمالی خود را دارند، به ویژه اگر حین استفاده مراقب کودک نباشید. استفاده بیش از حد از آن ها حتی ممکن است باعث شود کودک یاد نگیرد که چگونه مهارت های حرکتی لازم برای راه رفتن را در خود رشد و توسعه دهد.
مراقب آسیب های احتمالی وسایل خانه باشید. وقتی کودک شما شروع به چهار دست و پا رفتن و با کمک ایستادن می کند، شما باید وسایل شکستنی و چیزهایی که به راحتی می افتند را از دم دست جمع کنید. همچنین لبه های تیز را صاف کرده و یا آن ها را کاملاً با چیز نرم بپوشانید.
تکرار کلیدی ترین نکته ای است که به کودک کمک می کند راه رفتن را یاد بگیرد. از این رو بهتر است این بازی ها و تمرین ها را چندین بار در روز تکرار کنید. همچنین ترجیح داده می شود که کودک راه رفتن را به شکل پا برهنه یاد بگیرد تا بتواند تعادل بهتری ایجاد کند. اگر کودک شما پس از ۱۸ ماهگی کماکان راه نمی رود، برای بررسی احتمال هر گونه تاخیر در رشد، باید با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو