قبل از باردار شدن، این نکات را بدانید

منبع: نی نی بان

111

1398/6/24

01:35


بارداری تجربه ای شیرین، لذت بخش و به یادماندنی است، اما نگرانی ها، تغییرات و سوالات بیشماری را نیز به همراه دارد. برای کاهش استرس و نگرانی های این دوران حساس و داشتن فرزندی سالم، نکات بسیار زیادی وجود دارند. باید خودت را برای بارداری و همچنین مادر شدن آماده کنی. در این مقاله مهمترین نکات در مورد آمادگی برای بارداری را با هم بررسی می کنیم:

۱. به سلامت بدن خود اهمیت بده
یکی از مهمترین نکات در مورد آمادگی برای بارداری و زایمان راحت، توجه به تناسب اندام است. حتما با در نظر گرفتن برنامه ای منظم شامل ۳۰ دقیقه ورزش سبک مانند پیاده روی، به سلامت و تندرستی بدن خود اهمیت بده.

۲. در نظر گرفتن موارد ژنتیکی
هنگام آمادگی برای بارداری حتما از سلامت خود و همسرت مطمئن شو و با یک مشاوره ژنتیک نیز مشورت کن. اگر تو یا یارت مشکل ژنتیکی داشته باشید یا به هر دلیلی از نظر ژنتیکی شما با هم تطابق نداشته باشید، ممکن است سلامت فرزندتان دچار مشکل شود. بنابراین لازم است که یک پزشک در مورد کوچکترین مسائل ژنتیکی به شما اطلاعات دهد.

۳. تغذیه سالم
پیش از بارداری، به تغذیه سالم اهمیت بده و حتما مصرف پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک را در برنامه غذایی در نظر بگیر. روزانه از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی ات استفاده کن و مصرف لبنیات را فراموش نکن تا هیچ کمبودی در بدن نداشته باشی.

۴. مصرف اسید فولیک
تحقیقات نشان داده است که مصرف اسید فولیک پیش از بارداری، در سلامت نوزاد و جلوگیری از نقص‌های مادرزادی، نقش موثری ایفا می‌کند. می‌توانی با مصرف سبزیجات، مرکبات و… این ویتامین را تامین کنی. حداقل یک ماه قبل از بارداری، مصرف قرص مکمل فولیک اسید را شروع کن. فولیک اسید برای درمان کم خونی و فقر آهن ضروری است. متأسفانه بسیاری از بانوان به دلیل قاعدگی دچار کمبود آهن هستند. بهترین کار این است که هنگام آمادگی برای بارداری آزمایش کاملی بدهی و میزان تمام مواد مورد نیاز بدن را بررسی کنی.

۵. کنترل وزن
در صورتی که وزن متعادلی داشته باشی، بارداری و زایمان راحت تری نیز خواهی داشت. اضافه وزن همچنین خطراتی مانند دیابت و فشار خون بالا را به همراه خواهد داشت.

۶. به پزشک مراجعه کن
پیش از بارداری حتما به پزشک مراجعه کرده و علاوه بر انجام آزمایشات لازم، در مورد مصرف ویتامین ها و داروهای مختلف و سایر نگرانی‌هایت با او مشورت کن. یادت باشد که استرس و فشار روحی ناشی از وضعیت جدید می تواند منجر به افسردگی بارداری شود پس باید به احساسات درونی خود توجه کنی. برای این که در مورد سلامت روحی ات مطمئن شوی هم خوب است به یک مشاور با تجربه مراجعه کنی.

۷. سلامت دندان ها
یکی دیگر از نکاتی که حتما باید پیش از بارداری مورد توجه قرار دهی، سلامت دندان ها است. تغییرات هورمونی در دوران بارداری سبب مشکلات مختلفی می شود که یکی از عوارض آن، آسیب به دندان و لثه ها است. اگر دندان های تو آسیب دیده یا جرم گرفته باشند، مشکلات مربوط به دهان و دندان در دوران بارداری بیشتر خواهد شد؛ بنابراین هنگام آمادگی برای بارداری با دندان پزشک مشورت کن که دندان های خراب یا لثه های عفونت کرده را هرچه زودتر درمان کنی.

۸. از سیگار و الکل دوری کن
مصرف سیگار و الکل شدیدا به جنین آسیب رسانده و حتی گاهی منجر به سقط جنین خواهد شد. به هیچ وجه در معرض دود سیگار نیز قرار نگیر. دود سیگار به دلیل وجود نیکوتین برای سلامت تو و جنین بسیار مضر است بنابراین باید هنگام آمادگی برای بارداری آن را ترک کنی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو