اختلال یادگیری چیست؟ چه چیزی باعث اختلال یادگیری می شود؟ آیا اختلال یادگیری درمان دارد؟ بسیاری از کودکان مبتلا به  اختلال یادگیری، که به آنها معلولیت یادگیری نیز گفته می شود، مدت ها قبل از اینکه تشخیص داده شوند در مدرسه دچار مشکل می شوند. اختلال یادگیری می تواند بر عزت نفس و انگیزه کودک تأثیر بگذارد. بدانید که چگونه علائم اختلال یادگیری را بشناسید و چه کاری می توانید برای کمک به فرزند خود انجام دهید. در ادامه این مقاله از دکتر سلام در بخش روانشناسی به توضیح کامل درباره علائم، تشخیص و درمان اختلال یادگیری می پردازیم.

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری چیست؟

دشواری اختلال یادگیری شرایطی است که باعث می شود فرد در یک زمینه برای یادگیری کلاس درس دچار مشکلات شود. اختلال یادگیری ممکن است در توسعه مهارت های سواد آموزی و ریاضیات / هندسه تداخل داشته باشد و همچنین می تواند بر حافظه، توانایی تمرکز و مهارت های سازمانی تأثیر بگذارد. کودک یا بزرگسال با مشکل یادگیری ممکن است به زمان بیشتری برای انجام تکالیف در مدرسه نیاز داشته باشد و غالباً می تواند از آموزش استراتژی و اسکان در کلاس درس مانند مواد تحویل شده در فونت های خاص یا امکان استفاده از رایانه برای یادداشت برداری بهره ببرد.

هیچ دو فرد با مشکل اختلال یادگیری دقیقاً یکسان نیستند و بسیاری از شرایط، از قبیل dyslexia، اختلال کمبود توجه، اختلال بیش فعالی کمبود توجه، dyscalculia و dysgraphia، در یک طیف گسترده وجود دارد. همچنین دیسراسکسی وجود دارد، یک مشکل در مهارت حرکتی است که می تواند بر توانایی یادگیری نویسنده از طریق دستی تأثیر بگذارد و ممکن است بر مهارت های برنامه ریزی تأثیر بگذارد. دشوار بودن در یادگیری و دشواری مهارت های حرکتی برای حضور همزمان غیر معمول نیست. به عنوان مثال، dyslexia و dyspraxia، یا ADD / ADHD و سوءهاضمه می توانند با هم اتفاق بیفتند.

مشکلات یادگیری و اختلال یادگیری گاهی اوقات نیز معلولیت یادگیری گفته می شود. همچنین ممکن است با اصطلاحات تفاوت یادگیری یا تفاوتهای خاص یادگیری روبرو شوید. تفاوت بین این برچسب ها می تواند ظریف به نظر برسد اما ممکن است دلالت بر چگونگی مشاهده یک فرد با مشکل در یادگیری داشته باشد. کلمه معلولیت به معنای آن است که شخص نسبت به همسالان خود توانایی کمتری دارد. همچنین می تواند نشان دهد که آنها در وضعیت نامطلوب قرار دارند و باعث از بین رفتن قدرت یادگیری آنها می شود.

از طرف دیگر، تفاوت یادگیری در تأکید بر این نکته که شخص به سادگی با روشی متفاوت از دیگران یاد می گیرد، رویکرد مخالفی دارد. آنها غیرفعال نیستند، فقط مغز آنها متفاوت عمل می کند. اصطلاح دشواری یادگیری در جایی کاربرد دارد، که چالش های اضافی را که یک فرد ممکن است در یک محیط مدرسه معمولی با آن روبرو شود، توصیف می کند  اما همچنین نشان می دهد که این چالش ها مشکلاتی هستند که می توان بر آن غلبه کرد.


بیشتر بدانید؛ چکونه باعث تقویت حافظه خود شویم؟


چه عواملی باعث اختلال یادگیری می شود؟

عواملی که ممکن است در ایجاد اختلال یادگیری تأثیر بگذارد عبارتند از:

  •  تاریخچه خانوادگی و ژنتیک. سابقه خانوادگی  اختلال یادگیری، خطر ابتلای کودک به یک اختلال را افزایش می دهد.
  •  خطرات قبل از تولد و نوزادان. رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، تولد زودرس و وزن کم بسیار هنگام تولد با  اختلال یادگیری مرتبط است.
  •  آسیب روانی. آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به  اختلال یادگیری را افزایش دهد.
  •  ترومای جسمی. آسیب های سر یا عفونت سیستم عصبی ممکن است در بروز  اختلال یادگیری نقش داشته باشد.
  •  قرار گرفتن در معرض محیط زیست. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد سموم مانند سرب با افزایش خطر ابتلا به  اختلال یادگیری مرتبط است.

اختلال یادگیری

علائم  اختلال یادگیری چیست؟

اگر فرزند شما علائم زیر را داشته باشد ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد:

  •  مهارت های خواندن، املا، نوشتن یا ریاضی را در سن و در سطح مورد نظر خود ندارد
  •  در درک و دستورالعمل ها مشکل دارد
  •  در به خاطر سپردن آنچه فقط کسی به او گفته است مشکل دارد
  •  عدم هماهنگی در پیاده روی، ورزش یا مهارت هایی مانند نگه داشتن مداد
  •  به راحتی کارهای خانه، کتابهای درسی یا موارد دیگر را فراموش می کند یا نادرست انجام می دهد
  •  در درک مفهوم زمان مشکل دارد
  •  در برابر انجام مشق شب یا فعالیتهایی که شامل خواندن، نوشتن یا ریاضی است، مقاومت می کند یا به طور مداوم نمی تواند تکالیف خانه را بدون کمک قابل توجهی انجام دهد.
  •  سرپیچی، خصومت و یا واکنش های عاطفی بیش از حد در مدرسه یا هنگام انجام فعالیت های دانشگاهی، مانند مشق شب یا خواندن، از خود بروز می دهد یا نشان می دهد.

انواع ناتوانی و اختلال یادگیری

دیسكسلی

اختلال یادگیری یکی از شایع ترین مشکلات یادگیری است – همچنین به عنوان ناتوانی در یادگیری شناخته می شود. انواع مختلفی از نارساخوانی وجود دارد اما متداولترین آن دیسكسكولوژی واجی است كه در نحوه تجزیه كلمات است. دارای ناتوانی در رمزگشایی در خواندن دارد و همچنین می تواند باعث مشکلات املایی و نوشتاری شود. از آنجا که خواندن و نوشتن در اکثر برنامه های درسی مدار اساسی است، کودکانی که دچار دیسکسیکلی تشخیص داده نشده می شوند، می توانند به سرعت از همسالان خود عقب بیفتند، زیرا در یادداشت برداری، خواندن، مشق شب، انجام کارهای نوشتن و ارزیابی ها مشکلاتی دارند.

نارساخوانی با هوش کمتر همراه نیست، اما مشکلات زبان می تواند باعث شود کودکان به این باور برسند که نسبت به همسالان خود از هوش کمتری برخوردار بوده و منجر به اعتماد به نفس پایین و خودپسندی ضعیف می شوند. برخی علائم رایج دیسكسكلی شامل مشكلات خواندن با صدای بلند، املاء متناقض است – ممكن است آنها یك روز بتوانند یك كلمات را هجی كنند و روز بعد نه – از دست دادن تشخیص کلمه در صفحه، ضعف واجی، واژگان، واژگونی نامه ها، سخت نوشتن به دلیل مشکلات با کلمات، و واژگانی که دامنه محدودتری دارند.

مشکلات توجه

اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) که قبلاً تحت چتر ADD قرار می گرفتند، در این دسته گروه بندی می شوند. با این حال، در سالهای اخیر ADHD است که به مشکلات ویژه در توجه، توجه بیش از حد و یا کمبود توجه تبدیل شده است. ADHD با بیش فعالی غالباً با مشکلاتی در حفظ تمرکز در طی دوره های طولانی مشخص می شود. کودکان مبتلا به ADHD می توانند کنترل ضعف ضعیفی داشته باشند، اعتماد به نفس داشته باشند. آنها معمولاً آسانتر از بیش فعالی در کلاس درس انتخاب می شود، زیرا در مورد دومی، یک یادگیرنده ممکن است توجه خود را به دیگران جلب نکند.

در حقیقت، ممکن است یک یادگیرنده با ADD مورد توجه قرار گیرد و بنابراین مشکل یادگیری می تواند تا زمانی که منجر به تکالیف ناقص و عملکرد ضعیف در آزمون شود، نادیده گرفته شود. در موارد خاص ممکن است به کودک گفته شود که به اندازه کافی تلاش نمی کند. درک مطلب، ماندن در کار، پیروی از دستورالعمل ها، انجام پروژه های گسترده و سازماندهی همه می تواند مشکل ساز باشد.

اختلال یادگیری

دیسگرافیا

کودکانی که با دیسگرافیا مبارزه می کنند با نوشتن مشکل دارند و ممکن است متنی غیرقابل خواندن تولید کنند. برای نوشتن می تواند زحمت بکشد، مدت زمان زیادی طول بکشد تا کامل شود و باعث ناامیدی و استرس شود. جهت گیری مکانی و جنبه های برنامه ریزی نوشتن می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به دیسگرافیا چالش برانگیز باشد. این شامل برنامه ریزی فضاهای سفید بین حروف و کلمات، نوشتن در یک خط مستقیم و یا تولید خط هایی از متن است که به صورت عمودی قرار گرفته اند. ماندن در حاشیه، استفاده از علائم نگارشی و انتخاب بین حروف بزرگ و کوچک نیز ممکن است سخت باشد.

شکل گیری نامه به خودی خود ممکن است مشکل ساز باشد و تایپ کردن بر روی رایانه اغلب یک روش توصیه شده در مدرسه است. كودكان مبتلا به دیسگرافیا اغلب مشتاق جلوگیری از نوشتن با دست خط خود هستند، به خصوص در مقابل همسالان خود. آنها ممکن است هنگام نوشتن روی صفحه احساس خجالت کنند، متن کمتری را نسبت به آنچه برای کارهای کتبی لازم است، تولید کنند و به طور کلی می توانند در ارزیابی هایی که نیاز به پاسخ های کتبی دارند، ضعیف عمل کنند.

دیسکالکولی

برخلاف dyslexia و dysgraphia که هر دو مشکل یادگیری و اختلال یادگیری مبتنی بر زبان هستند، dyscalculia با پردازش اعداد ارتباط دارد. كودكان مبتلا به دیسكالكولی می توانند در انجام حساب های ساده مشكل داشته باشند. ممکن است آنها ندانند که چگونه به یک مسئله ریاضی نزدیک شوند. بعضی اوقات جنبه مکانی معادلات مشکل است، و همچنین گروه بندی شماره ها و انجام نظم مناسب عملیات سخت است.

حتی شمارش نیز می تواند یک مبارزه باشد و اغلب توصیه می شود افراد مبتلا به این مشکل به منظور حمایت از یادگیری خود از یک ماشین حساب استفاده کنند. هنگامی که دیسکسکی و دیسکالکولی در کنار هم قرار دارند، خواندن کلمه مشکل تر می شود. این می تواند باعث ایجاد خطا در کار شود و باعث شود دانش آموز جواب نادرست را بدست آورد. Dysgraphia و dyscalculia با هم به معنای مشکل در یادگیری زیاد کودک هستند که اغلب اوقات نشان دادن کار ریاضی را به شکل طولانی تکمیل می کند. نوشتن نمادهای ریاضی ممکن است تقریباً غیرممکن باشد، همانطور که برخی از جنبه های مکانی یا نمودار گرافیکی ریاضیات نیز ممکن است.

دیسپراکسی

در حالی که همیشه تحت عنوان مشکلات یادگیری /  اختلال یادگیری قرار نمی گیرد، دیسپراکسی یک مشکل مهارت حرکتی است که می تواند در موفقیت تحصیلی نیز تأثیر بگذارد. این امر به دلیل این است که بر برنامه ریزی و هماهنگی عضلات، از جمله عضلات دست تأثیر می گذارد. از آنجا که گرفتن قلم یا مداد در تولید زبان نوشتاری سخت است، در نتیجه نوشتن می تواند حاوی خطاهای بیشتر هجی باشد و در نتیجه متن کمتری تولید شود. در موارد افتادگی کلامی / آپراکسی گفتار، ماهیچه های صورت، دهان و گلو تحت تأثیر قرار می گیرند و تولید زبان گفتاری را محدود می کنند.

مبتلایان به سوء هاضمه نیز ممکن است با یک حرکت پیاده روی خنده دار قدم بردارند، در استفاده از یک قلم در کلاس هنری مشکلی داشته باشند، در نواختن یک ساز موسیقی یا انجام حرکات هماهنگ در ورزش مشکلی داشته باشند. آنها می توانند دست و پا چلفتی باشند و ممکن است با سازمان و کارهایی که شامل برنامه ریزی است نیز مبارزه کنند. علاوه بر این، برخی از دانشجویان ممکن است با مسائل مربوط به پردازش روبرو شوند. پردازش آهسته می تواند به معنای آن باشد که کودک برای تکمیل تکالیف مدرسه به زمان بیشتری نیاز دارد و برای ورود اطلاعات به حافظه کاری، در معرض کار اضافی قرار می گیرد. اختلال بیانگر و گیرنده زبان و بی حسی گفتار نیز از مشکلات مبتنی بر زبان هستند که باعث ایجاد مشکل در درک و تولید زبان گفتاری می شوند.

در جستجوی کمک برای اختلال یادگیری

مداخله زودهنگام ضروری است زیرا مشکل می تواند گلوله برفی باشد. کودکی که توانایی یادگیری در دوره ابتدایی را ندارد، نمی تواند در دبیرستان با جبر روبرو شود. کودکانی که  اختلال یادگیری دارند همچنین می توانند اضطراب عملکردی، افسردگی، عزت نفس پایی ، خستگی مزمن یا از بین رفتن انگیزه را تجربه کنند. برخی از کودکان ممکن است برای منحرف کردن توجه از چالش هایشان در مدرسه واکنش نشان دهند. اگر نگرانی در مورد مشکلات یادگیری وجود داشته باشد، معلم، والدین یا سرپرست کودک، پزشک یا متخصصان دیگر می توانند درخواست ارزیابی کنند.

فرزند شما به احتمال زیاد ابتدا آزمایشاتی برای رد کردن بینایی یا مشکلات شنوایی یا سایر شرایط پزشکی انجام خواهد داد. اغلب کودک یک سری آزمایشات را توسط تیمی از متخصصان انجام می دهد، از جمله روانشناس، معلم آموزش ویژه، کاردرمانی، کار درمان اجتماعی یا پرستار. تعیین اختلال یادگیری و نیاز به خدمات بر اساس نتایج آزمونها، بازخورد معلمان، ورودی از والدین یا سرپرستان و بررسی عملکرد علمی است که انجام می شود. تشخیص اضطراب شدید یا اختلالات کمبود توجه / بیش فعالی نیز ممکن است انجام شود. این شرایط می تواند به تأخیر در پیشرفت مهارت های دانشگاهی کمک کند.

اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری

اگر فرزند شما اختلال یادگیری دارد، پزشک یا مدرسه فرزند شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

 کمک اضافی

یک متخصص خواندن، معلم ریاضی یا سایر متخصصان آموزش دیده می تواند تکنیک های لازم را برای بهبود مهارت های علمی، سازمانی و مطالعه خود آموزش دهد.

 برنامه آموزش فردی (IEP)

مکاتب دولتی در ایالات متحده موظفند برای دانش آموزانی که معیارهای مشخصی برای یک اختلال یادگیری دارند، یک برنامه آموزش فردی ارائه دهند. IEP اهداف یادگیری را تعیین می کند و استراتژی ها و خدمات را برای پشتیبانی از یادگیری کودک در مدرسه تعیین می کند.

 اقامت

اسکان در کلاس ممکن است زمان بیشتری برای تکمیل تکالیف یا آزمونها داشته باشد، که در کنار معلم برای جلب توجه قرار گرفته، استفاده از برنامه های رایانه ای که از نوشتار پشتیبانی می کنند، شامل مشکلات ریاضی کمتری در تکالیف، یا تهیه کتابهای صوتی برای مکمل خواندن است.

درمان

برخی از کودکان از درمان بهره مند می شوند. کاردرمانی ممکن است مهارتهای حرکتی کودکی را که دچار مشکلات نوشتن است بهبود بخشد. یک متخصص گفتار درمانی به زبان گفتار می تواند به مهارت های زبانی کمک کند.

 دارو

پزشک فرزند شما ممکن است برای مدیریت افسردگی یا اضطراب شدید، دارو را توصیه کند. داروهایی برای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی ممکن است توانایی کودک در تمرکز در مدرسه را بهبود بخشد.

 داروی مکمل و جایگزین اختلال یادگیری

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی درمان های جایگزین از جمله تغییرات رژیم غذایی، استفاده از ویتامین ها، تمرین های چشم، نوروفیدبک و استفاده از دستگاه های تکنولوژیکی لازم است. برنامه درمانی فرزند شما به احتمال زیاد با گذشت زمان تکامل می یابد. اگر فرزند شما پیشرفت نمی کند، می توانید به دنبال خدمات اضافی باشید یا درخواست تجدید نظر در IEP یا اقامتگاه ها را بدهید.

در ضمن، به کودک خود کمک کنید تا به عبارت ساده نیاز به خدمات اضافی و نحوه کمک به آنها را بفهمد. همچنین روی نقاط قوت فرزند خود تمرکز کنید. کودک خود را ترغیب کنید که علایق و اعتماد به نفس خود را دنبال کند. این مداخلات می توانند مهارت های فرزند شما را بهبود بخشند، به او کمک کنند استراتژی های مقابله ای را توسعه دهد و از نقاط قوت او برای بهبود اختلال یادگیری در داخل و خارج از مدرسه استفاده کند.

اختلال یادگیری

دیسکلکسی

دیسکلکسی نوعی اختلال یادگیری است که به دلیل مشکل در شناسایی صدا و یادگیری نحوه ارتباط آنها با حروف و کلمات (رمزگشایی)، خواندن مشکل است. اختلال خواندن نیز نامیده می شود، نارساخوانی قسمت هایی از مغز که زبان را پردازش می کند را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به نارساخوانی دارای هوش طبیعی هستند و معمولاً بینایی طبیعی دارند.

اکثر کودکان مبتلا به نارساخوانی می توانند با تدریس یا یک برنامه آموزشی تخصصی در مدرسه موفق شوند. حمایت عاطفی نیز نقش مهمی دارد. اگرچه درمانی برای نارساخوانی وجود ندارد، ارزیابی زودرس و مداخله منجر به بهترین نتیجه خواهد شد. گاهی اوقات dyslexia تشخیص داده نمی شود و تا بزرگسالی نیز تشخیص داده نمی شود، اما هیچگاه دیر نیست که به دنبال کمک باشید.

دیسکلکسی یک وضعیت مادام العمر است که خواندن افراد را دشوار می کند. بسیار رایج است، اگرچه هنوز مشخص نیست که چند درصد از بچه ها این مشکل را دارند. برخی از کارشناسان معتقدند که این تعداد بین 5 تا 10 درصد است. برخی دیگر می گویند که 17 درصد از مردم علائم چالش خواندن را نشان می دهند. دلیل دامنه وسیع این است که متخصصان ممکن است dyslexia را به روش های مختلفی تعریف کنند.

دیسکلکسی عمدتاً مشکل خواندن دقیق و روان است. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در پاسخ دادن به سؤالاتی درباره مطالبی که خوانده اند مشکل داشته باشند. اما وقتی برای آنها خوانده شد، ممکن است به هیچ وجه مشکلی نداشته باشند. دیسکلکسی می تواند با مهارت های دیگر نیز مشکل ایجاد کند. این شامل:

  •  خواندن درک مطلب
  •  املایی
  •  نوشتن
  • ریاضی

بعضی اوقات مردم معتقدند که نارساخوانی یک مسئله بینایی است. آنها در مورد این فکر می کنند که بچه ها حروف را معکوس می کنند. اما نارساخوانی با دیدن بیننده حروف در جهت اشتباه مشکلی ندارد. دانستن این نکته حائز اهمیت است که اگرچه دیسکلکسی بر یادگیری تأثیر می گذارد، مسئله هوش نیست. کودکان مبتلا به نارساخوان به همان اندازه همسالان خود باهوش هستند. پشتیبانی، روشهای تدریس و استراتژی هایی وجود دارد که به آنها کمک می کند چالش های خود را مدیریت کرده و در مدرسه و بعد از آن پیشرفت کنند. داستان های موفقیت بی نظمی dyslexia، از جمله بازیگران، کارآفرینان و مقامات منتخب با نارساخوانی وجود دارد.

چه عواملی باعث ایجاد نارساخوانی می شوند؟

به ژن ها مرتبط است، به همین دلیل این بیماری اغلب در خانواده ها رخ می دهد. اگر والدین، ​​خواهران و برادران یا سایر اعضای خانواده به آن مبتلا باشند، احتمالاً دچار دیسکلکسی خواهید شد. این بیماری ناشی از تفاوت در بخش هایی از مغز است که زبان را پردازش می کنند. اسکن تصویربرداری در افراد مبتلا به دیسکلکسی نشان می دهد كه مناطقی از مغز كه هنگام خواندن فرد باید فعال باشند به درستی كار نمی كنند.

وقتی کودکان یاد می گیرند که بخوانند، آنها ابتدا می فهمند که هر حرف چه صدایی ایجاد می کند. به عنوان مثال، “B” صدای “buh” را ایجاد می کند. “M” صدا “em” می کند. سپس، آنها یاد می گیرند که چگونه این صداها را برای شکل دادن کلمات (“C-A-T” هجی “گربه” کنند) هجی کنند، سرانجام، آنها باید بدانند که کلمات به چه معنی است (“گربه” حیوان خزدار است که در حال بزرگ شدن است).

برای کودکانی که دچار دیسکلکسی هستند، مغز سخت است که کلمات را به صداهایی که می سازند متصل کند و سپس آن صداها را با کلمات مخلوط می کند. بنابراین برای کسی که دچار نارساخوانی است، کلمه “گربه” ممکن است “برعکس” خوانده شود. به دلیل این ترکیبات، خواندن می تواند یک روند آهسته و دشوار باشد. نارساخوانی برای همه متفاوت است. بعضی از افراد شکلی ملایم دارند که در نهایت یاد می گیرند چگونه مدیریت کنند.

برخی دیگر مشکل بیشتری برای غلبه بر آن دارند. حتی اگر کودکان نتوانند به طور کامل از dyslexia پیشی بگیرند، آنها هنوز هم می توانند به دانشگاه بروند و در زندگی موفق شوند.

عوامل خطر دیسکلکسی در اختلال یادگیری

عوامل خطر دیسکلکسی در اختلال یادگیری شامل موارد زیر است:

  •  سابقه خانوادگی اختلال یادگیری و سایر
  •  تولد زودرس یا وزن کم هنگام تولد
  •  قرار گرفتن در دوران بارداری در معرض نیکوتین، مواد مخدر، الکل یا عفونت که ممکن است رشد مغز در جنین را تغییر دهد
  •  تفاوت های فردی در قسمت هایی از مغز که خواندن را ممکن می سازد

اختلال یادگیری

عوارض نارساخوانی در اختلال یادگیری

نارساخوانی در اختلال یادگیری می تواند منجر به تعدادی از مشکلات شود، از جمله:

 یادگیری مشکل

از آنجا که خواندن یک مهارت اساسی برای بسیاری از مباحث دیگر مدرسه است، کودکی که دچار نارساخوانی است در اکثر کلاسها دچار نقصان هستند و ممکن است در کنار همسالان خود مشکل داشته باشد.

مشکلات اجتماعی

در صورت عدم درمان، نارساخوانی ممکن است به عزت نفس پایین، مشکلات رفتاری، اضطراب، پرخاشگری و ترک دوستان، والدین و معلمان منجر شود.

 مشکلات در بزرگسالان

ناتوانی در خواندن و درک نمی تواند مانع از رسیدن کودک به پتانسیل خود در هنگام رشد کودک شود. این می تواند عواقب طولانی مدت آموزشی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

کودکانی که دچار دیسکلکسی هستند در معرض خطر ابتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) و بالعکس قرار دارند. ADHD می تواند در حفظ توجه و همچنین بیش فعالی و رفتار تحریک آمیز مشکل ایجاد کند، که این امر باعث می شود نارساخوانی را برای درمان سخت تر کند.

علائم و نشانه های دیسکلکسی در اختلال یادگیری

دیسکلکسی افراد را در درجات مختلفی تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین علائم ممكن است از یك كودك به فرزند دیگر متفاوت باشد. معمولاً علائم به عنوان مشکلاتی در صحت و تسلط در خواندن و هجی ایجاد می شود. اما در بعضی از کودکان، نارساخوانی نیز می تواند روی نوشتن، ریاضیات و زبان تأثیر بگذارد. یکی از علائم اصلی نارساخوانی در کودکان مشکل در رمزگشایی کلمات است. این توانایی تطابق حروف با صداها و سپس استفاده از آن مهارت برای خواندن دقیق و روان کلمات است. یکی از دلایلی که کودکان در رمزگشایی آنها مشکل دارند این است که آنها اغلب با یک مهارت اساسی در زبان به نام آگاهی واجی مقابله می کنند.

این توانایی تشخیص صداهای فردی در کلمات است. مشکل این مهارت می تواند در اوایل پیش دبستانی نشان داده شود. در بعضی از کودکان، dyslexia تا بعد از آن، هنگامی که در مهارت های پیچیده تر دچار مشکل شوند، قابل تشخیص نیست. اینها شامل گرامر، درک مطلب، مسلط خواندن، ساختار جمله و نوشتارهای عمیق تر است. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است از خواندن، چه با صدای بلند و چه در خود پرهیز کنند. حتی ممکن است هنگام خواندن دچار اضطراب یا ناامیدی شوند. این حتی می تواند بعد از اینکه آنها اصول خواندن را تمرین کرده اند، رخ دهد. علائم نارساخوانی در اختلال یادگیری در سنین مختلف می تواند متفاوت باشد. در اینجا چند نمونه از علائم نارساخوانی آورده شده است:

  • پیش دبستانی
  •  در تشخیص اینکه آیا دو کلمه هم قافیه وجود دارد، مشکل دارد
  •  با گفتن صدای آغازین یک کلمه تلاش می کند
  •  با یادگیری کلمات جدید مشکل دارد
  •  در تشخیص حروف و تطبیق آنها با اصوات مشکل دارد
  • مدرسه دبستان
  •  در از بین بردن صدای میانه از یک کلمه یا مخلوط کردن چندین صدا برای ایجاد یک کلمه مشکل دارد
  •  اغلب کلمات مشترک را تشخیص نمی دهند
  •  به سرعت کلمات را پس از مطالعه آنها فراموش می کنند
  •  در ریاضی دچار مشکل می شود
  • مدرسه راهنمایی
  •  بسیاری از خطاهای املایی را ایجاد می کند
  •  اغلب مجبور به بازخوانی جملات و قسمت ها است
  • دبیرستان
  •  اغلب هنگام خواندن با صدای بلند از کلمات کوچک رد می شود
  •  در سطح نمره مورد انتظار قرار ندارد
  •  به شدت سؤالات چند گزینه ای را نسبت به پر کردن جواب خالی یا پاسخ کوتاه ترجیح می دهد

دیسکلکسی فقط روی اختلال یادگیری تأثیر نمی گذارد. همچنین می تواند مهارتها و فعالیتهای روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. اینها شامل تعامل اجتماعی، حافظه و مقابله با استرس است.

اختلال یادگیری

تشخیص نارساخوانی در اختلال یادگیری

هیچ آزمایش منفردی وجود ندارد که بتواند نارساخوانی را تشخیص دهد. تعدادی از عوامل در نظر گرفته شده است ، مانند:

 رشد فرزند شما، مسائل آموزشی و تاریخچه پزشکی

پزشک احتمالاً از شما در مورد این مسائل سؤال می کند و می خواهد از شرایط موجود در خانواده، از جمله اینکه آیا اعضای خانواده دارای ناتوانی و اختلال یادگیری هستند، آگاهی یابد.

زندگی خانگی

پزشک ممکن است توضیحی در مورد زندگی خانوادگی و خانه شما، از جمله چه کسی در خانه زندگی می کند و چه مشکلی در خانه وجود دارد، بخواهد.

 پرسشنامه

پزشک ممکن است از کودک، اعضای خانواده یا معلمان را به سؤالات کتبی پاسخ دهند. ممکن است از فرزند شما خواسته شود که آزمایشاتی را برای شناسایی توانایی های خواندن و زبان انجام دهد.

 تست های بینایی، شنوایی و مغز (عصبی)

اینها می توانند در تعیین اینکه آیا یک اختلال دیگر ممکن است باعث عدم توانایی خواندن فرزند شما شود، کمک می کند.

 آزمایش روانشناسی در اختلال یادگیری

ممکن است پزشک از شما و فرزندتان سؤال کند تا سلامت روان کودک شما را بهتر بشناسد. این امر می تواند در تعیین اینکه آیا مشکلات اجتماعی، اضطراب یا افسردگی ممکن است توانایی های فرزند شما را محدود کند، کمک کند.

 تست خواندن و سایر مهارتهای دانشگاهی

فرزند شما ممکن است مجموعه ای از تست های آموزشی را انجام داده و روند و کیفیت مهارت های خواندن را توسط یک متخصص خواندن تحلیل کند.

رفتار

هیچ روش شناخته شده ای برای اصلاح ناهنجاری زمینه ای مغز که باعث نارساخوانی می شود وجود ندارد – dyslexia یک مشکل مادام العمر است. با این حال، تشخیص زودرس و ارزیابی برای تعیین نیازهای خاص و درمان مناسب می تواند موفقیت را بهبود بخشد.

اختلال یادگیری

تکنیک های آموزشی در اختلال یادگیری

دیسکلکسی با استفاده از روشهای خاص آموزشی درمان می شود و هرچه زودتر مداخله آغاز شود، بهتر است. آزمایش روانشناختی به معلمان فرزند شما کمک می کند تا یک برنامه آموزشی مناسب را تدوین کنند. معلمان ممکن است از تکنیک هایی شامل شنوایی، بینایی و لمس برای بهبود مهارت های خواندن استفاده کنند. کمک به کودک برای یادگیری از چندین حس لازم است – برای مثال، گوش دادن به یک درس ضبط شده و ردیابی با انگشت شکل حروف مورد استفاده و کلمات گفته شده – می تواند در پردازش اطلاعات کمک کند. تمرکز درمان بر کمک به فرزند شما است:

  •  یادگیری و استفاده از کوچکترین صداهایی که کلمات را تشکیل می دهند (واج ها)
  •  درک کند که حروف و رشته های حروف نمایانگر این صداها و کلمات هستند (آواشناسی)
  •  آنچه را که می خواند درک کند
  •  برای افزایش دقت در خواندن، دقت و سرعت بیان (تسلط) با صدای بلند بخواند
  •  واژگان کلمات شناخته شده و درک شده را بسازد

در صورت وجود، جلسات تدریس با یک متخصص خواندن می تواند برای بسیاری از کودکان مبتلا به نارساخوانی مفید باشد. اگر فرزند شما دچار اختلال خواندن شدید و اختلال یادگیری است، ممکن است تدریس به دفعات بیشتر اتفاق بیفتد و پیشرفت ممکن است کندتر باشد.

آموزش فردی در اختلال یادگیری

در ایالات متحده، مدارس تعهد قانونی دارند كه برای كمك به كودكان مبتلا به دیسکلکسی با مشكلات یادگیری، قدم بردارند. با معلم فرزند خود در مورد تشکیل جلسه صحبت کنید تا یک برنامه مکتوب ایجاد کنید که نیازهای فرزند شما را مشخص کند و اینکه مدرسه چگونه به او کمک می کند تا موفق شود. به این یک برنامه آموزش شخصی (IEP) گفته می شود.

درمان زودرس اختلال یادگیری

كودكان مبتلا به نارساخوانی كه در مهدكودك یا کلاس اول كمكهای اضافی دریافت می كنند، اغلب برای كسب موفقیت در مدرسه و دبیرستان مهارت خواندن خود را به اندازه كافی بهبود می بخشند. کودکانی که تا کلاسهای بعدی کمک نمی شوند ممکن است در یادگیری مهارتهای لازم برای خوب خواندن مشکل بیشتری داشته باشند. آنها احتمالاً از نظر دانشگاهی عقب مانده اند و ممکن است هرگز نتوانند به دانشگاه برسند. كودك مبتلا به دیسکلکسی شدید ممكن است هیچ وقت نتواند به آسانی بخواند، اما می تواند مهارتهایی را یاد بگیرد كه باعث بهبود خواندن می شود و راهكارهایی را برای بهبود عملکرد مدرسه و كیفیت زندگی تدوین كند.

کاری که والدین می توانند انجام دهند

شما نقش مهمی در کمک به فرزند خود برای موفقیت بازی می کنید. این مراحل را انجام دهید:

  •  مشکل را زودتر مرتفع کنید. اگر گمان می کنید فرزند شما دچار دیسکلکسی است، با پزشک فرزند خود صحبت کنید. مداخله زودهنگام می تواند موفقیت را بهبود بخشد.
  •  با فرزند خود با صدای بلند بخوانید. اگر کودک شما 6 ماهه یا حتی بزرگتر است، بهتر است شروع کنید. سعی کنید کتاب های ضبط شده را با کودک خود گوش دهید. وقتی فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شد، پس از شنیدن فرزندتان، داستان ها را با هم بخوانید.
  •  با مدرسه فرزندتان کار کنید. با معلم فرزند خود در مورد چگونگی موفقیت مدرسه به او کمک کنید. شما بهترین مدافع فرزندتان هستید.
  •  زمان خواندن را تشویق کنید. برای بهبود مهارت های خواندن، کودک باید خواندن را تمرین کند. کودک خود را تشویق کنید که بخواند.
  •  یک زمان برای خواندن بگذارید. هر روز زمانی را اختصاص دهید که کودک چیزی را بخواند – این یک نمونه است و از فرزند شما پشتیبانی می کند. به فرزند خود نشان دهید که خواندن می تواند لذت بخش باشد.

آنچه بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی می توانند انجام دهند

موفقیت در اشتغال برای بزرگسالانی که با نارساخوانی مواجه هستند می تواند دشوار باشد. برای کمک به دستیابی به اهداف خود:

  • بدون در نظر گرفتن سن خود، در ارزیابی و نوشتن کمک بخواهید
  •  در مورد آموزش های اضافی و اسکان مناسب از کارفرمای یا موسسه دانشگاهی تحت قانون آمریکایی های دارای معلولیت سوال کنید

مشکلات دانشگاهی لزوماً به این معنا نیست که فرد مبتلا به دیسکلکسی نمی تواند موفق شود. دانش آموزان توانمند با نارساخوانی با توجه به منابع مناسب می توانند بسیار موفق باشند. بسیاری از مبتلایان به نارساخوان، خلاق و روشن فکر هستند و ممکن است در ریاضیات، علوم یا هنرهای مختلف تیزهوش باشند. برخی حتی شغل نویسندگی را انتخاب می کنند.

اختلال یادگیری

مقابله و پشتیبانی از اختلال یادگیری

حمایت عاطفی و فرصت های دستیابی به فعالیتهایی که خواندن را شامل نمی شود برای کودکانی که دارای نارساخوانی هستند مهم است. اگر فرزند شما نارساخوانی دارد:

حامی باشید

یادگیری خواندن مشکل و اختلال یادگیری ممکن است بر عزت نفس فرزند شما تأثیر بگذارد. حتماً ابراز عشق و پشتیبانی کنید. فرزند خود را با ستایش استعدادها و نقاط قوتش تشویق کنید.

 با فرزند خود صحبت کنید

به فرزندتان توضیح دهید که نارساخوانی چیست و این یک نارسایی شخصی نیست. هرچه فرزند شما این مسئله را بهتر بشناسد، بهتر خواهد توانست با یک ناتوانی یادگیری مقابله کند.

 برای کمک به کودک خود در خانه تلاش کنید

مکانی تمیز، ساکت و منظم را فراهم کنید تا فرزند شما بتواند درس بخواند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند و وعده های غذایی منظم و سالم را می خورد.

 زمان صفحه نمایش را محدود کنید

هر روز زمان صفحه نمایش الکترونیکی را محدود کنید و از وقت اضافی برای تمرین خواندن استفاده کنید.

 با معلمان فرزند خود در تماس باشید

مرتباً با معلمان صحبت کنید تا مطمئن شوید فرزند شما قادر به پیگیری است. در صورت لزوم، مطمئن شوید که او وقت بیشتری برای تست هایی که نیاز به خواندن دارند، می گذارد. از معلم بخواهید که آیا این به فرزند شما کمک می کند تا دروس روز را ضبط کند تا بعداً اجرا کند.

 به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

این می تواند به شما کمک کند در تماس با والدینی باشید که فرزندانشان با ناتوانی در یادگیری مشابه مواجه هستند. گروه های پشتیبانی می توانند اطلاعات مفیدی و پشتیبانی عاطفی را ارائه دهند. در صورت وجود گروه های حمایتی در منطقه خود، از پزشک یا متخصص خواندن فرزندتان کمک بگیرید.

اختلال یادگیری

آماده شدن برای قرار ملاقات جهت اختلال یادگیری

ممکن است ابتدا نگرانی های خود در رابطه با اختلال یادگیری را با پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده خود مطرح کنید. برای اطمینان از اینکه مشکل دیگری در مشکلات خواندن فرزند شما وجود ندارد، پزشک ممکن است فرزند شما را به این موارد ارجاع دهد:

  •  متخصص، مانند پزشک چشم (چشم پزشکی)
  •  متخصص حرفه ای مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی شنوایی (شنوایی شناسی)
  •  پزشک متخصص در اختلالات مغز و سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب)
  •  پزشک متخصص در سیستم عصبی مرکزی و رفتار (عصب شناس)
  •  پزشک متخصص در توانایی ها و رفتارهای رشد کودکان (متخصص رشد و پرورش)
  • ممکن است بخواهید در صورت امکان، از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید برای پشتیبانی و به شما در یادآوری اطلاعات کمک کند.

در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید، قبل از قرار ملاقات اختلال یادگیری، لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

  •  علائمی که فرزند شما تجربه کرده است و سنینی که علائم برای اولین بار مشاهده شده است از جمله علائمی که ممکن است با دلیل قرار ملاقات غیر مرتبط به نظر برسد
  •  اطلاعات شخصی اصلی، از جمله فشارهای اساسی یا تغییرات اخیر زندگی
  •  هرگونه دارو، ویتامین، گیاهان یا مکمل های دیگری که کودک شما مصرف می کند، از جمله مقدار مصرف آنها
  •  سؤالاتی که باید از پزشک خود بخواهید تا از آنها حداکثر استفاده را بکند

سوالاتی که از پزشک خود درباره اختلال یادگیری می پرسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  به نظر شما علت مشکل فرزند من در خواندن و درک چیست؟
  •  آیا تشخیص های دیگری وجود دارد که می تواند با نارساخوانی همراه باشد یا اشتباه گرفته شود؟
  •  فرزند من به چه نوع تست هایی نیاز دارد؟
  •  آیا فرزند من باید به یک متخصص مراجعه کند؟
  •  چگونه نارساخوانی درمان می شود؟
  •  چقدر سرعت پیشرفت را خواهیم دید؟
  •  آیا سایر اعضای خانواده برای دیسکلکسی نیز باید آزمایش شوند؟
  •  کدام منابع کمک یا پشتیبانی را توصیه می کنید؟
  •  آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری وجود دارد که من می توانم داشته باشم؟ آیا می توانید وب سایتهایی را پیشنهاد دهید؟
  •  آیا منابع آموزشی محلی برای dyslexia وجود دارد؟
  • در هنگام ملاقات خود احساس راحتی کنید.

اختلال یادگیری

از پزشک درباره اختلال یادگیری چه انتظاری دارید

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما درباره اختلال یادگیری خواهد پرسید. آماده باشید تا به آنها پاسخ دهید تا در وقت خود صرفه جویی کنید تا از هر امتیاز دیگری که می خواهید روی آنها تمرکز کنید استفاده کنید. پزشک ممکن است بپرسد:

  •  چه زمانی متوجه شدید که فرزند شما در خواندن مشکل دارد؟ آیا یک معلم آن را به شما گفته است؟
  •  کودک شما چگونه در کلاس درس عمل می کند؟
  •  فرزند شما در چه سنی شروع به صحبت كرد؟
  •  آیا مداخلات خواندن را امتحان کرده اید؟ اگر چنین است، کدام یک؟
  •  آیا متوجه شده اید که مشکلات رفتاری یا مشکلات اجتماعی که گمان می کنید با خواندن مشکل فرزندتان در ارتباط باشد وجود دارد؟
  •  آیا فرزند شما مشکل بینایی داشته است؟