دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!


منبع: ناز وب

504

1398/6/23

21:30


دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

فیل ها (Elephant) حیوانات بزرگ جثه از خانواده پستانداران ،سنگین ترین حیوانات روی کره زمین هستند.به گزارش نازوب فیل بالغ به طور معمول 6 تن وزن دارد.

طول فیل ها بین 3/2 تا 6 متر هست و ارتفاع آنها 2 تا 3 متر.فیل ها توسط عاج و خرطوم خود از سایر پستانداران متمایز میشوند.گیاهخوار بودن این حیوان عظیم‌الجثه باعث شده تا در هر شرایط اقلیمی از کویر گرفته تا جنگل زندگی کند.

 

فیل‌ها در آرواره خود جوانه‌های ۶ مجموعه دندان زیر هم دارند که یکی پس از دیگری رشد می‌کنند و هنگامی که دندان آسیای قبلی می‌پوسد دندان جدیدی از زیر آن می‌روید و جانشین قبلی می‌شود.

 

عاج (Ivory) در واقع دومین دندان‌های پیشین بالایی فیل است. وقتی مانند دندان انسان این دندان‌ها شروع به رشد می‌کنند، لایه‌ای از مینای دندان دارند. اما وقتی بزرگتر می‌شوند، مینا دیگر روی دندان‌ها را نمی‌پوشاند. بیشتر این دندان‌ها از عاج ساخته شده‌اند. فیل‌ها از این عاج‌ها برای دفاع و خوردن غذا استفاده می‌کنند.

عاج‌ها در طول عمر فیل رشد می‌کنند؛ بنابراین فیلی که عاج‌های بسیار بزرگی دارد معمولاً حیوانی پیر است. فیل‌های نر از عاج برای مبارزه یا تصاحب ماده استفاده می‌کنند. عاج فیل‌های ماده کوچک‌تر از عاج فیل‌های نر است.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تولید مثل در فیل ها چگونه است.فیل‌ها به کندی تولید مثل می‌کنند. آن‌ها طولانی‌ترین مدت بارداری را دارند که تقریباً ۱۸ ماه به طول می‌انجامد. فیل‌های ماده می‌توانند تا حدود ۵۰ سالگی باردار شوند.


به گزارش نازوب نوزاد فیل هنگام زایش بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد. در این زمان هیچ ماهیچه سختی در خرطوم خود ندارد و به‌ راحتی می‌تواند شیر بنوشد.

 

همچنین درباره پوست فیل بدانید پوست پرچین‌ و چروک فیل به اندازه‌ای حساس است که جانور می‌تواند نشستن یک مگس روی بدن خود را احساس کند. فیل‌ها از آفتاب‌سوختگی رنج می‌برند، به همین خاطر فیل‌های آفریقایی روی سر و پشت خود خاک می‌پاشند. پاشیدن خاک باعث دور شدن مگس و حشرات نیز می‌شود. فیل‌ها با ایستادن در کنار بچه‌های خود هنگام خواب و سایه افکندن بر آن‌ها مانع تابش نور خورشید به آن‌ها می‌شوند.

مغز فیل یک عضو بسیار توسعه‌یافته‌است و اندازه آن تقریباً سه تا چهار برابر مغز انسان است.

فیل‌ها نیازی به دفاع از سرزمینی که در آن زندگی می‌کنند ندارند. چون به نظر می‌رسد همسایگانشان را می‌شناسند و با آن‌ها روابط دوستانه دارند. آن‌ها قدرت بینایی ضعیفی دارند ولی توانایی شنوایی و بویایی آن‌ها بسیار خوب است. اگر یکی از فیل‌ها احساس خطر کند، همه گله گوش به زنگ می‌شود.

 

فیل ها به دسته آفریقایی و آسیایی تقسیم میشوند.

 

فیل آفریقایی

این گونه در قاره آفریقا و بیشتر جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو و کنیا زندگی می‌کند فیل‌های آفریقایی تا بیش از ۴ متر ارتفاع دارند

 

فیل آسیایی

فیل آسیایی که در هند، میانمار، شبه‌جزیره مالایا، سری‌لانکا و سوماترا به سر می‌برند.

 

فرق فیل آفریقایی و فیل آسیایی

فیل آسیایی(Asian elephant) دارای پیشانی متورم و عاج سبک‌تر وگوش‌های کوچک‌تر است. همچنین، قد فیل و عاج فیل هندی کوچک‌تر از فیل آفریقایی است.از تفاوت‌های دیگر این دو نوع فیل آن است که در حالی که فیل‌های آفریقایی چهار یا پنج سم در جلو و سه سم در عقب دارد در فیل آسیایی سم‌ها به ترتیب چهار و پنج عدد است.

 

جالب است این نکته را بدانید که فیل، حیوان بسیار باهوش و کینه‌جو است. به سختی اهلی می‌شود. اما در صورت اهلی شدن برای همیشه اهلی باقی می‌ماند.

 

نکته حائز اهمیت درباره فیل ها این است که از آنها برای درمان بعضی بیماری‌های روانی در انسان‌ها بهره گرفته شده‌است. پزشکان در تایلند از فیل‌ها برای بهبود کودکان مبتلا به اوتیسم و نیز کودکان نابینا کمک گرفته‌اند تا این کودکان، که از ارتباطات اجتماعی گریزان هستند، وارد تعاملات اجتماعی شوند.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-فیل ها عاشق گل و لای هستند…علت چیست؟

فیل ها عادت دارند خودشان را خنک نگه دارند. حشرات بدن فیل‌ها را می‌خورند و این مساله آنها را اذیت می‌کند. این حیوانات درشت برای فرار از دست این حشرات موذی، تن خود را در گل و آب فرو می‌کنند.

یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد فیل‌ها این است که با آن حجم درشت، شناگران بسیار خوبی هستند. از همه جالب‌تر اینکه گِل حکم ضدآفتاب را برای پوست فیل دارد. یعنی خودشان را در گل کثیف می‌کنند تا از تابش‌های مضر فرابنفش خورشید در امان بمانند.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-فیل ها و بارداری طولانی

فیل‌های ماده تا ۲۲ ماه نوزاد را در شکم خود نگه می‌دارند. اغلب فیل‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سال زندگی می‌کنند. فیل ماده قادر است حتی در سن ۵۰ سالگی نیز باردار شود. همچنین خوب است بدانید که نوزاد تازه متولد شده فیل بالغ بر یکصد کیلوگرم وزن دارد.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-خرطوم 180 کیلویی و کارهای شگفت انگیز

خرطوم (Khartoum) فیل‌ها نیز بسیار شگفت‌انگیز است. وزن این عضو بدن حدود ۱۸۰ کیلوگرم است و با این حال فیل می‌تواند با خرطوم خود ریزترین اشیا و دانه‌ها را از زمین بردارد؛ حتی دانه برنج را!

 

-پوست حساس بر خلاف هیکل بزرگ

با اینکه ضخامت پوست فیل حدود ۲٫۵ سانتی‌متر است و بسیار زمخت به نظر می‌رسد اما باید بدانید که بسیار حساس است به طوری که نشستن مگس یا پشه را روی پوست خود احساس می‌کند.

 

-هم ابزار جنگی هم وسیله برای کار

در زمان کنونی از فیل‌ها برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود. در گذشته هم از این حیوان عظیم برای جابه جایی ادوات و تجهیزات جنگی استفاده می‌شد.

 

-قلب عجیب

قلب فیل بسیار بزرگ است به‌طوری که گفته می‌شود بین ۱۲ تا ۲۱ کیلوگرم وزن دارد.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-فیل و حافظه خارق العاده

فیل ها حافظه بسیار خوبی دارند. آنها قادرند مسیرها و محیط‌های مختلفی را در طولانی مدت در ذهن خود حفظ کنند و در مواقع ضرورت به یاد بیاورند. جالب است بدانید که ساختار مغز فیل بسیار شبیه مغز انسان است.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-عاج های با ارزش

فیل ها عاج‌هایی به بلندی ۳ متر دارند. تقریبا ۱۰۰ فیل در هر روز برای عاج‌های گرانبهای خود کشته می‌شوند. از عاج فیل‌ها برای ساخت وسایل زینتی استفاده می‌شود.

 

-ارتباط از طریق حس لامسه

فیل ها با لمس کردن همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آنها با نوازش یا در هم کردن خرطوم‌هایشان به یکدیگر خوش آمدگویی می‌کنند.

فیل‌های جوان با ضربه‌های خرطوم به بدن دیگری با هم شوخی می‌کنند. وقتی دو فیل دهان یکدیگر را لمس می‌کنند یعنی می‌خواهند رابطه جنسی با هم برقرار کنند.

این حیوان درشت و آرامِ طبیعت با تکان دادن سر و گوش‌ها گرد و خاک را از سر و صورت خود پاک می‌کند.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-مورچه قاتل فیل

با ینکه فیل درشت‌ترین حیوان روی کره خاکی است اما اگر یک مورچه کوچک وارد خرطوم او بشود، می‌تواند فیل را به کشتن بدهد. به همین خاطر است که فیل‌ها برای دور ماندن از خطر مرگی که مورچه‌ها برایشان دارند، خرطوم خود را بالا می‌گیرند.

 

-شباهت با انسان در داشتن چانه

به غیر از انسان، فیل ها هم چانه دارند. جالب است بدانید هیچ حیوان دیگری غیر از فیل و انسان چانه ندارند.

 

-فیل ها در حال انقراض

زمین‌های محل زندگی فیل‌ها در حال از بین رفتن است. به همین خاطر جمعیت آنها هم رو به کاهش نهاده.فیل‌ها در آسیا و آفریقا در معرض انقراض قرار دارند.

 

-سوگواری برای از دست رفته ها

فیل ها زمانی که یکی از اعضای گله‌شان را از دست می‌دهند «مراسم خاکسپاری» برگزار می‌کنند. آنها اطراف جسد جمع می‌شوند و مدتی را در سکوت سپری می‌کنند. فیل‌ها قبل از این که محل را ترک کنند با شاخه‌ها جسد را می‌پوشانند.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

-تشخیص زن از مرد

فیل این قدرت را دارد که بین زن و مرد تفاوت قائل شود. همچنین بد نیست بدانید که فیل ها می‌توانند خودشان را در آینه تشخیص بدهند. فقط تعداد کمی از جانوران از این توانایی برخوردارند.

 

-فیل سفید

فیل‌های سفید (White elephants) نمونه نادری از فیل‌ها هستند. البته فرقی با دیگر فیل‌های خاکستری ندارند و فقط رنگ پوستشان متفاوت است. این فیل‌ها وقتی خیس می‌شوند صورتی به نظر می‌رسند. فیل سفید اغلب در جنوب شرقی آسیا و تایلند یافت می‌شوند.

 

دانستنی های عجیب فیل/ از سوگواری تا مرگ توسط یک مورچه!

 

فیل و بویایی قوی

فیل‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند. جالب است بدانید که یک فیل می‌تواند از فاصله ۲۰ کیلومتری بوی آب را حس کند.

 

Strange Elephant Knowledge / From Death to Death by an Ant!


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو